Norsk
Gamereactor
forspill
Command & Conquer: Renegade

Westwood, Lars von Trier og 2 striper kokain

Westwood Studios er kjent for flere ting. Først og fremst har de vært noble fanejunkere for realtime strategy genren.

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt

Genta etter meg: "Repetisjon er sundt"
Westwood Studios er kjent for flere ting. Først og fremst har de vært noble fanejunkere for realtime strategy genren. De har satt flere milepæler i spillhistorien med utgivelser som Dune, C&C og Red Alert. Men de har også hatt en stygg tendens til å støtte McDonaldsSyndromet. MDS betyr, at noe er fantastisk i begynnelsen, men desto flere ganger det gjentas - desto vanskeligere blir det å nyte og fordøye. De har ganske enkelt kokt for mange retter på samme oppskrift. I tillegg kommer også noen mer haltende utgivelser som "Tiberian Sun" og "Red Alert II". Samt den ynkelige pendanten til Diablo II - dødfødt og benevnt som "Nox".

HQ

Men nå er det slutt på 2d-grafikk, fyrstikkmenn og disproporsjonerte størrelsesforhold. Westwood følger tidens trend og har gjenskapt C&C universet i et heseblesende first-person-shooter univers.

Splitt og hersk
C&C Renegade er delt opp i to spilldeler. En singleplayer og en multiplayer. I singleplayer delen spiller man den litt stive GDI-helten, Havoc. Begge spilltypene utspiller seg på gigantiske arealer som både er utendørs og innendørs. Alle de velkjente enhetene fra C&C universet er tilstede og kan brukes. Dette betyr, at man kan benytte de forskjellige kjøretøyene og deres funksjoner. Det er en grafisk fryd å kjøre i en Mammoth tank, mens man forsøker å skyte ned ondsinnede helikoptere og bombefly. Det minner litt om Tribes 2, men føles fetere.

Velbehengte herrer
Fotsoldatene har et ganske velutstyrtr arsenal som inkluderer: "Pistol, shotgun, chaingun, sniperrifle, grenade- og rocketlauncher, flammekaster og C4". Generelt er håndvåpnene meget kraftige og det kan til tider utspille seg som en vill og utemmet viagraokse på frådende overdose. Det finnes overordnet 4 forskjellige levels av karakterer. Første level inneholder fire basic infantries. Den andre inneholder bl.a. offiserer og rockettroopers. Tredje level inneholder bl.a. snipers, og de kan zoome gjennom øyeeplet på motstanderen. Fjerde level har de tyngste gutta. Man kan bl.a. produsere helteenheter kalt Havocs. Disse har enda råere sniperrifles og de ruler. Man kan også lage engineers som bl.a. blir utstyrt med C4. De ruler også maksimalt og en enkelt selvmordsaksjon er da ikke så galt!?

Husk å treske jordene
C&C Renegade bygger på samme oppskrift som sine forgjengere. Kampen står mellom de to ideologiene kalt: "GDI" og "NOD". Hvert lag har en base med forskjellige bygninger. Disse inkluderer bl.a. vehicle factory, barracks og tiberium raffineri. Sistnevnte er ganske viktig, da det fortrsatt handler om å samle inn ressurser som kan benyttes til oppbyggingen av units. Ideen er, at man har "høstemaskiner" som samler inn ressurser fra de omgivende, giftige jordene og disse lesses av på raffineriet. Her er ikke plass til økologiske tanker og alt skal utnyttes maksimalt. Det er egentlig kjekt med dette "bonde-aspektet". Opprinnelig er innhøstingstanken tatt fra Dune og det er vel egentlig kreativt, at "høstingen skal være hjemme" midt i kampens hete?

Dette er en annonse:

Peilemerker og pipelyder
En skikkelig ond funksjon er bruken av beacons. Disse muliggjør at man kan realisere Bin Ladens største drøm og nuke all den fiendtlige juksefitta man aldri fikk. Det gjør vondt - men soppskyen ser for blærete ut. Det er generelt mange muligheter for å leve ut sine terroristfantasier. Dette gjelder bl.a. bruken av C4 som f.eks. kan settes inne i bygninger, beacons til ionkanoner eller et gigantisk teppebombardement fra støttende fly.

Capture the fag - sorry flag!
Når man spiller multiplayer i C&C Renegade er det en rekke forskjellige gamemodes. Man finner de obligatoriske "deathmatch" og "team deathmatch" modene. Videre er det "King-of-the-hill", hvor hver spiller utstyres med et gitt antall liv, samt capture-the-flag. I tillegg håper jeg fortsatt, at noen ivrige gamere ville utvikle en homofob MOD, hvor første missiontype skulle vært: "Capture the fag!". Men det forblir sikkert en ensom våt guttedrøm. Men til gjengjeld kan jeg trøste meg med de 11 kjøretøyene som finnes spillet. De er nemlig dødsfete.

Så ruller vi inn!
GDI kan velge mellom 5 forskjellige kjøretøyer: Humwee'en, APC, mobile rocket launcher, medium tank og den feteste mammoth tanksen. NOD har seks valgmuligheter: Buggy, APC, light tank, artilleri, flame- og stealthtank.
Man kan både kjøre og skyte med et kjøretøy. Men generellt virker det fetest hvis man får assistanse. Det normale setupet er en driver og en gunner. Fordelingen mellom de to lagene virker rimelig og eneste problem er, at man ikke kan fly. Men det virker også underordnet. Da det i seg selv er en orgasmisk seanse, å se 10-15 tanks i vill og hemningsløs krig.

Westwood, Lars von Trier og 2 striper kokain
Hva har Westwood og Lars von Trier felles? De stjeler ideer over en lav sko! C&C Renegade har lært og lånt ganske mye av sine respektive forgjengere, samt av alle andre suksessfulle FPS’er. Spilluniverset er uendret og er blitt tredimensjonellt. Men allikevel bevarer det intensiteten fra 2d-universet. Stressfaktoren er ekstremt høy og det kjører hele tiden med bånn gass.

Dette er en annonse:

Vitenskaplige studier har nyligt påvist, at hvis man spiller 3d-spill i to timer - så utskiller kroppen endorfiner svarende til to striper kokain. Jeg er sikker på, at de testet ut det med C&C Renegade. Dette spillet er ganske enkelt løssluppen galskap!

Relaterte tekster

0
C&C: Renegade er utsatt

C&C: Renegade er utsatt

NYHET. Skrevet av Jon Andreas Bjerk

Blaaargh! Vel vi er nok mange som hadde regnet med å slå kloa i Westwoods Command & Conquer: Renegade denne julen, men sånn blir det altså ikke!



Loading next content