Zombeavers

Zombeavers

Som redaksjonens selvutnevnte "dårlig film"-connoisseur takket jeg gladelig ja til å anmelde Zombeavers. Jeg så frem til et par timer med blod, gørr og kreative bevervitser.

Filmen handler kort fortalt om tre jenter som drar på hyttetur lang ute i gokk for å komme seg vekk fra brysomme gutter og kjærestedrama. Dette går så klart ikke som planlagt fordi jentenes kjærester selvfølgelig har fulgt etter dem og bestemt seg for å krasje jenteturen. Sånt blir det drama, og sexscener av! Etter en natt med utukt, finner de ut at de skal bade, så de begir seg til nærmeste innsjø og hiver seg uti det innbydende vannet. Det de ikke vet er at noen dager tidligere falt en tønne med giftig avfall av en lastebil, og havnet i demningen til en familie med bevere, som nå er blitt blodtørstige monstre, eller zombevere om du vil. Etter en avgnagd fot og en død hund finner gjengen ut at det kanskje ikke er så lurt å bade likevel. De løper alt hva remmer og tøy kan holde tilbake til hytta, og prøver så godt de kan å overleve natten.

Man skulle jo tro at seks oppegående mennesker i en hytte, med alt det innebærer av inventar og utstyr ville greid seg mot en liten horde med gnagere som ikke er spesielt raske på land. Men som de selv bemerker så er jo hytta laget av tre, og hva er det bevere liker å gnage på? Jo, tre. De finner bevere i badekaret, de skyter opp gjennom tregulvet, og gnager seg gjennom alt av dører og improviserte barrikader. De gnager over telefonledninger, lager veiblokkeringer og feller trær på uoppmerksomme mennesker. Zombeverne har laget seg en vannløs demning og regjerer med jernklo.

Zombeavers

Denne zombiefilmen ville ikke vært komplett uten litt smitte, og selv om beverne er blitt zombier på grunn av kjemisk avfall, smitter det naturligvis som om det skulle vært et virus. De som blir bitt eller klort står i fare for å bli, ikke bare hjernespisende, saktegående, stønnende zombier, men zombevermenn med store fortenner og enda større haler...

Siden dette er en "skrekkfilm" ivaretar den visse skrekkfilm-troper, som for eksempel at mobiltelefoner blir satt ut av spill (ingen dekning på landet, vet du), vanlige telefonlinjer kuttes (filmen hadde vært over i løpet av 15 minutter hvis de bare hadde ringt etter hjelp). Og ikke minst overdreven og/eller umotivert nakenhet og sex og noe slags drama mellom karakterene for å skape litt sympati med minst mulig innsats, sånn at seerne bryr seg bittelitt om hvem som dør og hvem som overlever. Man kan ofte dømme hvor dårlig plottet til en film er ved å se hvor fort de tyr til naknhet, sex og påtvunget drama, i dette tilfellet blir dramaet presentert i form av et bilde på Facebook hvor kjæresten til en av jentene kliner med noen andre, OMG lissom!! Zombeavers tar i bruk alle disse teknikkene innen det er gått 20 minutter.

Zombeavers tilfører ikke sjangeren noe nytt, plottet er forutsigbart og lite gjennomtenkt, og beverne (små, rottete dukker med glødende øyne) er ikke spesielt skumle. Skuespill og dialog er ikke Oscar-verdig, men ei heller fortjener det en Razzie. Det ga meg ikke lyst til å sette fyr på noe, og det er alltid positivt. Der Zombeavers redder seg inn er at det er helt tydelig at det aldri var ment å være en god film. Den ble laget for å være dårlig og morsom. Ikke som The Room for eksempel, som er ufrivillig hysterisk, eller Getaway som rett og slett er en katastrofe av en film. I tillegg er filmen ganske kort (85 min) så den rekker aldri å bli kjedelig, og de få spesialeffektene som er med er ganske kule. Dette pluss en plottvist på slutten, og en scene etter rulleteksten gjør at Zombeavers er verdt en kort titt, hvis man er i et 80-talls campy/horror-humør.

Du blir ikke redd for verken mørket eller bevere etter å ha sett denne filmen, men du har forhåpentligvis blitt underholdt i en time og et kvarter.

Zombeavers

Mens jeg venter på en uunngåelig oppfølger (ZomBees mest sannsynlig, men ZomBears, ZomBeetles og ZomBeagles er også mulige alternativer) skal jeg underholde meg selv med Enter the ShootFighter. En film jeg bare kan anta handler om en kamsportutøver som må amputere begge hendene og får pistolproteser i stedet.

04 Gamereactor Norge
4 / 10
+