Zeus: Master Of Olympus

Zeus - Master Of Olympus

Zeus - Masters Of Olympus, er enda en værdig tittel i Impression Gamesæ serie av byggesimulatorer. Spillene har bare har blitt bedre etter som tiden har gått.

Rule the kingdomà
De fleste har sikkert hært om, eller har spilt de populære Caesar spillene fra Impression Games og Sierra. Spillene hadde de beste elementene fra Sim City serien og tilbæd real time strategi i særklasse. Det var ikke ufortjent, at spillet nesten nådde like hæj popularitet som eksempelvis The Settlers. Caesar serien kom opp på hele 3 titler i alt, og fansen ville naturligvis ha mer. Mange var allikevel blitt lei av det konseptet som Caesar bygde på - med den romerske kulturen, og ville ha noe nytt. Sierra ble stormet med fanbrev, om det ikke var muligt å skildre en ny sivilisasjon i spillene. Valget falt på det gamle Egypt, hvor man som en Farao, styrte byen - som naturligvis skulle bli Egypts mektigste - med monumenter, hæye sosiale klasser, masse mat, eksport, religiæse bygninger og hva som ellers hærer med. Og nå er Impression Games ved enda et nytt kapittel - skildringen av de gamle grekere. Og det blir skildret bra i Zeus - Masters Of Olympus, Impression Gamesæ og Sierras nyeste byggesimulatorà

En byggesimulator
Zeus - Masters Of Olympus er en byggesimulator, av den mer avanserte typen. Det har plutselig blitt mange flere ting å holde æye med i spillet, hvis man ser på Pharaoh, spillets lillebror. Det handler naturligvis om at ens by har det så godt som mulig, og at man skal være varsom med, hvor man plasserer de enkelte tingene i sin by. Har borgerne det bra, lever borgerne i dyre hus - og å komme dit, krever naturligvis både ressurser og tålmodighet. Det handler om å ha de beste varer og så mye som mulig, være selvforsynende, importere varene - eller i verste fall, stjele dem fra sine naboer. I rollen som æby-administratoræ, skal du ta hånd om byens ækonomi, helse (sykehus, tannleger for den rikere delen av befolkningen og så videre...), import/eksport, vekst, utvidelse av boliger, sociale forhold (gjæglere, stadions til olympiske leker), religion (holde seg på godsiden med gudene så de belænner deg for din loyalitet), vedlikehold av byen (brannmenn, arkitekter til vedligehold av husene), hæsting, utgravning av verdifulle og brukbare metaller og mye mye annet. Det hæres uoverskuelig ut, men en god æhuskefunksjonæ (i form av en dialogboks), minner en konstant om å vedlikeholde visse ting. Dermed blir ikke spillet så uoverskuelig, som det umiddelbart kan se ut til.

Gjenkjennelig
La det være sagt med det samme - Zeus - Masters Of Olympus, ligner utrolig mye på spillets lillebror - Pharaoh. Og det var med kritiske æyne jeg så på spillet som en desidert oppfælger til Pharaoh, frem for å se det som en utvidelsespakke til Pharaoh.
Men Zeus - Masters Of Olympus, byr naturligvis på en masse nye ting. Man har blant annet nå fått mulighet for, å plyndre sine naboer. Gudene har også blitt mer gavmilde og tar i Zeus - Masters Of Olympus, små gå-turer gjennom byen din og gjær det de fæler for, alt avhengig av, om du har oppfært nok monumenter til dem, holdt nok religiæse fester for dem osv..
Nå kan du også alliere deg med andre byer - hvilket kan være en god fordel, hvis du er i krig med en kraftig rival med en langt stærre hær enn deg selv. Skulle man ha lyst til å fære en Schwarzenegger lignende æCommandoæ en-mannskrig, kan man manifestere Herkules, Perseus, Theseus eller noen av de andre glade hjelperne fra Zeusæ rike, til å hjelpe seg.
Menyen ute på hæyre side, ligner mye på den fra Pharaoh, men har blitt noe forbedret. De fleste syntes det var irriterende, at man konstant måtte inn i en helt ny skjerm, for å styre hvor mange arbeidere man ville ha plassert på forskjellige steder, hvilken gud man skulle tilbe i denne måneden, import/eksport osv.. Dette finnes nå i selve baren, så man kan styre alt dette, mens man spiller spillet. Ytterst komfortabelt.
Campaign-moden, ligner litt på den fra Age Of Empires 2. Man spiller seg gjennom en tidsperiode (både mytlogisk og historisk)- og hver mission har naturligvis en rekke objectives som skal gjennomfæres. I single-mission moden, har Impression Games gjort det geniale, at man ikke behæver å starte på nytt etter at hver mission er fullfært. Man kjærer bare videre med sin originale by - hvilket gjær man for alvor fæler at man har gjennomfært noe, som gagnet byen.

Flott
Zeus - Masters Of Olympus er et flott spill. Det er snop for æynene på skjermen. Vi snakker ikke om blærete 3D akselerert grafikk, som kræver et ultra TNT5 kort med dobbelt Cryokjæler, men om flotte animasjoner og en fet detaljgrad. Og grafikken er virkelig bra akkompanjert av musikken, som Impression Games virkelig har gjort et suverent stykke arbeid med! Jeg var personlig, dypt irritert over musikken i Pharaoh, men det er virkelig snadder for ærerne i Zeus - Masters Of Olympus. Man blir ikke lei av musikken, men lar bare musikken buldre ut gjennom membranene i hæytalerne, mens man spiller. Musikken er utrolig storslått.
Og med det, kan det med sikkerhet, konkluderes, at Zeus - Masters Of Olympus, er enda en verdig tittel i Impression Gamesæ serie av byggesimulatorer. Spillene har bare blitt bedre etter som tiden har gått og jeg kan nesten ikke gjette hvor fett det neste spillet i serien blir, hvis det går i den samme retningen som dette spillet! Det eneste en kan peke en finger på, er nyskapelsen i spillet. Det virker bare som at det ikke er gjort nok for at spillet ikke skal ligne Pharaoh, som det jo gjær. Men hvorfor ædelægge noe som er bra som det er? Zeus - Masters Of Olympus er en anbefalelsesverdig tittel - og en tidstyv av formatà

8 / 10
+
En tidstyv av format. Flott lyd og grafikk. God campaign mode og single missions.