Cookie

Gamereactor bruker cookies slik at du kan browse nettsiden vår best mulig. Hvis du fortsetter antar vi at du er fornøyd med vår cookies policy.

Norsk
Gamereactor
artikler

Zelda: Symphony of the Goddesses

The Legend of Zelda: Symphony of the Goddesses er på Europa-turné, og vi har sett og hørt konserten i Stockholm...

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

På et fint og romslig hotellrom i Stockholm sitter jeg og ser ut over Globen, en stor amfiscene midt i hovedstaden til söta bror. Et vakkert bygg å se rett inn i, dersom man først skal ha utsikt inn mot en annen bygning i en skandinavisk storby. Passende er det også, for Globen er også stedet for begivenheten som bringer meg til Stockholm. Det er nemlig her konserten The Legend of Zelda: Symphony of the Goddesses - Master Quest ble fremført for en fullsatt sal torsdag kveld 16. april.

Zelda: Symphony of the Goddesses
Globen er klar til å ta imot Zelda- og musikkinteresserte. Foto: Marius Bergersen, www.bergersenfoto.no

For en ti års tid siden virket det hele temmelig søkt. Tenk, et veletablert filharmonisk orkester som sitter der og fremfører musikk fra TV-spill? Den slags kan det vel umulig være marked for utenfor Japan og USA. Men tiden har gått, og gjennom de siste årene har flere store konsertproduksjoner med spilltema blitt arrangert, deriblant PLAY! A Video Game Symphony og Final Fantasy-konsertene Dear Friends og More Friends: Music from Final Fantasy.

Og mye av dette kan vi takke en og samme mann for. Alle konsertene jeg har nevnt så langt har nemlig en og samme produsent og pådriver: Jason Michael Paul, businessmann, musikkprodusent og spillentusiast. Og denne gangen er det musikk fra intet ringere enn Zelda-serien som står på programmet.

Dette er en annonse:

- Jeg vokste opp med Pong, Atari, Coleco, NES, 16 bit Genesis, Playstation, Xbox og så videre ... mer eller mindre i den rekkefølgen, forteller Jason, som langt ifra slår meg som en sjel med entusiasme for spillmusikk der han går kledd i business-dress. Han har i timene før konserten vært i Amsterdam i et businessmøte, så det er ingen tvil om at det er en travel mann vi har med å gjøre.

- Som ung og nyutdannet fra college begynte jeg å jobbe med branding og marketing for Playstation, og da hovedsaklig med tanke på Final Fantasy. Jeg ble for alvor fanget i industrien i 1999 da dataspill virkelig begynte å blomstre.

Zelda: Symphony of the GoddessesZelda: Symphony of the GoddessesZelda: Symphony of the Goddesses
Jason Michael Paul (t.h). Foto: Marius Bergersen, www.bergersenfoto.no

Selv om musikken i denne omgang er hentet fra Zelda-serien, forteller Jason at mange andre spillserier også står høyt på lista. Final Fantasy, Castlevania og Metroid nevnes som gode, gamle favoritter, men også Kingdom Hearts har sneket seg inn som en kilde til gode opplevelser. Og musikken virker det ikke som at han har tenkt å legge fra seg med det første.

Dette er en annonse:

- Jeg begynte med dette for første gang i 2004, og ser for meg mange lignende prosjekter i fremtiden. Kan godt hende jeg like gjerne bare holder meg til dette, sier Jason med tommelen i været og et lurt smil.

At interessen for spillmusikk er høy er det ingenting å si på. Globen i Stockholm har en kapasitet på flere tusen, men musikerne i Stockholm Concert Orchestra spilte for en mer eller mindre fullsatt sal. Og skal man tro StreetPass-treffene jeg fikk på 3DS-en min i løpet av konserten, kom publikum fra hele Skandinavia og mere til.

Orkesteret var heller ikke rent lite. Da vi på slump traff en på førstefiolin på jakt etter utgangen, kunne han informere om at orkesteret alene talte minst sytti musikere. I tillegg kommer da også koristene i Stockholm Music Gymnasium Chamber Choir, som talte rundt 40 stemmer.

Zelda: Symphony of the GoddessesZelda: Symphony of the GoddessesZelda: Symphony of the Goddesses
Foto: Marius Bergersen, www.bergersenfoto.no

Som tilfellet ofte er under konserter med spill som fellesnevner, spilte orkesteret også denne gangen kjente og kjære toner fra spill mens bilder fra det samme spillet rullet på en storskjerm over orkesteret. Er det noe som da er anneledes i forhold til tidligere konserter som PLAY!?

- Med Zelda-konserten kan jeg endelig gjøre det jeg vil, som er å kjøre bildet perfekt i synk med musikken, forteller Jason. Tidligere konserter som PLAY! hadde problemer med at bilde og lyd ikke samsvarte, noe som ga en løs synkronisering. Det var ikke det jeg ville, men det var kompromisset vi måtte gå med på for å komme i mål på den tiden. Nå er showet derimot i perfekt synk, noe vi kaller "hard sync," fortsetter Jason, som også kan røpe at også et av hans kommende prosjekter, rePLAY - Symphony of Heroes (www.replay-symphony.com), også er i hard sync.

Synkroniseringen merkes. Bildevalget er langt mer gjennomtenkt under konserten, og de forskjellige temaene i de lange medleyene kommer i samkjør med bilder av den aktuelle scenen eller personen som temaet representerer. Det hele kokes med det sammen til en lekker helhet som bringer mange gode Zelda-minner tilbake. Det er ikke rent sjelden hårene står og øynene rundt omkring i salen blir våte i løpet av konsertens gang. Zelda betyr tydeligvis mye for de som har møtt opp.

Flere av stykkene under konserten er kjente medleyer og arrangementer fra tidligere konserter eller Zelda-plater. Men også flere nye arrangement har sneket seg inn i Symphony of the Goddesses. Noe av sine egne favorittsnutter har til og med Jason produsert selv i form av to av konsertens medleyer.

- Jeg satte sammen arrangementene for A Link Between Worlds- og Majora's Mask-numrene, sier Jason stolt til meg, og spør meg umiddelbart etterpå hva jeg syntes. Jeg kan ikke si annet enn sannheten: jeg frydet meg. At A Link Between Worlds fikk oppmerksomhet under en slik konsert er bare på sin plass med all den gode musikken spillet har å by på, og medleyen ga oss en nydelig overgang mellom spillets to slotts-temalåter, Hyrule Castle Theme og Lorule Castle Theme.

Et profesjonelt orkester er imidlertid bare like bra som det dirigenten klarer å få dem til å bli, og med seg på laget har Jason med seg Amy Andersson. Hun forteller meg etter konserten at hun aldri har samarbeidet med Stockholm Concert Orchestra før, men at dette uten tvil var en minneverdig opplevelse også for henne.

- Og hvilket publikum, ler Amy. Applausen etter konserten ville ingen ende ta, og sånn sett var det kanskje bra at orkesteret hadde tre ekstranumre klare til fremføring.

Zelda: Symphony of the GoddessesZelda: Symphony of the GoddessesZelda: Symphony of the Goddesses
Dirigent Amy Anderson. Foto: Marius Bergersen, www.bergersenfoto.no

Vi i publikum kunne i alle fall ikke si mye på konserten. Dette var uten tvil en konsert laget for å få frem skjønnheten i Zelda-musikken, en spillserie som stiller seg klart i toppklassen innenfor sjangeren. Med snart hele tretti år på baken er det timevis med gode minner som ligger kodet inn i serien, og få midler får frem nostalgien, følelsene og gleden som en utsøkt orkesterfremføring av nevnte musikk.

Særlig sterke blir følelsene av fremførelsene til klokkespillerne og harpisten. Harpe kan fort bli et klisjéinstrument, men konsertens harpist spilte med slik presisjon og følelse at det må være umulig å mislike fremførelsen. Også pianisten bør trekkes frem som ekstra god, ikke minst under fremfrøelsen av Song of Healing fra Majora's Mask.

Musiker som jeg er, kunne jeg imidlertid ikke unngå å bite merke i at det noen ganger virket som om deler av orkesteret - og da særlig noen av blåserne - slet med å komme inn og være i synk med resten av orkesteret. Det var snakk om forholdsvis korte episoder, men dette gjentok seg nok til at en begynte å lure. Var det faktisk intensjonelt, eller var det snakk om uoppmerksomhet? Selv med vår musikalske skolering må både jeg og min bekjent som også var på konserten innrømme at vi ikke klarer å bli enige med oss selv...

Noe som var langt lettere å legge merke til, uavhengig av ens musikalske skolering, var at de hånholdte spillene fikk lite kjærlighet under konserten. Den ene medleyen streifet så vidt innom Spirit Tracks, men ellers var det ingenting å spore fra de originale håndholdte Zelda-spillene, med unntak av A Link Between Worlds. Det er selvsagt vanskelig å skulle balansere innholdet i en så stor konsert, men for en som særlig elsket musikken i Spirit Tracks var det trist å se at det ikke ble noe mer fra det holdet denne gangen heller.

Slikt blir imidlertid for småplukk å regne. To og en halv timer senere er konsertens kvalitet et faktum, og det vil være for en skam å regne om ikke konsertmaterialet på et eller annet vis blir distribuert til de uheldige sjelene som ikke fikk delta på konserten. CD, DVD, Blu-ray, YouTube ... spiller ingen rolle, bare la det skje, Nintendo!

Avslutningsvis spør jeg Jason om hvor veien går videre. Hva ser han for seg for fremtiden?

- Det føles ikke lenge siden at Zelda feiret sitt 25-årsjubileum, men nå står 30-årsjubileet snart for døren, noe som gjør det hele til en spennende tid, sier Jason entusiastisk. Nytt spill betyr selvfølgelig ny musikk, som igjen betyr nye konsertmuligheter med mulighet for å inkludere annen musikk fra de gamle spillene som vi ikke fikk rom til denne gangen. Det blir spennende å jobbe med Miyamoto, Kondo (hovekomponisten for Zelda-serien, red.amn.) og resten av gjengen i Nintendo, fortsetter Jason, som må innrømme når jeg spør at han ikke har noe innsikt i det kommende Zelda-spillet.

- Jeg vil ikke pushe på dem, og jeg ønsker å vente og bli gledelig overrasket som alle andre, smiler Jason.

Det hele vil uansett resultere i en ny europaturné i 2016, men allerede høsten 2015 vil det være flere muligheter for å få med seg Symphony of the Goddesses. Byer som Dublin, Hamburg, Barcelona, Madrid, Amsterdam og Brüssel står på listen, og flere vil bli annonsert over turneens sosiale medier. Jason nevner at spillmusikk resonerer godt med europeisk kultur.

- Dere er mer klassisk skolerte her i Europa, kontinentet hvor alle de store komponistene kommer fra, sier han til meg.

Bortsett fra spillmusikk-komponistene som lager de moderne klassikerne, skyter jeg inn.

Det får jeg ingen protester på.

Zelda: Symphony of the Goddesses
Foto: Marius Bergersen, www.bergersenfoto.no

Spillelisten fra Symphony of the Goddesses - Master Quest:
- 25th Anniversary Medley
- Gerudo Valley (Ocarina of Time)
- Boss Medley: Middle Boss (Ocarina of Time), King Dodongo (Ocarina of Time), Molgera (The Wind Waker), Fraaz (Spirit Tracks), Fyrus (Twilight Princess)
- Majora's Mask Medley: Opening, Majora's Theme, Clock Town Day 1, Clock Town Day 2/3, To the Moon, Last Day, Oath to Order/Calling the Four Giants
- A Link Between Worlds Medley: Hyrule Castle Theme, Lorule Castle Theme
- Legend of Hyrule (Ocarina of Time), The Legend of Zelda Main Theme (slow)
- Ocarina of Time Medley: Ganondorf and Zelda's Themes, Deku Tree, Opening Theme, Hyrule Field, Saria's Song, Sheik's Theme, Ganondorf's Theme, Ganondorf Battle, Last Battle
- The Wind Waker Medley: The Legendary Hero, Outset Island, Aryll's Theme, Pirates Set Sail, Pirate Ship Theme, Aryll's Kidnapping, Ocean, Zelda's Awakening, Zelda Main Theme, Hero of the Wind, Ganondorf Battle Theme, The Wind Waker Theme
INTERMISSION
- Great Fairy's Fountain
- Twilight Princess Medley: Title Screen, Light Spirit, Midna's Theme, Hyrule Field, The Sages' Theme, Final Battle with Ganondorf, Staff Roll, Zelda Theme, Zelda's Lullaby
- A Link to the Past Medley: Time of the Falling Rain, Hyrule Castle Theme, Boss Battle, Dark World, Battle with Ganon, Triforce Theme, Overworld Theme
- 2nd Majora's Mask Medley: Song of Healing, Termina Field, Deku Palace, Song of Time, Clock Town
- Dragon Roost Island (The Wind Waker)
- Ballad of the Goddess & Fi's Theme (Skyward Sword)

Zelda: Symphony of the GoddessesZelda: Symphony of the Goddesses
Zelda: Symphony of the Goddesses
Zelda: Symphony of the Goddesses


Loading next content