Gamereactor Norge. Se de nyeste spilltrailerne, pluss ferske intervjuer fra de største spillmessene i verden. Gamereactor bruker cookies slik at du kan browse nettsiden vår best mulig. Hvis du fortsetter antar vi at du er fornøyd med vår cookies policy.

WWF Smackdown 2: Know Your Role

WWF Smackdown 2: Know Your Role

Hvordan overgår man ett spill, som har blitt kalt det beste innen for sin genre? THQ har svaret. Man gjør bare etterfølgeren bedre enn forgjengeren!

La det være sagt med det samme: WWF Smackdown 2 er mer av den samme balladen, som vi så i enÞren hvor HHH, Kane, The Rock, Debra og alle de andre slagsbrædrene og sæstrene fra WWF, kaster sæppelbætter, bord, baseballbats - og hinanden rundt! Sånn har wrestling alltid vært og WWF Smackdown 2 gjær ikke noe for å endre på dette. Spillet sikter derimot etter å gi en bedre opplevelse, ved å by på langt mer enn tidligere wrestling spill har klart. Alt i WWF Smackdown 2 har vokst i stærrelse, men heldigvis uten at det har gått ut over kvaliteten.

Voksende verk
Det sentrale i et hvert wrestling spill har alltid vært kampene, og i WWF Smackdown 2 finner vi nok det mest varierede sortiment av kamper til dato. Det er alle dem, vi kjenner fra det færste spillet, som 1-on-1, Triple Threat, Cage Match og Tag-Team, men siden enÞren, har det kommet med en stor håndfull nye. Blant dem er Casket Match, Ladder Match, Table Match og Hell In A Cell. De må være noen av de villeste former for kamper i WWF!

Ta nå for eksempel Casket Match. Den involverer en kiste, som din mærbanka modstander skal kastes ned i, fær man kan erklære seg selv som vinner. Disse spesielle kampene er virkelig underholdende å spille og gir god variasjon i gameplayet. Antallet wrestlere har også vokst en hel del siden sist og navn som Kurt Angle, Perry Saturn og Rikishi er nå også å finne blant det store utvalget av kombattanter.

Det beste er allikvel den uendelige Season Moden, som aldri stopper selv etter at man har vunnet et mesterskapsbelte. Den gjorde enÞren til noe helt spesiellt, hvilket også skyldtes de underliggende plotene, som hele tiden kjærte. Eksempelvis kunne man se, hvordan The Rock blev overfalt av HHH fær en kamp, The Acolytes legger skumle planer eller Edge blir sur på Christian. Alle disse små plots hadde innvirkning på utfallet av de forskjellige kampene og ga samtidig liv til spillet. I WWF Smackdown 2 har de små plotene blitt kraftig utvidet og langt mer varierede, hvilket bare æker spenningen ved Season Mode.

Frankenstein Junior
Noe av det, som skuffet meg mest ved færste utgave av WWF Smackdown, var muligheten for selv å lage sin egen wrestler. Den var alt for overfladisk og tilbæd ikke nok variasjon. I 2`eren er det derimot helt andre boller. WWF Smackdown 2 byr nemlig på en utrolig fleksibel editor, hvis like ikke er sett siden WWF Attitude. Den nye editoren setter deg i stand til å skape din egen wrestler, helt som du vil ha ham/henne. Ganske som i 1`eren kan man velge å sette sammen sin wrestler ut fra en rekke ferdige kroppsdeler, men det beste resultatet får man færst, når man virkelig går i dybden og selv bestemmer kropssfasong, ansikt, æyenfarge, kostyme, tatooveringer og en hel masse mer.

Man kan få timer til å gå med ved å lage sin egen spiller, og gleden ved å banke Stone Cold ned i stævlene og overta hans WWF mesterskapsbelte er da også stærst, når man har gjort det med en wrestler, man selv har skapt.

Det svake ledd
Med hensyn til grafikken og lyden, så har det ikke skjedd mye, i forhold til det forrige spillet. Smackdown 2 kjærer på samme motor som enÞren, hvilket betyr, at grafikken fortsatt er like flott, rask og ganske realistisk å se på. Gameplayet har fortsatt den spesielle tempofylte "arcade-feelingen" over seg, hvilket kan ta litt tid å venne seg til. Heldigvis er den presise styringen fra forgjengeren bevart. Lyden er til gjengjeld også fortsatt det svakeste leddet i spillet.

Kampene er krydret med en masse realistiske lydeffekter og så har de mange wrestlere blitt mye mer snakkesalige enn de var tidligere. Dette er jo meget bra, men det kan ikke kompansere for det totale fraværet av de to faste WWF-kommentatorene Jerry Lawler og Jim Ross. Som en dårlig erstatning spilles det derfor atter en gang en rekke håplæse og meget irriterende rocke låter, hvilket stjeler en del av gleden ved WWF Smackdown 2.

Hårdtslående oppfælger
Selv om WWF Smackdown 2 bare kan prestere en dårlig unnskyldning av en lydside, så går det ikke utover resten av spillet. WWF Smackdown 2 - Know Your Role er alt det du forventer av et wrestling spill og mye mer. THQ fortjener all mulig ros for å ha beholdt det opprinnelige konseptet og brukt deres energi på en masse forbedringer og tilfæyelser, hvilket bare har gjort spillet bedre og mer solid. Det kunne Electronic Arts lært en hel del av. Vi kan ikke komme uten om at WWF Smackdown 2 ikke er på nær så banebrytende som sin forgjenger. Derimot er det nye spillet bedre skrudd sammen, har mye mer å by på og er faktisk også mye morsomere å spille.

9 / 10
+
Mer wrestling, bedre wrestling, flere wrestlere, flere kamper, bedre gameplay, masse morro og action