Norsk
Gamereactor
forspill
Until Dawn: Rush of Blood

VR gjort feil: Until Dawn: Rush of Blood

Skrekkspill høres ut som noe Virtual Reality vil passe ypperlig til, men likevel klarte aldri smakebiten på Until Dawn: Rush of Blood til Playstation VR å fange oss...

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

En av de største bekymringene knyttet til VR er hvorvidt selve spillene vil holde mål. Vi har mange ganger hørt om entusiaster som lar seg forbløffe av teknologien, men som raskt etterspør "ordentlige" spill å oppleve med headsettet på hodet. Når fascinasjonen har lagt seg holder det ikke med presentasjoner og "tech"-demoer av typen som ser ut til å være i overflod til både Oculus Rift og HTC Vive.

Dette har heldigvis Sony forstått, og derfor har de satt en lang rekke med studioer til å utvikle VR-titler. Det er naturligvis en stor resurs for Playstation VR-avdelingen å ha så mange utvikler hus i sving, men samtidig presser det forventningene i taket. De er nødt til å levere skikkelige spill. De må stille opp med fullgode opplevelser som virkelig selger ideen om VR som spillbransjens fremtid.

HQ

Både ambisjonene og kravene er altså høye, men Sony går på med fatt mot. De har flere ganger invitert til VR-arrangementer, og sist gang vi fikk en slik innbydelse var skrekkspillet Until Dawn: Rush of Blood blant de sentrale spillene på menyen. Det var derimot ikke et av de beste.

Dette er en annonse:

Selve tanken på VR i et skrekkspill av denne sorten er god, men Rush of Blood har veldig lite til felles med spillet det er basert på. Der grunnspillet fokuserer på å ta tøffe valg er Rush of Blood heller en slags berg-og-dalbane av grusomme skrekkscenarioer. Beskrivelsen passer faktisk helt bokstavelig, ettersom hele spillet følger et spor som geleider deg gjennom seksjoner med minimalt av interaksjon fra spillerens side.

Until Dawn: Rush of Blood

Demoen vi fikk prøve utforsket én av disse seksjonene i sin helhet. Vi var utstyrt med to pistoler som man styrer med Playstation Move-kontrollerne. Ellers sitter man helt stille i vogna, mens diverse skremmende gjenstander sendes mot deg. Her snakker vi om alt fra digre monster som stirrer på deg, til livsfarlige sagblader som sendes mot strupen din. Tidvis stopper også vognene, og du må beskytte deg mot en gruppe fiender før ferden går videre. I disse tilfellene kan strukturen minne om klassikeren Time Crisis.

Until Dawn: Rush of Blood er pent å se på, og utviklerne har beholdt den mørke, skremmende stemningen fra grunnspillet. Samtidig har de dog formet omgivelsene som en slags forhekset fornøyelsespark, og det passer aldri helt inn. Greit nok, på starten blir man fortalt at man har blitt forgiftet, så tingene du ser er hallusinasjoner, men jeg klarer likevel aldri å kjøpe "rollercoaster ride of death"-konseptet. Selv om ting er pent blir man aldri sugd ordentlig inn i opplevelsen.

Dette er en annonse:

Den aller verste biten er imidlertid hvordan det føles å spille dette. Until Dawn: Rush of Blood tilbyr nemlig akkurat det skeptikerne jeg nevnte innledningsvis er bekymret for. Dette er ikke en fri opplevelse, men heller noe begrenset og fastlåst. Man kan ikke bevege seg ut av vognen man sitter i, og dermed blir man bare sittende og vente på at det skumle skal begynne. Og ikke er det skikkelig skummelt heller! Jeg skal ikke påstå at jeg hadde hvilepuls hele veien gjennom, men etter en ganske intens åpning vil man bare at det skal være over. Ikke fordi man ikke tør mer, men fordi man har mistet interessen.

Until Dawn: Rush of Blood

Until Dawn: Rush of Blood skal være et spill, og det selges inn som et spill. Det har til og med poengtavler og "collectibles", men det minner mer om noe simpelt fra arkadehallen til et omreisende tivoli, enn noe moderne og banebrytende. Det når aldri opp til det skremmende og dyptpløyende grunnspillet, det skal være helt sikkert.

Det må naturligvis nevnes at vi ikke fikk prøve hele spillet, men at dette var delen de ønsket å vise frem gjør oss rimelig skeptiske til resten. Hvis du er på utkikk etter robust gameplay er det lite å hente her, og dessverre var ikke resten av opplevelsen på langt nær oppslukende nok til å bøte for denne mangelen.

I det hele tatt er ikke det bra nok til å selge VR-konseptet. Det er pent, men ikke så mye mer. Til tross for tittelen klarte ikke Until Dawn: Rush of Blood å få blodet vårt til å bruse.

HQ

Relaterte tekster

2
Until Dawn: Rush of BloodScore

Until Dawn: Rush of Blood

ANMELDELSE. Skrevet av Mike Holmes

Ved siden av RIGS har dette skrekkspillet stått i front for Sonys Playstation VR-promoteringer, men dessverre klarer ikke Until Dawn for VR å engasjere allverden...

5
Nye bilder fra Until Dawn: Rush of Blood

Nye bilder fra Until Dawn: Rush of Blood

NYHET. Skrevet av Tor Erik Dahl

Det ble ikke sagt så mye om det Playstation 4-eksklusive Until Dawn: Rush of Blood på E3, men vi fikk i det minste en stor bunke med skjermbilder slik at skrekkfansen kan...



Loading next content