Cookie

Gamereactor bruker cookies slik at du kan browse nettsiden vår best mulig. Hvis du fortsetter antar vi at du er fornøyd med vår cookies policy.

Norsk
Gamereactor
anmeldelser
Weapon Shop de Omasse

Weapon Shop de Omasse

David har prøvd seg som rytmisk smed, i et spill som fleiper med både JRPG-sjangeren og det digitale samfunnet. Men er humoren nok til å underholde tilstrekkelig?

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

De som har spilt et JRPG-spill har sikkert fått med seg at en essensiell del av gameplayet er å få karakteren din opp i så høyt nivå som mulig, for deretter å ta turen innom en landsby og besøke den lokale våpenbutikken. Kanskje rasker man også med seg et par helbredende urter i samme slengen. Alt for å bedre dine sjanser til å redde verden, bror/søster, foreldre, eller hvilken som helst av de tre - fire historieklisjeene disse spillene vanligvis har.

Det er vel og bra, men har du noen gang lurt på hvordan folkene bak butikkdisken har det? Reccetear: An Item Shop's Tale var kanskje spillet som ga oss det beste svaret på akkurat dette spørsmålet da det ble sluppet for snart 4 år siden. En artig liten indie-perle som viste at selv en butikkansatt må se seg nødt til å besøke huler og grotter i sin søken etter godsaker å selge til «heltene».

Nå er det Weapon Shop De Omasse sin tur til å vise oss hvordan livet bak disken er, og denne gangen er det snakk om en litt mer spesialisert butikk, nemlig våpenbutikken - Alle helters beste venn. Her er din oppgave å lage og selge alle slags type våpen til de diverse NPCene og heltene som kommer på besøk. Det hørtes kanskje ut som en kopi av Reccetear, men alle likheter stopper egentlig ved butikkdelen. Reccetear var et action-JRPG hvor du kjempet deg gjennom grotter og fiender for å få tak i ting du kunne selge. Weapon Shop De Omasse, derimot, er et rytmespill.

Weapon Shop de Omasse
En samurai som har fått våpenet sitt beslaglagt av tollerne er bare ett eksempel på hva du kan vente deg...
Dette er en annonse:

Det er heller ingen grotter eller fiender du skal kjempe deg gjennom. Istedenfor forblir du inne i butikken din og smir. Gameplayet går i praksis ut på å trykke på 3DS-skjermen som en hammer. Du skal slå etter musikkrytmen mens våpenet sakte men sikkert former seg ut fra en klump av glødende jern.

Å holde rytmen er ikke din eneste oppgave mens du smir, for du må samtidig passe på at temperaturen holder seg stabil. Hvis ikke kan det få negative konsekvenser for våpenet. Hvor godt du klarer å holde rytmen, og hvor raskt du klarer å få våpenet ferdig, vil være avgjørende for kvaliteten og hvilke bonuseffekter våpenet kan gi. Ekstra skade, større sjanse for kritisk treff, eller høyere holdbarhet er eksempler på hva som blir påvirket av din rytmiske sans.

Etterhvert vil du også få tilgang på bonusmaterialer som du kan bruke mens du smir, som igjen er med på å styrke våpnene dine. Det burde være ganske så selvforklarende at det er i din beste interesse å smi så gode våpen som mulig. Det viser seg nemlig at du driver en litt uortodoks våpenbutikk, ettersom du ikke selger våpnene dine, men heller leier dem ut. Du får derfor ikke betalt før etter at helten du har leid våpenet til returnerer fra oppdraget sitt. Klarer de ikke å fullføre oppdragene vil du miste våpenet fra sortimentet ditt, og den eventuelle premien.

Weapon Shop de Omasse
Selv en smed liker å holde seg oppdatert på sosiale medier midt i arbeidstiden. Ikke så veldig langt fra virkeligheten...
Dette er en annonse:

Det virker nok litt ensformig å kun bli inne i butikken og smi, og det er det også. Heldigvis underholder spillet med et rikt galleri av - denne gangen i sin mest bokstavelige betydning - fargefulle helter og personligheter. Og det hele bygger på humor. Mye humor. Etter litt research fant jeg faktisk ut at spillet er skapt av en japansk komiker ved navn Yoshiyuki Hirai. Et artig lite sidenotat å ta med i betraktningen, og det er heller ikke vanskelig å se at spillets personligheter er skapt av en morsom type.

Alle kundene som kommer innom butikken din har også sine egne historier og problemer, men hvordan kan du få med deg dette når alt du gjør er å stå i butikken din? Vel, det er her spillet in-game «Twitter», Grindcast, kommer inn. Når du ikke smir våpen kan du følge med på oppdateringer fra kundene dine mens de er på oppdrag. Igjen er alt proppet med humor. De har til og med husket hashtags...

Weapon Shop de Omasse er er artig lite rytmespill selv om musikken i spillet er ganske så middelmådig. De forskjellige våpentypene har sin egen melodi som du slår etter, men du ender ikke akkurat opp med å nynne melodien etterpå. At man tilbringer størsteparten av tiden i butikken og smir gjorde at jeg savnet friheten til å utforske som i Reccetear. Det føltes bare som om noe manglet. Det må også nevnes at mye av humoren i spillet er rettet mot fans av JRPG og det kommer fram via dialogen og teksten. Hvis du ikke har mye kjennskap sjangeren kan alle vitsene og uttalelse derfor virke litt merkelige.

Personlig koste jeg meg med spillet, og humoren klarte flere ganger å trekke på smilebåndet mitt. Hvis du er ute etter noe å slå av et par timer med, og ønsker å utvide spillbiblioteket ditt, vil jeg derfor påstå at Weapon Shop De Omasse er en tittel du bør kikke nærmere på.

Weapon Shop de Omasse
Weapon Shop de OmasseWeapon Shop de Omasse
07 Gamereactor Norge
7 / 10
+
Underholdende konsept, humoren, figurene og personligheten, hashtags
-
Kan føles ensformig, middelmådig lydspor.
overall score
er vår karakter på tvers av Gamereactor-nettverket. Hva er din? Dette er gjennomsnittskarakteren i alle Gamereactor-landene

Relaterte tekster

0
Weapon Shop de OmasseScore

Weapon Shop de Omasse

ANMELDELSE. Skrevet av David Selnes

David har prøvd seg som rytmisk smed, i et spill som fleiper med både JRPG-sjangeren og det digitale samfunnet. Men er humoren nok til å underholde tilstrekkelig?



Loading next content