Cookie

Gamereactor bruker cookies slik at du kan browse nettsiden vår best mulig. Hvis du fortsetter antar vi at du er fornøyd med vår cookies policy.

Norsk
Gamereactor
forspill
Zombi U

Zombi U

Ubisoft Montpellier tar zombie-sjangeren til Wii U med Zombi U, med lovnad om kreative løsninger og en ny vri på sjangeren. Vi testet spillet på E3...

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

Spenningen og begeistringen over zombie-satsningen Zombi U har ikke latt vente på seg siden fremvisningen på E3. Kunne det være like bra som vi trodde? Våre forventninger dalte kraftig idet vi prøvde oss på London-brettet, fordi de tekniske problemene var for mange. Vi opplevde følsomhetsproblemer med den høyre styrepinnen, og spillet lagget så mye at presisjonsskudd ble vanskelig. Zombi U trenger polering. Heldigvis kan de ovennevnte problemene fikses ved nettopp å pusse det opp.

Presisjonsskudd er det viktigste i dette zombie-survival horror-spillet. Sparsom ammunisjon, sjeldenheten av skytevåpen og overveldende odds betyr at et oversett headshot kan bli den avgjørende forskjellen på liv og død. Siktingen blir dessuten et stort problem, siden det gjør det vanskelig å holde seg i live i mer enn fem minutter.

HQ

Ved siden av hver demostasjon står en hjelper klar med notatblokk, og stiller spørsmål til spillerne mens de skribler ned notater etter hver gjennomspilling. Blokkene ser ut til å være fylt til randen med "konstruktiv kritikk" - mest sannsynlig fikk de samme tilbakemelding flere ganger. Men det er viktig å huske på at spillet fremdeles er tidlig i utviklingsfasen. Tittelen har for mye potensial til å avskrives på bakgrunn av sikteproblemer i en tidlig utgave.

Dette er en annonse:

Visuelt stavrer Zombi U forbi Valves Left 4 Dead-utgivelser - et viktig poeng, ettersom det er den serien Zombi U vil bli sammenlignet med. Vår tur gjennom et kontorbygg viser et tett virvar av små detaljer - skrivebord fylt med personlige eiendeler, et barnerom fullt av gamle leketøy - men det er også en sterilitet i omgivelsene som trekker sterke referanser til Valves suksesserie. Detaljrikdommen er tydelig - et glimt av et stormherjet Buckingham Palace, med brennende vrakrester og garde-zombier, vitner om at Ubisoft ikke ligger på latsiden når det kommer til storslåtte kulisser.

Zombi U

De renskårne bakgrunnene er der for å gjøre de hjernedøde fiendene synligere i lyset fra lommelykten, og dermed lettere å ramme med skudd eller slag. De kommer i lavt antall, og er en blanding av de klassiske vaklerne og fremadstormende vandøde. De udøde er utrolig dødbringende, hovedsakelig på grunn av spillets lev-eller-dø-faktor: Bli bitt én gang, og du dør.

Du har en hul nål som kan brukes for å enkelte ganger unnslippe dødens iskalde grep, men ellers er den beste taktikken utvilsomt å trekke seg tilbake og tynne ut i flokken. Nærkampsvåpen, som for eksempel en cricket-kølle, lar deg blokkere, dytte og svinge, men du blir overtrampet dersom du ikke møter utfordringen med vitenskapelig presisjon. Shaun ville ikke klart seg i fem minutter her.

Dette er en annonse:

Dør du - og det kommer du til å gjøre - respawner du i en midlertidig leir som ny overlevende. Spillets tagline, "Hvor lenge vil du overleve", handler mindre om markedsføring og mer om det sentrale elementet i gameplayet. Når du dør, viser en timer hvor lenge du klarte deg. En kikk på skjermene denne ettermiddagen viser at de færreste klarte seg lenger enn fem minutter. Det vites ikke hva det overordnede målet med spillet er, eller om det overhodet er et, men vi har vanskelig for å tro at du blir reddet til slutt. Det deprimerende løftet om tidlig død er for sentralt til å by på slike glimt av håp.

Zombi U

Men det kommer også gode ideer fra dette. Din figur blir værende i spillets verden når du dør, og det sammen med din fylte ryggsekk. For å få fingrene i de innsamlede godene må du altså finne igjen ditt gamle jeg, slå det i hjel, og plyndre liket.

Her brukes en av de mest vesentlige og beste mekanikkene til full effekt. Når du skal interagere med noe i spillverdenen - som for eksempel kodelåser eller sjekking av ryggsekker - foregår det via skjermen på Wii U-gamepaden. uten at spillet går i pause. Om du fikk med deg Nintendo-konferansen fikk du helt sikkert med deg øyeblikket når du hektisk skal avkode en lås på gamepaden, mens du konstant har et halvt øye på TV-skjermen for å se om noen kjøttsultne masser er i nærheten.

Det er en utrolig potent idé. Vi kunne merke spenningen, selv når vi så andre spille. Da vi ble overfalt for første gang ble vi lammet av skrekk og overraskelse, fordi vi var oppslukte i å undersøke innholdet i en tidligere overlevendes ryggsekk.

HQ

Slike minispill pleier å bryte opp tempoet, og i andre titler signaliserer det ofte at spilleren kan ta en pust i bakken. Hvis Zombi U gjør dette riktig, bør de ha advarsler mot hjerteinfarkt på omslaget. Vi håper bare at variasjonen i tablet-bruken er like bra som konseptet er rått.

Ja, det trenger polering. Ja, vi må se og spille mer for å vurdere hvordan og om redselen vedlikeholdes gjennom lengre spillsesjoner. Men det er Zombi U, som sammen med Rayman Legends, viser frem Nintendos intensjon med tablet-funksjonaliteten. Det er smarte konsepter og unike ideer som tilføyer noe til våre nåværende spillopplevelser. Det er disse, ikke festspill eller treningstitler, som gjør Wii U til en må-ha konsoll.

Relaterte tekster

Zombi UScore

Zombi U

ANMELDELSE. Skrevet av Jonas Mäki - GR SE

Zombiene angriper selv på Nintendos nyeste. Vi har forsøkt å overleve for å sette karakter på Ubisofts skrekkspill...

9
- Zombi U ble en stor salgsflopp

- Zombi U ble en stor salgsflopp

NYHET. Skrevet av Tor Erik Dahl

Uten å nevne hvor mange spill som har blitt solgt, har Ubisoft-sjefen Yves Guillemot sagt at Zombi U har vært en salgsflopp (som gikk med solid tap) i et intervju med...



Loading next content