Wolfenstein II: The New Colossus

Wolfenstein II: The New Colossus til Switch

Det er sommer og sol ute, men med Switch-versjonen av Wolfenstein II: The New Colossus kan man nå kjempe mot nazister til vanns, til lands og i lufta med.

Bethesda ser ut til virkelig å omfavne Nintendos nye hybridkonsoll. Todd Howard selv var tidlig ute da Switch ble avduket i 2016 og fortalte hvor mye de så frem til å jobbe med å gi ut spill til Switch, og avdukingstraileren til konsollen viste The Elder Scrolls V: Skyrim som et spill man kunne spille på farten. Bekreftelsen kom først noe senere, men i løpet av konsollens første leveår har Switch-eiere kunne spille både Skyrim og Doom på farten.

At et så stort tredjepartsstudio som Bethesda har omfavnet Switch er absolutt nødvendig for Nintendo. Selvsagt klarer Nintendo å selge mer enn nok Switch-konsoller bare ved hjelp av egne titler som Super Smash Bros. Ultimate, Super Mario Odyssey og The Legend of Zelda: Breath of the Wild, men Nintendo-konsollenes svake tredjepartsstøtte har vært et hjemsøkende problem helt siden Nintendo 64-dagene. Skal Switch bli et førstevalg for spillere og ikke bare et supplement, trenger man studioer som Bethesda med på laget.

Nå er Bethesda nok en gang klare til å vise til støtte til Switch med lanseringen av Wolfenstein II: The New Colossus, et av fjorårets beste spill. Selve konverteringen er utført av Panic Button, samme studio som sørget for å konvertere Doom og Rocket League til Switch. De skal ha ros for arbeidet, for med tanke på hvor mye maskinkraft dette spillet krevde av spill-PC-en min i november er det temmelig imponerende at et så pent og grafisk krevende spill som Wolfenstein II i det hele tatt kjører på Switch. I likhet med Doom skulle Wolfenstein II på Switch egentlig vært en umulighet, men Panic Button har ikke latt dette stoppe dem.

Wolfenstein II: The New Colossus
Det er på tide med et gjensyn med B.J. Blazkowicz.

Selve spillet er uendret fra versjonen vi fikk til PC, PS4 og Xbox One i oktober 2017. Dette betyr at dersom du ennå ikke har spilt Wolfenstein II: The New Colossus er det sannelig på tide å få gjort noe med det. Hadde du fortalt meg i fjor sommer at de nye Wolfenstein-spillene faktisk har en god historie hadde jeg ikke trodd deg, men de to nye spillene om B.J. Blazkowiczs kamp mot nazistene i en alternativ tidslinje er rett og slett bunnsolide når det kommer til historiefortelling, setting, samfunnskommentar og ikke minst fiender du virkelig kommer til å hate. At Switch-eiere har måtte vente helt til nå er selvsagt en ulempe, men med tanke på at Wolfenstein II og Super Mario Odyssey ble lansert samme dag i fjor tror jeg Bethesda uansett gjorde lurt i å vente.

Samtidig er det et par faktorer som gjør at Switch-versjonen føles noe sub-par allerede før man fyrer opp spillet. For det første foreligger det ingen planer om å bringe det første spillet i serien til Switch, hvilket betyr at dersom du ønsker å få med deg hele sagaen på egenhånd, og ikke bare få det første spillet oppsummert i starten av Wolfenstein II må du ty til andre plattformer. For det andre vet vi heller ikke om Switch-spillere får prøve seg på det neste spillet i serien, Wolfenstein: Youngblood. For det tredje kommer Switch-versjonen uten DLC-materialet. For den som ønsker den hele og fulle Wolfenstein-opplevelsen vil Switch-versjonen derfor ha noen mangler, samme hva man måtte mene om ytelsen.

Wolfenstein II: The New ColossusWolfenstein II: The New Colossus
Grafikken i Switch-versjonen er god med tanke på maskinvaren, men er selvsagt noe under de andre versjonene av spillet.

Med tanke på at spillet i praksis kjører på et forherliget nettbrett er det overraskende god ytelse å spore i Switch-versjonen av spillet, selv om man selvfølgelig aldri er i nærheten av å få samme detaljnivå og ytelse som på en spill-PC med et GTX1080-skjermkort. Når det kommer til de tekniske spesifikasjonene er det mange likhetstrekk mellom Switch-versjonene av Wolfenstein II og Doom. Man finner noe av den samme duse effekten som gjør at de visuelle detaljene blir noe mattere enn i de andre versjonene, men som samtidig gjør at spillet fortsatt ser bra ut og kjører stabilt.

Ser man side-om-side-sammenligninger mellom to versjoner av spillet ser man tydelig at Switch-versjonen er noe svakere, men dette tenker man ikke særlig mye over når man kun sitter med Switch-versjonen foran seg. Tvert imot er de visuelle detaljene overraskende gode med tanke på den begrensede maskinkraften, og koblet til TV-en tar spillet seg svært godt ut.

Noe verre blir det derimot når man tar konsollen ut av dokkingen. Et visst fall i detaljnivå må man regne med ettersom Switch-skjermen har en maksytelse på 720p, og ytelsen er stort sett ikke verre enn man skulle forvente. Setter man konsollen på et bord og spiller vil man for eksempel ikke tenke særlig over fallet i detaljnivå, men dersom man spiller i håndholdt modus vil skjermen komme nærmere slik at man ser fallet i detaljnivå enda tydeligere. Igjen må det her presiseres at spillet fortsatt kjører langt mer stabilt enn man skulle tro, og overgangen til håndholdt spilling betyr ikke et like stort fall i visuell ytelse og kvalitet som i for eksempel Xenoblade Chronicles 2. Samtidig er forskjellen mellom de to måtene å spille på absolutt merkbar, og jeg tviler på at det å spille hele spillet håndholdt blir den foretrukne spillestilen for de fleste. At tekststørrelsen blir ekstremt liten og vanskelig å lese selv på nært hold er også en faktor som bidrar til å senke den håndholdte spillopplevelsen.

Når det gjelder bildeoppdateringen er det derimot mye godt å hente. Uten å kunne skryte på meg bransjens beste blikk for detaljer tør jeg påstå at spillet kjører en stabil, jevn og god bildeoppdatering, både i dokket og bærbar modus. I forkant av spillets lansering har det blitt bekreftet at spillet sikter mot 30 bilder per sekund, og dette ser spillet ut til å klare hele veien. Selv om den visuelle ytelsen går noe ned i håndholdt modus, vil man altså få den samme flyten i spillet uavhengig av spillestil. Interessant nok er det i filmsekvensene jeg merker tendenser til hakking, både dokket og håndholdt. Forhåpentligvis lar dette seg løse med en oppdatering, men det er aldri så voldsomt og tydelig at det ødelegger for helhetsopplevelsen.

Detaljene i omgivelsene er noe duse i Switch-versjonen, men lys- og skyggeeffektene er overraskende gode.

Med Switch-lanseringen av Wolfenstein II: The New Colossus begynner du å gå tom for unnskyldninger for ikke å ha spilt spillet, og dersom du trenger et solid skytespill med en god historie mens du er på sommerferie er dette en sikker vinner. Ytelsen er naturlig nok lavere enn på de konkurrerende plattformene, og du vil aldri få noen høyere bildehastighet enn 30 bilder per sekund, men helhetlig sett kjører spillet langt bedre enn man skulle forvente takket være god teknisk flyt. Panic Button viser at det absolutt er mulig å konvertere teknisk krevende spill til Switch, og forhåpentligvis kan arbeidet deres tjene som foregangmodell for andre store selskaper.

7 / 10
+
Et særdeles godt spill som fortsatt er verdt å plukke opp, stabil bildeoppdatering både i dokking og på farten, ser bra ut når Switch er koblet til TV-en.
-
Det visuelle detaljnivået er fortsatt svakere enn på de andre plattformene, noe som er særlig merkbart i håndholdt modus. Ekstremt liten tekststørrelse, noe mindre hakking i filmsekvensene, DLC-ene mangler.