Norsk
Gamereactor
forspill
Wildstar

Wildstar

Carbine Studios inviterte oss på en intergalaktisk reise i deres nye MMORPG Wildstar. Vi sendte Jostein til Planet Nexus (eller var det Brighton?) for å ta en titt...

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

Det er lenge siden jeg har sett dagslys nå. Lang tid har gått siden jeg fant en bortgjemt huleinngang, og nysgjerrigheten tok overhånd. Så mye å se og oppdage. I det fjerne ser jeg et glimmer av lys. Er det mulig? Klok av skade nærmer jeg meg med varsomhet, men jeg finner det jeg har lett etter så lenge, en vei ut i friluft. Jeg klatrer ut gjennom en smal sprekk og finner meg på en høy klippe, høyt over slettelandskapet under meg. Sakte men sikkert venner øynene mine seg til lyset, og her, som bare de mest nysgjerrige av oppdagelsesreisende vil finne, ligger Planet Nexus foran meg i all sin prakt.

Wildstar
Som en oppdagelsesreisende kan du finne steder som andre ikke har tilgang til.

Planet Nexus er både storslått og underlig. En finner ikke få kreativt utformede områder og monstre. Rent visuelt minner Wildstar veldig om Ratchet and Clank-serien, med pastellaktig grafikk og kreativt utformede monstre og områder. Dette er ikke å si at spillet ikke tar seg selv alvorlig, men det blander det seriøse med det morsomme. Produsent Jeremy Gafneys formulerte det slik

- Hvis du skal tilbringe flere hundre timer i et spill blir det slitsomt hvis alt er dønn seriøst hele tiden.

Dette er en annonse:

En tanke jeg ikke nødvendigvis kan argumentere mot, selv om jeg personlig foretrekker mer seriøse spill hvis jeg først skal investere mye tid i dem.

Innholdsmessig tar Wildstar et mer moderat steg framover fra den tradisjonelle MMO-modellen. De siste par årene har innovasjon vært salgsordet for flere store utgivelser i sjangeren, noe som definitivt ikke har falt i smak hos alle. I Wildstar finner du hovedbolken av innhold i en handleliste av oppdrag, supplementert av en håndfull gruppeoppdrag i hver sone. Senere i spillet kan du delta i massive gruppeoppdrag (raids), nok et tradisjonelt element som mange savner i dagens MMO-scene.

Wildstar
I kamp er man svært mobil, og kan både angripe mens man beveger seg og kaste seg ut av fare.

Noe fiffig Carbine Studios har gjort er å la deg velge din egen vei gjennom spillet som passer din spillestil. Når du lager din karakter velger du hvorfor du har kommet til Planet Nexus: Sightseeing, kamp, forskning eller nybygging. Jeg liker å saumfare hver en krok av spillverdenen, og som oppdager fikk jeg både oppdrag og belønninger som komplementerte med denne spillestilen. Som nevnt innledningsvis leder dette deg ofte til spektakulære steder, som bare oppdagelsesreisende kan finne veien til. De ulike spillestilene komplementerer hverandre. For eksempel kan oppdagere åpne områder som vitenskapsmenn og soldater ikke ellers har tilgang til, hvor de finner mer av sin type innhold. Jeg liker veldig godt at Carbine ser at ikke alle spillere er like, og lar oss selv bestemme hvilken type innhold vi vil spille.

Dette er en annonse:
Wildstar
Alt fra områder til monstre du møter i Wildstar er underlige og merkverdige.

Riktignok hjelper det ikke mye om innholdet er variert og skreddersydd dersom det ikke er gøy å spille gjennom. Med andre ord, kampsystemet må være godt. Jeg var i utgangspunktet redd for at Carbine hadde gått for en mer tradisjonell løsning også her, men det viste seg å være en unødig bekymring. Kampsystemet var veldig tilfredsstillende, med et fokus på bevegelse og posisjonering. Flere av angrepene mine hadde bonuser hvis jeg angrep bakfra, og alle angrep kunne brukes i bevegelse. Det eneste som nevneverdig trekker ned kampopplevelsen er at få av angrepene føltes kraftfulle.

Wildstar
Carbine blander det alvorlige med det tullete. Dette er for eksempel en postkasse.

Alt i alt fikk jeg et rimelig godt førsteinntrykk av Wildstar. Det er tydelig at de har valgt å beholde mer tradisjonelle MMO-elementer, samtidig som de leverer et solid kampsystem og mye variasjon. Personlig er jeg glad for at sjangeren drives videre, men jeg kan forstå at mange ikke er like begeistret for utviklingen. Jeg tror Wildstar kan treffe et nisje i dagens marked, men det avhenger av hvor helhetlig godt spillet er når det slippes, og spillet er ikke der helt ennå.

Denne artikkelen har fokusert på de tekniske aspektene ved spillet. Neste uke tar vi et dypdykk i historien, hvor vi for første gang avslører en ny gruppering og tre nye raser.

Relaterte tekster

5
WildstarScore

Wildstar

ANMELDELSE. Skrevet av Jostein Holmgren

Se for deg Ratchet & Clanks estetikk og humor, World of Warcrafts innhold og Guild Wars 2s kampsystem på én og samme tid. Da har du Carbine Studios' Wildstar...

0
Wildstar-utvikleren må si opp ansatte

Wildstar-utvikleren må si opp ansatte

NYHET. Skrevet av Tor Erik Dahl

Spillbransjen kan være tøff og utilgivelig i blant, og vi har nok en gang fått høre om nedskjæringer. Denne gangen er det Carbine Studios, skaperen av det lekne...

0
Oppdatert: GR Live tester "nye" Wildstar

Oppdatert: GR Live tester "nye" Wildstar

NYHET. Skrevet av Tor Erik Dahl

Oppdatert 3. november klokken 14.35: Wildstar utgår. Vi tester Need for Speed i stedet. Den tidligere GRTV-journalisten Petter Mårtensson er tilbake i Gamereactor for å...

0
Wildstar er nå free-to-play

Wildstar er nå free-to-play

NYHET. Skrevet av Tor Erik Dahl

NCsoft og Carbine Studios har byttet modell for nettrollespillet Wildstar, og i dag er det altså gratis. Stikk inn på spillets hjemmeside hvor du kan laste ned og spille...

0
Oppgraderer grafikken i Wildstar

Oppgraderer grafikken i Wildstar

NYHET. Skrevet av Tor Erik Dahl

Carbine Studios' fargeklatt av et nettrollespill, Wildstar, blir gratis å spille fra og med neste uke, og i samme slengen har de gått ut med at grafikken vil få en...

2
Wildstar dropper abonnement

Wildstar dropper abonnement

NYHET. Skrevet av Tor Erik Dahl

Carbine og NCSoft har bestemt seg for å pensjonere abonnementsløsningen i forbindelse med nettrollespillet Wildstar. Overgangen vil ikke skje før til høsten, og i tiden...



Loading next content