Wipeout Pure

Wipeout Pure

Gamereactor har deltatt i FX300-ligaen på Makana, og det er ingen tvil. Wipeout bryter lydmuren igjen.

Et par velplasserte missiler treffer mitt Harimau-skip med en kraft som setter dets allerede merkelig plasserte tyngdepunkt på en aldri så liten prøve. Jeg prøver forgjeves å rette opp med min analoge styrestikke, men det lykkes ikke og skipet pløyer seg inn i nærmeste barriere i over 800 kilometer i timen. Jeg kan bare hjelpeløst se på mens mine mest iherdige forfølgere drønner forbi meg mot mållinjen. Men det er greit. Wipeout-serien har aldri vært for drittunger, og allerede på den rimelig enkle vanskelighetsgraden Rapier blir aggresjonsnivået hos mine kolleger på det blanke, polerte underlaget for alvor skrudd opp.

Wipeout har aldri, selv om teknomytene krever at jeg sier det, vært spillet som for alvor plasserte en PlayStation under fjernsynet i mange av verdens hjem. Det var forbeholdt undergrunnen, de kravstore teknikkentusiastene og det allerede spillende folket. Designers Republic sikret naturligvis spillet en helt unik atmosfære og stil, samtidig som det utvilsomt også har vært et par hoder som dro kjensel på tonene fra ellers ukjente Chemical Brothers og Orbital. Likevel - det har aldri eksistert en Wipeout-generasjon. Til det var spillet for nådeløst. Ett enkelt feiltrinn satte en brå stopper for ditt skips høye hastighet, AIen var direkte provoserende og banenes mange hårnålssvinger, drepende kløfter og buktende fremtidsalleer ble raskt en munnfull for stor for de fleste. Det var nettopp dette som sikret Psygnosis kultstatus blant en håndfull førstegangskjøpere. Etter hvert som årene har gått er de blankpolerte neonoverflatene, den utilnærmelige teknomusikken og seriens vanvittige fart naturligvis blitt prøvd av konkurrentene, men med unntak av F-Zero har ingen av dem lykkes med å bryte lydmuren på samme måte som Wipeout i sin tid gjorde det.

Det er kanskje derfor Studio Liverpool og Sony flekker tennene og biter fra seg. Det er på tide at mesteren igjen inntar tronen og viser de håpefulle slipstreamentusiastene hvem som kan sette et uanstendig antall linjekoder sammen til en av de mest engasjerende racingopplevelsene noensinne. Og Wipeout Pure er nettopp dette. Det er en maktdemonstrasjon som både viser at PSP har en skikkelig samling kraft under panseret, samtidig som den fører serien tilbake til sine røtter. Røtter mange fans har gledet seg til å gnage på lenge.

Pure som sådan er ikke oppfinnelsen av ostehøvelen på nytt. Året er 2197 og FX300-ligaen er igjen klar til å herje teknogatene. For deg som spiller betyr det at du ennå en gang skal kjempe deg opp gjennom rekkene i denne prestisjefylte sportsgrenen, og til slutt ende øverst på podiet. I den høyteknologiske garasjen står gamle gjengangere som AG-systems, Auricom og Feisar side om side med nye og glinsende skip fra Assegai, Harimau og Triakis. Banene det kjøres på ligger på den kunstige og ytterst idylliske sydhavsøyen Makana, og gjennom spillets 12 baner støter du på både høytliggende, buktende og metropolaktige landskap. Utvikleren har også inkludert fire originale baner fra seriens andre utgivelser, men på grunn av en fæl tron-i-fisering og en lyst til å stokke om på banenes DNA, som i sin tid gjorde dem så fremragende, er ikke dette noe pluss i den gamle Wipeout-boken.

Serien trengte sårt en bedre balanse i gameplayet, og det har den heldigvis fått. I altfor lang tid har jeg måttet trøste meg med det falleferdige og dårlig strukturerte Wipeout Fusion, der fokus på våpenoppgraderinger og dårlig sammenskrudde skip slett ikke klarte å treffe ånden i den fartsglade serien. I Pure handler det om å kjøre igjen. Våpnene er der ennå, og det har da også kommet visse forbedringer i arsenalet, men dine ferdigheter testes først og fremst i de knivskarpe svingene og på de lange gatene, der luftbremsene må brukes til fulle for å kunne oppnå en rimelig plassering. Det vemmelige pit-systemet er også kastet til fordel for et som lar deg velge mellom enten å bruke et oppsamlet våpen eller la det inngå som energi til ditt evig dalende skjold. På den måten har Studio Liverpool faktisk oppnådd å legge en smule taktikk inn i spillet.

Når man nevner et Wipeout-spill er det vanskelig å komme utenom den visuelle siden av saken, og selv om du kanskje forventer at Pure vil se betraktelig mindre bra ut på PSP enn på f.eks. PS2, er det faktisk ikke tilfellet. Blankpolerte glassoverflater blander seg med pulserende neonreklamer og glødende lys. Imens slår silende regn på PSPens widescreen-skjerm, og selv om den tunge grafiske siden fra tid til annen skaper visse problemer for en flytende hastighet, er det ikke noe du legger merke til når du først drønner ut av den forvridde, solsvette asfalten.

Musikk er heller ikke et emne det kan danses forbi når man har med Wipeout å gjøre. Den tunge, trommebaserte technoen er et av seriens varemerker, og i denne omgang leveres tonene av såpass fornemme lydmagikere som Photek, Aphex Twin, Cold Storage og de stadig oversette Themroc. Det soniske bærer ikke lengre preg av en desidert Big Beat-innflytelse, men det er stadig vekk noe sært bevegende og annerledes overveldende med soundtracket - noe jeg absolutt ikke syntes var til stede i Wipeout Fusion.

Sonys nyeste racer er, bortsett fra å være et aldeles gjennomført spill, også skapt med fremtiden for øye, og spesielt i forhold til PSPen. Spillet inkluderer en solid flerspillerdel, WiFi-basert, for opptil åtte spillere, og selv om jeg kun har prøvd det med en enkelt venn, virker det upåklagelig. Det er også massevis i vente rent downloadmessig. Her har amerikanerne lenge kunnet hente både Gamma Pack 1 og 2, og Studio Liverpool lover månedlige pakker med både skip, baner og skins til alle dem som ønsker å forlenge deres romanse med høyhastighetsraceren.

Wipeout Pure er nøyaktig så rendyrket, pent og lynende raskt som tittelen høres ut som, og det kan mildt sagt betraktes som et av maskinens aller mest forlokkende tilbud på lanseringsdagen. Kongen av fart er tilbake!

----------------------------------------------------------------------------------
Følg med på Gamereactors PSP-spesial!

Les anmeldelsen av Ridge Racer