Cookie

Gamereactor bruker cookies slik at du kan browse nettsiden vår best mulig. Hvis du fortsetter antar vi at du er fornøyd med vår cookies policy.

Norsk
Gamereactor
hardware-tekster

Vi har testet Steam-kontrolleren!

Valve har ambisjoner om å smelte sammen PC- og konsollopplevelsen i ett, og Steam-kontrolleren er et viktig ledd i planen. Vi har testet den!

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

Er dette alt? De første tankene mine da jeg fikk Steam-håndkontrolleren i hendene var egentlig ganske negative. Den hadde plastikkfølelsen og grepet var litt ukomfortabelt. Den var rar. Den var... annerledes.

Etter å ha brukt den en stund innså jeg at dette også er hele poenget. Det er meningen at den skal være annerledes.

Det har gått lang tid siden Valve annonserte Steam Controller på høsten i 2013, og den har vært gjennom flere designendringer i mellomtiden. Den fremstår nå som mindre fremmed enn den utenomjordiske dingsen de presenterte til å begynne med. Samtidig har ikke målet endret seg. Kontrolleren er et ledd i en plan om å flytte PCen inn i stuen til folk, og den er designet for å kunne erstatte mus og tastatur uten å miste presisjonen de tradisjonelle PC-styrenhetene tilbyr. Den skal gi oss det beste fra begge verdener, samtidig.

Så? Er Steam-kontrolleren en "gamechanger"? Ja, på mange måter er den det, men den er dessverre ikke perfekt.

Dette er en annonse:
HQ

Design

Det som virkelig skiller Steam-kontrolleren fra konkurrentene er de to styreflatene. Valve kaller dem "HD Haptic Enabled Track Pads", og det er her nøkkelen til sammensmeltingen av håndkontroller og mus/tastatur ligger. Avhengig av spillet man sitter med, samt preferansene dine, kan man stille inn styreflatene til å etterligne analoge styrespaker, bevegelser til en datamus, eller en kombinasjon. Steam-kontrolleren er dessuten vippet litt fremover, slik at tomlene naturlig plasseres rett over styreflatene. Det var dette jeg opplevde som ukomfortabelt til å begynne med, men det var først og fremst en vanesak.

Grepet er med andre ord godt tilpasset styreflatene, og det er også enkelt og komfortabelt å nå trigger-knappene på baksiden. Disse er utformet på samme måte som knappene vi kjenner fra andre håndkontrollere, og de gir fra seg et tilfredsstillende klikk hvis man presser dem helt inn. Når det er sagt er ABXY-knappene litt mer klønete plassert, og de er også litt små. De kan derfor være litt mer knotete å treffe sammenlignet med eksempelvis PS4- og XOne-kontrollerne.

Dette er en annonse:

Steam-kontrolleren har også to "paddle"-knapper på baksiden, som er designet likt og fungerer på samme måte som Microsofts løsning for Xbox One Elite-kontrolleren. I tillegg har Steam Controller naturligvis både gyroscope og accelerometer, slik at man til en viss grad kan bruke bevegelsesstyring. Jeg savner dog en inngang for hodetelefoner direkte på kontrolleren, lik den man finner på både Sonys og Microsofts varianter.

Steam-kontrolleren mangler også motorer som sørger for vibrasjoner (rumble), men til gjengjeld er batteritiden svært god. Det er ikke mulig å lade dem opp, men to normale AA-batterier skal være nok til hele 80 timer med spilling. Vi kan hverken bekrefte eller avkrefte om dette stemmer, men vi kan si så mye som at vi aldri måtte bytte dem ut da vi testet ut kontrolleren, og vi holdt på lenge.

Steam Controller

Ytelse

Dette er en annonse:

Steam-kontrolleren er drøm for alle som liker fikling og finjusteringer. Du kan navigere i Windows og Steam med kontrolleren straks du har koblet til den trådløse Bluetooth-mottakeren, men skal du virkelig utnytte mulighetene må du fyre opp Steam Big Picture eller Steam OS.

Få spill har innebygd støtte foreløpig, men alle spill som støtter vanlige gamepads gjenkjenner Steam Controller som en slik en. Det er derfor ikke noe problem å kaste seg rett ut i det aller meste av spill umiddelbart. Er du litt mer avansert bør du imidlertid trykke på Steam-knappen og ta en titt på de nærmest endeløse tilpasningsmulighetene. Det er først da du ser det sanne potensialet til Steam-kontrolleren.

Du kan holde det konservativt, og gå for et av de tre ferdige oppsettene. Disse er "Gamepad", "Gamepad with high precision camera & aim" og "Keyboard & Mouse". Ett av disse alternativene vil nok passe deg nokså bra, og hvis ingen av dem treffer helt blink finnes det massevis av brukerskapte "templates" man også kan prøve. Det er nemlig et vell av innstillingsmuligheter for alle som vil perfeksjonere sitt eget oppsett.

HQ

Ikke bare kan hver eneste knapp tilordnes hva du måtte ønske fra en mus, et tastatur eller en gamepad, du kan også aktivere såkalt multi-input. Trykker du triggeren halvveis inn aktiveres én funksjon, mens hele veien inn aktiverer noe annet. Allsidigheten til styreflatene, som selvsagt har sine egne sensitivitetsinnstillinger bidrar også til nærmest endeløse muligheter. Du kan til og med stille inn gyroskopet til å hjelpe deg med å øke presisjonen når du sikter.

Det tar tid å finne oppsettet som passer akkurat deg, men gjør du den jobben kan Steam Controller potensielt endre måten du spiller på.

Når det gjelder programvaren er ting fortsatt under utvikling, både når det gjelder kontrollens firmware og optimaliseringen av spill til Big Picture Mode og/eller SteamOS. Vi opplevde kompatibilitetsproblemer et par ganger under testingen, men ofte løste ting seg med en rask omstart av Steam. Da vi skulle spille multiplayer, og plugget inn en trådløs mottager for X360-kontrolleren, endte vi imidlertid opp med en økt med irriterende feilsøking fremfor spillmoro i sofaen.

Da vi spilte alene var imidlertid ikke dette noe problem, og kommunikasjonen med andre spillere er lettere gjennom Steam-systemet enn på PSN og Xbox Live. Daisywheel-tastaturet Valve introduserte med Steam Big Picture, som er formet som en blomst, fungerer ypperlig med Steam Controller. Du bruker styreflatene til å kontrollere hver side av tastaturet og med litt øvelse kan du skrive omtrent like fort som du klarer med et vanlig, fysisk tastatur.

Steam ControllerSteam ControllerSteam Controller

Komfort

I fysisk bruk er Steam-kontrolleren for det meste en glede å håndtere. Når man buker vanlige håndkontrollere hender det ofte at tommelen mister grepet og faller av analogspaken, noe som ikke er et problem her. Det er naturligvis snakk om en tilvenningsperiode før alt sitter som det skal, men vi merket faktisk at vi presterte bedre i mange spill da vi hadde lært oss kontrolleren å kjenne.

Dette gjaldt først og fremst i skyte- og actionspill, men kontrolleren fungerer også godt ellers. For andre sjangere, eksempelvis strategispill eller pek-og klikk-spill, føles det naturlig helt fra begynnelsen av, og i noen tilfeller var Steam-kontrolleren faktisk å foretrekke fremfor mus og tastatur.

Om det er nok til å erstatte flere tiår med nettopp mus og tastatur, er vi likevel usikre på. De vil nok leve side om side, men Steam-kontrolleren har den fordelen at den lar deg spille fra sofaen, og det uten å ofre presisjonen man er vant til. Det kommer nok ryggene våre til å sette pris på i lengden.

Steam Controller

Konklusjon

Totalt sett er Steam-kontrolleren et solid stykke teknologi, som fortjener en plass blant spillutstyret ditt. Den er ikke perfekt, men ulempene veies i stor grad opp av fordelene. Kombinert med programvaren illustrerer den alt det beste med PC-plattformen, nemlig valgfrihet, tilpassingsmuligheter og presisjon. Samtidig er den like lett og ledig som en hvilken som helst annen håndkontroller. Det eneste virkelige spørsmålet er om du har tålmodighet nok til å bruke tiden som er nødvendig for å tilpasse kontrolleren, og lære den å kjenne.

Det kan nok være lurt å vente på den neste utgaven av kontrolleren, som uten tvil dukke opp litt senere. Foreløpig er Steam-kontrolleren best egnet for entusiastene, men den er utvilsomt bygget på veldig lovende og anvendelig teknologi. Det er en god kontroller som attpåtil gjør noe helt nytt og som faktisk kan ta med presisjonen fra PC-plattformen inn i stua.

08 Gamereactor Norge
8 / 10
+
Høy presisjon, nærmest uendelige tilpassingsmuligheter, tidvis en fullgod erstatter for mus og tastatur.
-
Programvaren er ikke helt der den burde være ennå, mangler inngang for hodetelefoner, krever tilvenning og tid til å tilpasse den.
overall score
er vår karakter på tvers av Gamereactor-nettverket. Hva er din? Dette er gjennomsnittskarakteren i alle Gamereactor-landene

Relaterte tekster

1
En rask kikk på Steam Controller

En rask kikk på Steam Controller

NYHET. Skrevet av Tor Erik Dahl

Valves egen håndkontroller heter som du kanskje har registrert Steam Controller, og den er endelig ute på markedet. Vi har allerede skrevet en anmeldelse, men Gamereactor...



Loading next content