Whacked!

Whacked!

Whacked! er rettet direkte mot fødselen av Xbox Live. En online fragfest, hvor sinnsforvirrede misfostre utraderer seg selv i en fargerik orgie av tegneserievold.

Whacked! er rettet direkte mot fødselen av Xbox Live. En online fragfest, hvor sinnsforvirrede misfostre utraderer seg selv i en fargerik orgie av tegneserievold. Dette er komplett med komiske innfall, eksplosive våpen og en kjempesmilende studievært. Umiddelbart er ikke dette det dårligste adrenalinskuddet fra Microsofts store satsing. Det er allikevel et lite problem for oss bosatt på den andre siden av kloden - vi er ikke med på den første runden. Spørsmålet er om tittelen kan stå for seg selv?

Nakenhet for åpen skjerm
Scenen blendes plutselig av et voldsomt lysglimt. Studievært Van Tastic er kommet inn i lokalet og med sine kritthvite kanintenner, som ville ha gjort enhver elfenbensjeger missunnlig. Kanintennene skinner som en skikkelig discokule og man er nesten nødt til å ta på solbriller for ikke å bli blendet. Deltakerne er oppstilt ved deres skranker. Vidunderlige Lucy strekker seg i sin tettsittende drakt. Et lite smell og atributtene er til fritt skue. Lucy fniser litt og plutselig dukker det opp to velplasserte sensurstriper over melonene. Hun er omgitt av deltakerne... en spraglete flokk misfostre. Van Tastic stjeler rampelyset og presenterer kveldens premie... som rett og slett kalles "The Prize". Gjemt vekk bak lås og slå, en overraskelse som først avsløres når målstreken er krysset.

En stift i nakken
Sceneskifte ... plutselig befinner du deg som din digitale dobbeltgjenger foran tre dører. Bak alle gjemmer det seg tre utfordringer som skal beseires på veien mot premien. Første dør åpnes og scenen skifter atter en gang. Et åpent landskap, jeg er alene. Men ikke lenge. Sinnssyke kyllinger med heslige trekk velter seg mot meg. Panikken inntreffer og jeg løper i motsatt retning. En gjenstand glimter like fremfor meg. Jeg plukker den opp og er nå bevæpnet med en kjempestor stiftemaskin. Vill som jeg er vender jeg meg i mot den jaktende flokken. Våpnet avfyres og fjær gir plass for små glimtende stjerner. Etter en liten stund forsvinner stiftemaskinen sporløst, men fortvil ikke ... nye våpen finnes og flere kyllinger møter deres skaper.

Et par ord fra vår sponsor
Etter et ukjent antall stjerner, lukkes døren bak meg. En av sponsorene har et lite innlegg. En uhyre aparte scene med hvordan en klippe skal slipes, dukker så opp ...underlig! Jeg står nå nok en gang foran de tre dørene. Det er heldigvis opp til meg å velge rekkefølgen av begivenhetene så jeg stotrer meg gjennom den tredje døren. Nå er det "King of the Hill" som gjelder... kongen på haugen! Tre av de andre deltakerne kvesser klørne. Starten er gått, så nå er det alle mot alle. Desperat løper jeg rundt mens kyllinger eksploderer og baseballkøller svinges. Et grønt felt dukker opp foran meg. Jeg stiller meg inn i det og tar føringen for et kort øyeblikk. En missil ender min triumf og poeng suges fra meg så jeg ender tilbake på starten. Panikkslått setter jeg kurs mot feltet mens jeg fyrer skudd villt i rundt meg. Nå er jeg plassert på et nytt sted ... jakten starter nok en gang.

Slik fortsetter Whacked! med seks forskjellige minispill på varierende baner. Dør du på en av banene, så må du prøve utfordringen nok en gang. Her er det kun førsteplassene som teller. Selv om det hele presenteres som et gameshow, så er det bunn og i grunn bare en rekke med minispill. Her blir det ikke utdelt poeng og det er ingen konkurranse mellom deltagerne.
Det er bare du som skal tyne deg gjennom bane etter bane. Avbrutt av en rekke halvrare sekvenser fra showets sponsorer. Disse er forbeholdt singlespiller-delen og er den eneste reelle forskjellen på å spille single- eller multiplayer. Det sistnevnte er absolutt mer underholdende.

Når glansen har lagt seg
Etter en stund blir det noe ensformig og temmelig uinteressant å løpe rundt på de samme banene. Konstant konfronterer du de samme handlingslammede individene på de snevre områdene. Det er ikke bare gull og grønne skoger. Når du gjennomfører et spill, belønnes du med en ny figur som du kan spille med. Det er i alt åtte figurer, hvorav fire er tilgjengelige fra starten. Selv om alle figurene oser av personlighet, så roter de seg fullstendig bort i grøten. Det er altså ingen regulær endring i spillet ved å skifte figur utenom på det rent kosmetiske. Dette er ytterligere med på å sette en demper på stemningen ved å spille Whacked!

Spillet er definitivt en multiplayer-opplevelse. Her kan du som nevnt spille på Xbox Live, men heldigvis kan det også spilles lokalt. Her er det også en rekke utfordringer. Det er underholdende de første gangene, men taper seg noe underveis. Det kan jo ikke gå helt galt når man kan sende en dynamittbærende kjøter i trynet på en kamerat. Det er bare den utpregede mangelen på variasjon som er problemet. Gameplayet er veldig ensformig i de forskjellige gamemodene. Løp rundt som en annen vanvittig person, mens du kakker ned alle som beveger seg i veien for deg. I tillegg kan du sette opp dine egne turneringer og ligaer som igjen føles en anelse overfladisk.

Et heseblesende tempo
Hele herligheten foregår i et hesblesende tempo. Grafikken er klar og glir fint over skjermen. Den er ikke spekket med detaljer, men enkelte effekter er med på å understreke det komiske potensialet. Lyden er derimot et lyspunkt. Stemmene til de enkelte figurene er gode og er med på å gi dem en personlighet. De har også et variert utvalg av vittige setninger. Musikken er også med på å gi stemning i spillet. Den er kanskje ikke minneverdig, men går deg aldri direkte på nervene. Jeg kan ikke komme med en sterk anbefaling av Whacked! Holder man gameplay opp mot prisen, så er absolutt ikke godt nok. Det er en av de titlene man først bør kjøpe til nedsatt pris, det vil si når Xbox Live endelig blir tilgjengelig i vår glemte lille bakgård.

6 / 10
+
Utroligt enkelt å komme i gang med. Gøy sammen med kompisene. Underholdende personligheter. Høyt tempo og masse action.