Zubo

Zubo

Elite Beat Agents møter et simpelt rollespill, og resultatet er Zubo, et godkjent barnespill til Nintendo DS.

Zubo har ingen åpenbar historie. Det første spilleren møtes med er et valg mellom kjønn. Som den harbarka feministen jeg er velger jeg umiddelbart jente (gutter er best. red anm.). Så kastes jeg inn i en ukjent verden bestående av små rektangulære menneskesaker. Jeg hylles som en helt som skal redde de små søte, kalt Zubos, fra en ultraslemming; Sleepy Head. Dette er akkurat like skummelt som det høres ut...

Til å begynne med vil jeg si at Zubo skal ha litt for de kreative tankene. Dette reflekteres i både design og de rundebaserte kampene. Kampene foregår slik at man bruker zubos til å sloss mot zombos, som ser helt like ut, men med snurte utrykk eller dystre farger. Det hele er rundebasert, med interaktivitet i form av å bruke stylusen til å trykke hver gang en ytre ring møter den indre. Det er til å begynne med ganske simpelt og festlig. Etter et par kamper blir dette derimot ekstremt plagsomt og kjedelig. Kampsystemet oppdateres ikke gjennom spillet med unntak av nye angrep, som utføres slik som de andre.

Grafisk sett er Zubo helt greit. Zuboene er søte, zomboene er søte, angrepene er søte og av frykt for å overbruke ordet, stopper jeg der. Omgivelsene er meget statiske og man har en gitt sti man beveger seg på. Usynlige vegger er et mareritt i de fleste spill, og ja, det er slik i Zubo også. Man ender opp med enorme frustrasjonsproblemer og en angst for å løpe videre på stien for så å møte en maken rett rundt svingen. I tillegg til dette (ja det er mer) er det dessverre en del buggs, med dialoger som kommer litt sent og lingnende. Småfeil, men forsatt et irritasjonsmoment.

Positivt overrasket ble jeg derimot da musikken i Zubo åpenbarte seg, som faktisk var ganske fengende. Den passer angrepene og stilen, og blir faktisk heller ikke, til min store forbauselse, irriterende etter hvert. I enkelte tilfeller kan man også følge musikken i takt med angrepene. Ganske fiffig og artig til å begynne med.

Som nevnt tidligere så er storyen så godt som ikke-eksisterende, og siden jeg er en selverklært story-junkie, blir dette kanskje den største skuffelsen. Man mister rett og slett litt motivasjon av alle de gjentagene kampene når man egentlig ikke vet hvorfor man gjennomfører de.

Men dette er og blir et spill for barn, og sett fra denne vinkelen er Zubo på ingen måte et håpløst spill. De yngre, fremtidige kjellerdvelerne der ute vil nok sette stor pris på Zubo. Det viser fengende musikk, søte omgivelse, enkle kontroller, og jevnt over god spillbarhet.

Men jeg blir litt trist for at enkelte spill som er ment for barn, ikke kan unngå slurvefeil. Det føles litt som om de spillutviklerne satte seg ned, hadde en god idé som de skulle skissere opp, men ikke orket å gjennomføre den helt fordi de ikke hadde blyantspisser. Nettopp derfor blir Zubo bare et greit spill for de yngre. Intet mer, intet mindre.

Zubo kan trygt anbefales til barn med strenge foreldre. Det skumleste man finner her er lakenspøkelser og små zombier, som forresten er veldig søte. Gameplayet greier antagelig å holde de yngste interessert nok til å fullføre, men for de litt eldre er ikke Zubo noe must.

ZuboZuboZuboZubo
5 / 10
+