Yoostar 2: In the Movies

Yoostar 2: In the Movies

Har du noen gang hatt lyst til å være skuespiller i en Hollywood-film uten å forlate tryggheten av din egen stue?

Yoostar 2: In the Movies er spillet for alle som synes det er gøy å tulle foran kameraet, men egentlig aldri har vært noe flinke til det. Spillet for alle som liker å drive med skuespill, men for lengst har innsett at det kreves talent for å kunne lykkes. Yoostar 2: In the Movies er også spillet for tre kompiser som har en halvtime å avse og synes det går fint å bruke denne på å le av hverandre, føle seg pinlige og sverge ved ed at de aldri skal imitere Don Corleone igjen. Noensinne.

Spillet selv gjør en stor sak ut av det faktum at man kan dele filmene sine på Twitter og Facebook, men sosialt selvmord har alltid eksistert, og i disse dager finnes det langt enklere og mindre tidkrevende måter å gjøre det på. En annen setning fra baksiden av omslaget kan jeg også hente frem og avkle, nemlig løftene om 80 scener fra kassasuksesser som The Hangover, I Am Legend, Kick-Ass og så videre.

I all sannhet dreier dette seg i stor grad om scener klippet ned til et par sekunder, samt stillbilder og kulisser. Følelsen av å delta i en film er ytterst sjelden med tanke på at flere av disse 80 scenene foregår med spilleren alene i bildet, altså at det blir vekslet mellom spilleren og skuespilleren. Jeg kunne med andre ord spilt inn en monolog i dusjen, kryssklippet denne i Windows Movie Maker med en motpart fra en større film og oppnådd samme resultat som Yoostar 2: In the Movies.

Mye av dette har å gjøre med den haltende teknologien bak. I Playstation 3-versjonen brukes Playstation Eye til å fange opp både lyd og bevegelse, noe den tydeligvis ikke er helt komfortabel med.

Det er ikke ille nok at det krever dagslys og spotlights for å få et noenlunde rent bilde uten skurring og bruddstykker av stuen, som er til å leve med (men går løs på innlevelsesfaktoren), også lyden ser sitt snitt til å fungere mindre enn optimalt. Utviklerne har tilsynelatende ikke tenkt på eller latt seg affisere av det faktum at mikrofonen i kameraet også fanger opp lyden fra TV-en.

Rent spillmessig betyr dette at klippene dine blir preget av ekko i alt annet enn dine egne replikker, og enda mer viktig: at poenggivningen blir påvirket. Ved hver fullført scene blir du tildelt poeng for timing, innlevelse og mimikk, men ved hver fullførte scene opplevde vi også å bli trukket for å ha levert en replikk for tidlig (eller bare å ha snakket utenom manus i det hele tatt). Dette fordi mikrofonen fanger opp lyd fra TV-skjermen. Hvor kameraet er plassert. Hvor konsollen befinner seg. Hvor det ligger og snurrer et spill som straffer spilleren for sine egne tekniske svakheter.

Yoostar 2: In the Movies kan på sitt verste kalles en større gimmick enn et spill. I Challenge-modusen og Quick Play-modusen tilbys de samme scenene, men med variasjoner i belønning. Førstnevnte er satt opp som en slags historiemodus, men med mangel på... selve historien. Her er man nødt til å vinne medaljer for å avansere til nye oppdrag, men disse består som sagt av filmklipp som allerede tilbys i Quick Play-modusen. Alt er tilgjengelig fra begynnelsen.

Konklusjon
Yoostar 2: In the Movies er gøy med et par kompiser og litt hyggebrygg, men ikke forvent mer enn en halvtimes moro. Jeg har spilt i ca 2 timer sammenlagt og fått med meg alle scenene, men livet mitt er ikke noe bedre av den grunn.

Med kreative venner kan man få litt ekstra moro ut av kulissklippene, hvor såkalt ad lib står sentralt (100 prosent improvisering). Scenen er din, replikkene finner du på selv, men har man en laptop og et webkamera skal det ikke mye til for å matche konseptet. Dette er et spill vi kunne vært foruten.

Yoostar 2: In the MoviesYoostar 2: In the MoviesYoostar 2: In the MoviesYoostar 2: In the Movies
04 Gamereactor Norge
4 / 10