Blizzard har gitt ut den ene hitten etter den andre, helt siden Warcraft: Orcs and Humans kom på markedet for endel år siden. Og de er kjent for ikke å gjøre slett arbeid med utvidelsene sine heller. StarCraft: Brood Wars og Diablo II: Lord of Destruction har begge vært noen geniale utvidelser som har opprettholdt populæriteten til spillene med flere år. WarCraft III: Frozen Throne er ikke noe unntak. Balansen mellom rasene er utgjevnet og en lang rekke nye enheter, creeps og maps er lagt til. Jeg var også med i betatestingen til Blizzard og har sett utviklingen av spillet i de siste månedene, der var det nesten en ny patch daglig, hvor de rettet feil og balanse-problemer. Resultatet er et nytt mesterverk.
Neste kapittel i eposet
I Frozen Throne er kampanjen delt opp i tre. Pluss en bonus kampanje. Du starter med alvene, arbeider deg videre til menneske-alliansen og spiller med undead til slutt. Orcene er ikke med i historien da Blizzard synes det var vanskelig å kunne lage en ordentlig historie med dem. Historien fortsetter rett etter WarCraft III: Reign of Chaos. Illidan og Arthas er på vei mot nord og The Frozen Throne, herav navnet på spillet. Ved The Frozen Throne befinner Lich-kongen Ner'Zhul seg. Og resten får dere finne ut selv, jeg kan si at vanskelighetsgraden er høyere enn den var på begynnelsen av Warcraft III, men det regnes da også med at de fleste som kjøper dette spillet også har spilt igjennom WarCraft III.
For de som felte en liten tåre da de hørte at orcene ikke hadde sin egen kampanje, har noe godt i vente allikevel. Nemlig bonuskampanjen, men denne har mer rollespills elementer. Du styrer den nye helten Rexxar som kommer over et døende sendebud til hærføreren Thrall. Thrall og orkene har trukket seg tilbake til et nytt område og døpt landet Durotar. Rexxar er en godhjertet person og du ender opp med å hjelpe Thrall med en mengde store og små oppgaver, du får hjelp av den nye orcehelten Rokhan. Dette er artig avveksling fra den vanlig kampanjen og du får masse items, som blant annet har bennevnelsen artifact og unik. Har vi hørt om dette i andre Blizzard spill tro?
Hva er nytt?
Det er alt for mye nytt til å kunne ramse opp alt, jeg nøyer meg med å si at det er en ny helt, to nye vanlige enheter og en ny bygning til hver. Med andre ord, mer enn nok til å måtte tenke seg om før man bruker de gamle strategiene fra WCIII. For alt er snudd på hodet med denne utvidelsen, man kan ha opptil 100 i food, i motsetning til 90, men på den andre siden koster alle bygningene mer i ressurser, så det tar lengre tid å oppgradere. I tillegg til dette er det et utall nye creeps og items rundt omkring i landet. Det er også flere nøytrale bygninger, blant annet kan du kjøpe båter ved diverse havner. På noen av brettene finnes det også kroer hvor kan du leie nye helter. På disse kroene er det totalt fem nye helter. Deriblant Pandaren Brewmaster, en morsom og kraftig karakter, som opprinnelig dukket opp i Blizzard sine hoder som en aprilspøk til WarCraft III, men er nå altså blitt en realitet. I kampanjen er det også sluppet til en ny rase. Denne kalles Naga, og er en rase som lever på vannet. Du kan ikke spille med denne under custom brett, men i kampanjen har du mange sjanser til å bruke dem.
På Battle.net er det også mye enklere å finne brett nå, og nylig ble det også mulig å starte klaner på Battle.net. En ting som bør nevnes er at i multiplayer så får du ikke experience fra creeps til heltene dine når de stiger over en viss level. Eneste mulighet for å få opp heltene i level er å sloss mot fiendene. Det er også lagt til noen nye kart typer og andre nye muligheter på brettene, som både hjelper, gjør det vanskeligere og intensiverer spillet. Når man også hører ny musikk som er lagt til, så er spillet så godt som komplett.
Komplett!!
WarCraft III var et spill som ble meget godt mottatt, men de fleste mente at det var noen få problemer men balansen i spillet. Dette er definitivt rettet på og det er ikke mye som kan gjøres bedre nå. Spillet er genialt og anbefales til alle og enhver.