Det var ikke mye jeg hadde hørt om Warface før jeg fant veien til Cryteks lokaler i London, så det var med et åpent sinn jeg satte meg til rette for å få vite mer om utviklerens kommende free to play-FPS.
Først forklarte spillets sjefprodusent Joshua Howard hvordan Warface allerede har vært ute i Russland et års tid, og at det går veldig bra. Selve spillet foregår i en nær fremtid, og spillerne inntar rollen som leiesoldat. Det er nå klart for å gå inn i en betafase her i vesten, og samtidig blir det lagt til en rekke nye tillegg. Ett eksempel er kvinnelige spillfigurer.
Etter den korte introduksjonen fikk vi kaste oss inn i spillet samarbeidsdel. Det første jeg la merke til var det begrensede utvalget av oppdrag, men det ble forklart med at man er nødt til å gjennomføre det grunnleggende før hovedoppdragene blir tilgjengelig. Det ga for så vidt mening, og som nybegynner var det greit med en litt rolig start.
Etter å ha valgt oppdrag blir men sendt til en lobby hvor man velger klasse og utrustning. Altså slik det pleier å være i sjangeren førstepersons skytespill. Deretter starte oppdraget når verten mener at alle er klare.
Det første som slo meg var grafikken. Det er pent og flyter godt, og det er tydelig at de benytter Cryengine 3-motoren. Det er riktig nok ikke snakk om Crysis 3-grafikk, men likevel imponerende til å værre et free to play-spill.
Etter at brettet startet ombord i et helikopter, hoppet vi raskt av og startet kampen for alvor. Det er et solid skytespill som har det som trengs for å være underholdende. Poengsanking er viktig, og det lar det oppgradere våpen og utstyr mens kampen er igang. Har du lyst på og råd til et kikkertsikte? Ikke noe problem. Har du ikke nok poeng, så kan du også betale for utstyret med ekte penger.
Brettet som er delt i to stiller store krav til lagarbeid. Alle klassene må hjelpe hverandre med sine repektive egenskaper for å lykkes, og ikke minst samle opp mange poeng. Man må også samarbeide for å komme seg over høye hindringer og lignende.
Etter at vi var ferdige ble det første hovedoppdraget låst opp. Det hadde tre vanskelighetsgrader, og man må gjennomføre dem i «stigende» rekkefølge for å få låst opp det neste. Denne gjennomspillingen bød på nye utfordringer. Det ble enda viktigere å samarbeide da vi møtte en vanskelig fiende som kun kunne skades i ryggen. Det var morsomt, men ikke bare fordi Crytek kan sine skytespill. De har også designet samarbeidet slik at det faktisk er motiverende og gøy å jobbe sammen. Sammen med en dyp PvP-del blir Warface en ganske interessant pakke.
Da gjennomspillingen var over, fikk jeg mulighet til å sette meg ned sammen med Joshua Howard. Jeg ville høre mer om utviklerens planer for spillet her i vesten, og mitt første spørsmål var opplagt: Hvordan unngår de at mikrotransaksjonene fører til en situasjon hvor folk kjøper seg til seier? Jeg fikk beskjed om at pengesterke spillere ikke automatisk dominerer slagmarken. De som betaler får nemlig bare små fordeler som eksempelvis midlertidig boost i erfaringspoengene eller resurrection coins. Disse er også mulig å skaffe seg gjennom å spille gratis, så jeg ble i grunn beroliget. Utviklerne holder også et øye med spillet, og de foretar endringer fortløpende hvis noe ikke fungerer.
Det er ingen tvil om at dette kan bli en suksess på free to play-markedet. Det er tydelig at Crytek tar dette spillet på alvor, og ut fra det jeg fikk se virker det som om Warface blir interessant for alle som er glade i actionfylte spillopplevelser. Den åpne betaen starter på PC 21. oktober. Warface skal også komme til Xbox 360 i starten av 2014, men Joshua Howard vil ikke si noe om hva Crytek tenker rundt nestegenerasjonskonsollene. Vi får altså bare følge med.