Så er vi her igjen. Enda en racer, der du skal kjøre hjertet på overitd og få mengden av adrenalin til å innta ennå ukjente konsentrasjoner i blodet. Som det var tilfellet for Gran Turismo 3 er også denne rally raceren - World Rally Championship - godt bakket opp av en lang rekke reklame spots på TV, og denslags får som bekjent et produkts salgstall skrudd i været. Men er WRC hva rally fans har ventet på, eller er det kun en masse grafisk snadder bakket opp av en massiv reklamekampanje?
Introen starter med å vise en rullende video av landskaper med vekslende værforhold. Landskapene er fotografert i de forskjellige nasjonene hvor World Rally Championship finner sted. Denne introen som blir bakket opp av en engasjert kommentator og gir en herlig følelse av at man skal til å være en del av denne heseblesende motorsporten.
Ikke en skuffelse i sikte
Når man griper joypaden og racer av gårde blir man ikke skuffet, for banene er skapt med stor realisme. Fordi landskapene man drønner rundt i er så ujevne, vil man oppleve at man kan se langt frem i landskapet, og på den måten kan forberede seg på evt. en skarp sving lenger fremme. Ok, dette har man egentlig ikke tid til, men muligheten byr seg jo en del ganger.
Spillet er naturligvis en lisens tittel, hvilket betyr at man har mulighet for å kjøre en hel sesong, som finner sted i 14 land, verden over. Bilfabrikanter som Mitsubichi, Peugeot, Skoda og denne anmelderens favoritt Subaru, er selvfølgelig representert. Muligheten for å kjøre en hel WRC sesong fungerer bra, da man vil bli presentert for alle slags værforhold og alle typer kjøreunderlag.
En lekker feature som mange andre racere mangler er, at bilen blir skadet. Krasjer man eksempelvis frontalt inn i en fjellvegg, er radiatoren en saga blott.Hvis bilens høyre side kolliderer med en stein eller et fjell, gjør det at bilen automatisk vil trekke mot høyre, og så blir det noe vanskligere å styre.
Som såpe på gulvet
Det første kvarteret vil det føles som om bilen seiler rundt i brun såpe etter en regnskur. Men rally kjøres som kjent på flere forskjellige, mer eller mindre stabile underlag. Det krever litt tilvenning, men etterhvert vil man fatte det, og det viser seg at styringen er ganske så grei å få til. Det har lykkes Evolution Studios å skape en styring, som legger den fulle kontroll i spillerens hender. Det er ikke nok med at bilen reagerer for langsomt eller urealistisk i WRC, og hvis det går galt har man som regel bare seg selv å takke. Noen vil kanskje kalle styingen arcade-aktig, og det kan det være et snev av sannhet i. Styringen er dog velutviklet, uansett hva man velger å kalle den.