Norsk
Gamereactor
forspill
WWE 13

WWE 13

Vår svenske kollega Jonas Mäki har besøkt WWE-stjernene og gjengen bak spillene for å finne ut om de endelig skal lykkes med å lage et underholdende wrestling-spill igjen...

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

Her til lands kan det være utfordrende å følge med i WWE-svingene siden det ikke er noen TV-kanaler som sender showene regelmessig. Vi må lete gjennom ulike kanaler i håp om å finne noen sendinger fra WWE Raw og Smackdown. I USA og store deler av resten av verden er det annerledes. WWE er big business. Det brytes på de største arenaene, settes stadig nye publikumsrekorder og drar inn millionvis av TV-seere som gjerne betaler for å se alle showene.

Hovedargumentet mot WWE har alltid vært at det ikke er ekte - et argument jeg aldri har forstått. I så fall burde også TV-serier og filmer diskvalifiseres som underholdning. Dessuten er det ingen voksne wrestling-fans som tror at det er ekte, og WWE prøver heller ikke å narre noen med et navn som er en forkortelse for underholdningsbrytning (World Wrestling Entertainment).

WWE 13
Publikum er mer delaktig i kampene enn å bare lage bakgrunnsstøy. Utvikleren har gjort lydopptak fra virkelige show, slik at det skal virke ekte når publikum skriker Let's Go Cena - Cena Sucks!

Selv hadde jeg gleden av å møte både utviklerne av det kommende WWE 13 og forbundets brytere for å snakke om spillet. Det ga mersmak. For det er ingen hemmelighet at WWE-spillene har vært av varierende kvalitet, og særlig i denne generasjonen har utviklerne brukt mer energi på å lage show enn å forbedre gameplay.

Dette er en annonse:

Dette har ført til spill med ekstremt detaljerte entreer fra brytere der de spankulerer frem til ringen på nøyaktig samme måte som sine virkelige motstykker, spill hvor man kan bruke ulike hjelpemidler, stable bord for å lage et farlig angrep - men de har likevel ikke vært underholdende. Det har manglet dybde i tillegg til at vanskelighetsgraden har vært urimelig høy.

WWE 13
Den som vil kan bygge helt egne arenaer, og det med sanseløst mange innstillingsmuligheter.

For meg handler wrestling om humor, glimt i øyet og akrobatikk såvel som selvoppofrende stunts og underholdende bakhistorier. Fart og show. Heldigvis deler THQ mitt syn, og etter sviktende salgstall med WWE Smackdown vs Raw 2011 bestemte de seg for å starte serien på nytt. Resultatet ble WWE 12. Det føltes bedre enn forgjengerne men var likevel langt unna glansdagene med spill som WWE Day of Reckoning og WCW-spillene til Nintendo 64.

I møte med WWE 13 begynner jeg umiddelbart å ane uråd. Jeg liker ikke utviklerens grafikkteknologi fordi det gir bryterne et primitivt plastikkutseende. Jeg liker heller ikke at det er for mange figurer å velge mellom siden balansen svekkes etter hvert, og her finnes det over 100 stykker. Disse elementene har uansett ikke vært problemet i forgjengerne - det har vært gameplayet.

Dette er en annonse:
WWE 13
Mike Tyson er med til alle som forhåndsbestiller WWE 13. Han var med under Attitude-perioden, og han lykkes blant annet med å gi Shawn Michaels en real omgang.

Heldigvis er frykten min ubegrunnet, og som perler på en snor kommer en rekke annonseringer av nettopp den sorten jeg vil høre. Blant annet har de forbedret animasjonene, og det har de gjort skikkelig. Dermed ser ikke brytingen like klønete ut lenger, men det er fortsatt rom for forbedringer - særlig ved kollisjoner.

WWE 13
WWE-legenden og UFC-slakteren Brock Lesnar er med i WWE 13. Like brutal og voldsom som alltid passer han perfekt inn i Attitude-perioden.

En annen forbedring ligger i kontringssystemet som nå fungerer ulikt ettersom hvor i ringen man befinner seg. Kontringene varierer også i forhold til hvilket angrep motstanderen kaster mot deg. Det hele ser mer ut som wrestling der figuren din utnytter omgivelsene og improviserer på en mye mer omfattende og smidig måte enn tidligere.

En annen ting som har vært til irritasjon er hvor lite motstanderens fysikk har påvirket spillet. Å bruke WWEs minstemann, Rey Mysterio for å slenge rundt på en 200 kilos brande som Big Show har ikke vært noe problem, men dette har det nå blitt slutt på. Bryterne føles forskjellige i bruk, og man kan ikke styre dem akkurat som man vil. Tyngden kommer til utrykk der man får dem opp på en hjørnestolpe, klasker ned i matten for en suplex og bokstavelig talt ødelegger ringen. Dette har forsåvidt skjedd noen ganger i virkeligheten, og hver gang til publikums elleville jubel..

WWE 13
Animasjonene er bedre enn før, men kollisjonsprogrammeringen har fortsatt mer å gå på hvis vi skal dømme etter prøvespillingen.

Den største nyheten i WWE 13 er likevel at de har valgt å fokusere på én spesifikk periode i WWEs historie, nemlig Attitude. Den varte fra midten av 90-tallet til starten av 2000-tallet, og førte til at WWE og wrestling ble større enn noensinne. De to forbundene WCW og WWE erklærte krig mot hverandre med samme sendetider, og gjorde alt for å radbrekke motstanderen. Det var slett ingen selvfølge at WWE skulle gå seierende ut av kampen, og det var nære på at WCW fikk festet grepet og holdt på å vinne.

I Attitude-kampene får man se vellagde klipp som forklarer hvorfor en spesiell kamp er så legendarisk at den får være med i spillet, og vi får også følge de virkelige seermålingene som viste hvordan det lå an mellom de to forbundene. Under kampene handler det om å utføre visse angrep som gjorde disse kampen så minneverdige at wrestling-fansen fortsatt snakker om dem. Selv ble jeg imponert av det som endelig føles som en skikkelig god enspillerdel i et wrestling-spill.

Med smidigere kontringer og mer strømlinjeformet kampsystem føles det nå mer komplett, og det er enklere å komme inn i kampene. Dessuten er det veldig tilfredsstillende å spille som Stone Cold Steve Austin (også kjent fra filmen Expendables) i hans storhetstid og rundjule selveste Iron Mike Tyson. Det føles veldig WWE Attitude.

Det gjenstår fortsatt mye arbeid for THQ, og de nevnte ofte at det jeg spilte kun var en tidlig kode. Likevel tør jeg påstå at WWE 13 kommer til å bli denne generasjonens beste wrestling-spill. Endelig er det såpass lettspilt, smidig og godt presentert at det vil appellere til mange flere enn bare hardbarkede wrestling-fans som undertegnede. November føles bare så altfor langt unna.

HQ
WWE 13WWE 13WWE 13WWE 13

Relaterte tekster

6
WWE 13

WWE 13

FORSPILL. Skrevet av Jonas Mäki - GR SE

Vår svenske kollega Jonas Mäki har besøkt WWE-stjernene og gjengen bak spillene for å finne ut om de endelig skal lykkes med å lage et underholdende wrestling-spill igjen...



Loading next content