Warhammer: End Times - Vermintide

Warhammer: The End Times - Vermintide

Svenske Fatshark inviterer oss til en spennende verden full av nådeløse, muterte kjemperotter. Gamereactor har verdens første anmeldelse...

Et brøl ruger gjennom de trange smugene og ut på markedsplassen der jeg og mine venner befinner oss. Ryggen til et massivt hårete beist kommer til syne, før det kaster seg fremover i vår retning. Vi har bare sekunder på oss på å komme oss i sikkerhet, ellers ender vi opp i en dam med blod på bakken. Jeg søker dekning bak en av lagkameratene mine og ber en stille bønn om at Skaven-rasens motstykke til Frankenstein-monsteret går løs på noen andre og skåner meg.

Warhammer: The End Times - Vermintide er Fatsharks historie om Skaven-rasens forsøk på å invadere den øvre verden. Fem modige helter har kommet til unnsetning, i håp om å kunne drive Skaven ut av byen Ubersreik. Deres hovedkvarter er Red Moon Inn, et vertshus som har blitt utgangspunktet for den pågående krigen. Der kan du tilpasse helten din, samt våpen, utstyr og lignende. På denne måten er du klar når du kastes ut i kampens hete sammen med de andre. Rent praktisk kan du starte ditt eget spill, eller bli med i noen andres. Hvis du velger det siste, bør du være klar over at du kan erstatte en datastyrt helt, noe som i praksis betyr at helsen du starter med ikke nødvendigvis er på topp.

Warhammer: End Times - Vermintide

Det kan være kjedelig å starte en ny økt helt på dødens rand, men utover dette er spillopplegget pent utført. Det holder seg til et hendelsesforløp, samtidig som en viss variasjon tilbys. I starten er det bare noen få kart å spille, men i neste akt legges nye spennende oppdrag til. De er alle veldig varierte og underholdende.

Noen krever at du reiser langt gjennom mange bydeler før du når målet ditt, mens andre er såkalte event-oppdrag. Disse er fantastisk morsomme å spille og veldig utfordrende på høyere vanskelighetsgrad. Felles for dem, er at du skal utføre spesifikke oppgaver innenfor et større område, slik som å samle inn sekker med mat eller fat med krutt. Samtidig kommer naturligvis horde etter horde av Skaven-vesener for å ta livet av dere alle. Dette er felles for alle oppdragene, men de er likevel varierte, og man vet aldri helt hva som venter rundt neste hjørne. Designet er også helhetlig og gjennomført, med gode detaljer overalt hvor du ferdes. Når du jobber deg gjennom en brennende bydel kan du plutselig skimte et monument du var ved foten av i et tidligere oppdrag, og jeg liker virkelig at alt er koblet så bra sammen.

På mange måter ligner gameplayet i Vermintide på Left 4 Dead. Man må komme seg fra punkt A til punkt B, der noen venter for transportere deg i sikkerhet. Noen Skaven-vesener har dessuten egenskaper som minner om evnene til special infected-zombiene i Valves klassiker. MEN, konseptet og helheten holder en bedre standard her. Det er mer tanke bak, flere følelser og flere detaljer. Det er større, lengre, heftigere og har vært mye mer interessante fiender. Det sier jo i grunnen sitt om kvaliteten!

Stemningen er virkelig helt fenomenal, og den gjennomsyrer hver lille pore av Ubersreik. Den er tungt og ligger som et tykt teppe over den intense, mørke byen. Den gotiske arkitekturen og mangel på lyskilder utover fakler og bål, skaper effektivt denne atmosfæren. Designet er virkelig godt. Utviklerne har lekt mye med vinkler og høydeforskjeller, noe som gir en interessant og levende verden. Både bygningene og de underjordiske ganger Skaven bruker er finurlig satt sammen. Det er mye å oppdage og samle inn, men man må ha gode nerver for å tørre å prøve. Den konstante trusselen fra fiendens horder fører nemlig ofte til en desperat flukt mot sikkerheten i enden av kartet. Det er en smart struktur, som alene øker motivasjonen til å spille gjennom på nytt både tre og fire ganger. Det samme kan sies om det faktum at man har det skikkelig moro underveis med selve spillingen.

Warhammer: End Times - VermintideWarhammer: End Times - Vermintide
Warhammer: End Times - VermintideWarhammer: End Times - VermintideWarhammer: End Times - Vermintide

Med tanke på Skaven-trusselen er det ikke overraskende at det er utrolig viktig å samarbeidet med de andre spillerne, og hjelpe dem hvis de ikke vet helt hva de driver med. Det gjelder for såvidt både hvis de er venner av deg eller fremmede. Havner du bakpå eller løper vekk alene, er sjansene høye for at du ender opp i armene til noen av de mer avanserte Skaven-variantene. Da trenger du noen som kan redde deg, på samme måte som i L4D. Like viktig er samarbeidet når dere kjemper side om side. Fungerer ikke samspillet vil dere sannsynligvis ikke komme veldig langt. Spiller du alene må hjelpen komme fra datastyrte bots, men heldigvis oppfører disse seg stort sett bra. De har blitt litt mer menneskelige enn de var i betaen. Der var de ikke så opptatt av å redde deg, men nå har de skjønt at dette er livsviktig. Til gjengjeld har de en tendens til å falle bakpå eller havne i unødvendig vanskelige situasjoner, men det kan jo også sies om mange menneskelige medspillere.

Det er lett å styre figuren din, og angrepsresponsen er rask og smidig, men jeg merket at jeg litt for lett ble fanget opp i tilsynelatende små hindringer. Det er snakk om "hindinger" som et trappetrinn eller en åpning mellom to stolper, som med det blotte øye ser mer enn stor nok ut. Med en hissig horde på nakken blir dette en reell stressfaktor. Det er også noen forsinkelser fra tid til annen, men dette vil forhåpentligvis bli fikset med oppdateringer.

Når det gjelder grafikken har jeg blandede følelser, selv om jeg digger designet og atmosfæren. Den er fortsatt litt røff i kantene og ikke alltid helt samstemt. Noen trær ser eksempelvis gummiaktige ut og gress og blader ligner ikke særlig på motstykkene sine i virkeligheten. Andre steder er grafikken slående vakker, så det jeg etterlyser er vel at kvaliteten burde vært mer konsekvent. Det er nemlig nivået på lyssettingen, som fortjener mye av æren for den fantastiske atmosfæren.

Ettersom Skaven-rasen består av mange ulike vesener, er det viktig å tilpasse strategiene sine til motstanden. Man må alltid være på tå hev og lyden kan være et godt hjelpemiddel. De ulike beistene produserer nemlig ulike lyder, slik at man får et kort forvarsel på hvem som snart kommer stormende. Hvordan du takler de ulike fiendene er opp til deg, men med over 8000 tilgjengelige våpenvarianter er det muligheter til å utvikle sin egen spillespil. Alle disse variantene av våpnene er dog ikke tilgjengelige fra start, og våpnene er ofte låst til én spesifikk spillbar figur. Velger du dvergen vil du se omverdene fra et lavere perspektiv. En fin liten detalj.

Historien i Warhammer: The End Times - Vermintide fortelles i hovedsak gjennom sekvensene som spilles av før et oppdrag starter. Det er også mange levende dialoger, som avslører sterke karaktertrekk og bakgrunnshistorier. Det vil også være en introduksjon som forhåpentligvis binder alt sammen og forklarer hva som faktisk skjedd i Ubersreik. Selv har jeg ikke sett introduksjonen ennå, ettersom Fatshark ville holde den igjen frem til lanseringsdagen.

Jeg ser frem til å lære mer om bakgrunnshistorien, for dette spillet kommer jeg til å kose meg mye mer med i tiden fremover. Warhammer: The End Times - Vermintide treffer veldig godt på punktene som virkelig betyr noe, og det drar meg inn i opplevelsen hver gang. Følelsen jeg får når sverdet mitt kapper hodet av et av beistene midt i kaoset, er magisk. I neste øyeblikk må jeg stoppe opp for å nyte omgivelsene og stemningen. Vermintide er et spill som genererer sterke følelser. Det er mye av alt egentlig, og så langt fra kjedelig som man kommer. Tempoet er svært høy, på grensen til det stressende til tider, og timene forsvinner på løpende bånd hver gang jeg fyrer opp spillet. Bare ett oppdrag til, tenker jeg. Igjen og igjen. Det blir selvfølgelig mange flere enn bare ett. Hvis Fatshark fortsetter å lage Warhammer-spill på dette nivået, ser fremtiden svært lys ut for serien!

Warhammer: End Times - VermintideWarhammer: End Times - VermintideWarhammer: End Times - VermintideWarhammer: End Times - Vermintide
9 / 10
+