Yonder: The Cloud Catcher Chronicles

Yonder: The Cloud Catcher Chronicles

Et fargerikt eventyr som ser ut til å være inspirert av en rekke fantastiske spill kan vel ikke bli noe annet enn magisk?

Yonder: The Cloud Catcher Chronicles ser ved første øyekast ut som det perfekte spillet å nyte horisontalt på en sen sommerkveld. Etter at skuta mi synker står jeg ansikt til ansikt med litt pussig figur. Hun (eller han) vil gjerne se på kompasset mitt, og ettersom jeg er lydig av natur fisker jeg det frem fra lomma. Raringen er fornøyd, og sekundet senere står jeg med det grønnkledde landet Gamea foran meg.

Det er utvikler Prideful Sloth som står bak eventyret, og det er et studio som består at folk som tidligere har jobbet i Activision og Rocksteady. Til dette spillet har de hentet inspirasjon fra en rekke andre spill, og det er mye som skjer på en og samme gang. Utvikleren mener at verdenen er slående vakker og lar deg bruke den hvordan du enn vil, noe som er en passende beskrivelse. Spørsmålet er heller hvor mye substans det er å finne her.

Yonder: The Cloud Catcher Chronicles

Like etter at jeg forlater grotta og begynner eventyret i Gamea slår det meg hvor vakker denne verdenen er. Det grønne gresset danser i vinden, og den turkise himmelen med luftige skyer gjør det vanskelig å holde underkjeven på plass. Her vil jeg bo. Her vil jeg leve. Her vil jeg eventyre skjorta av meg.

Det tar ikke mange minuttene før jeg har så mange oppdrag at jeg blir matt av tanken på finne ut hvor jeg skal begynne. Jeg møter noen av landets vennlige innbyggere, og de vil gjerne utruste meg meg verktøyene jeg trenger for å fikse brygga, pusse opp en gård eller fange fisk. Rundt omkring i verdenen er det deler som er stengt av en lilla tåke som kalles Murk. For å kunne passere denne må jeg samle små, søte figurer kalt Sprites, for disse kan fjerne tåken for meg. Ulike områder krever ulike mengder Sprites, så disse må du finne for å komme deg videre.

Yonder: The Cloud Catcher Chronicles

Opplegget i Yonder: The Cloud Catcher Chronicles minner veldig mye om det i Stardew Valley, og med verktøyene kan jeg hogge ned trær, knuse stein eller slå gresset, samt bruke materialene til å fullføre oppdragene. Senere i spillet blir det litt større krav til å lage nye ting, og man kan bytte varer med innbyggerne for å få det du trenger. Denne byttehandelen er dog unødvendig komplisert, og til å begynne med er det vanskelig å skjønne hva man skal eller kan gjøre. Varene har ulik verdi etter hvilket område man befinner seg i, så det er sjelden jeg vet om jeg får maks ut av handelen.

Det finnes virkelig mye å gjøre, enten det er å bygge en gård og fokusere på jordbruk, eller fiske og utforske verdenen. Med et enkelt knappetrykk kommer kompasset og alle aktive oppdrag til syne. Selve Gamea er stort og inneholder åtte bestemte miljøer, med alt fra tett skog til tropiske paradisstrender. En unik ting ved Yonder: The Cloud Catcher Chronicles er at det ikke finnes noen fiender eller noe som skader deg (bortsett fra om du går rett ut i sjøen). Det betyr så klart at spillet ikke inneholder noen kamper, og det nærmeste man kommer haraball er når man fjerner tåken med Sprites.

Yonder: The Cloud Catcher ChroniclesYonder: The Cloud Catcher Chronicles

Yonder: The Cloud Catcher Chronicles er virkelig ekstremt lekkert å hvile øya på. Den pastellfargede verdenen er utrolig innbydende, og den tekniske siden er på topp - i hvert fall grafikken. Jeg har imidlertid møtt på en del bugs, noen så alvorlige at jeg har blitt nødt til å begynne på nytt. Problemet kan sikkert løses med en oppdatering, men slik var altså spillet ved lansering. Ikke gøy.

Prideful Sloth maler en fantastisk verden full av eventyr og ting å finne (som en gjeng med skulte katter), men dessverre mangler det substans for å holde interessen min på topp. En bedre fortalt historie hadde eksempelvis vært noe å foretrekke. Det hadde også vært fint om utviklerne hadde forenklet menyene og pusset på systemet for crafting og byttehandel. Spillet mangler følelsen av at man gjør noe meningsfullt, som i Stardew Valley for eksempel. Hvis du derimot vet at du kun vil løpe rundt uten noen større plan mens du gjør mindre oppgaver, så er dette kanskje noe for deg.

Yonder: The Cloud Catcher ChroniclesYonder: The Cloud Catcher ChroniclesYonder: The Cloud Catcher Chronicles
6 / 10
+