Norsk
Gamereactor
forspill
Lawbreakers

Vi har testet Gears of War-skaperens neste spill!

Gamereactor dro til Amerika for å besøke Cliff Bleszinskis nye studio Boss Key Productions. På programmet stod en smakebit på deres første spill, Lawbreakers!

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

Det forbløffer meg ofte hvor effektiv konkurranse i markedet kan være. Det er tydelig at mange har lengtet etter et nytt, fargerik arena-skytespill, og nå kommer titler som Battleborn, Overwatch og Lawbreakers. Alle tre ønsker å tilfredsstille nettopp dette behovet, og konkurransen dem imellom presser utviklerne til å levere gode spill. Konkurransen gjør det nødvendig å gi spillene unike mekanikker, slik at spillene skiller seg ut. Jeg skal på ingen måte avskrive konkurrentene, men Cliff Bleszinski er en bransjeveteran som åpenbart vet hva som må til for å oppnå suksess. Lawbreakers er et nytt eksempel på dette. Det er et hektisk, rask og annerledes arena-skytespill, som så absolutt bør gjøre utfordrerne nervøse.

HQ

Nylig kom det frem at Lawbreakers ikke skulle bli et gratisspill likevel, og at den visuelle stilen skulle legges om til noe mer modent. At teamet skulle bevege seg vekk fra free-to-play-modellen ble bestemt fordi de ikke ønsket å sette prislapper på enkeltstående spillfigurer eller arenaer. De ønsket ikke å splitte spillerbasen, og var også bekymret for å bygge noe med "pay-to-win"-tendenser. Den enkle konklusjonen ble å endre oppsettet slik at alle nye figurer og arenaer blir gratis etter lanseringen, en struktur en rekke spill har valgt den siste tiden. Det vil altså ikke bli nødvendig å investere ekstra kroner for å spille Lawvbreakers til sitt fulle, men det kommer fortsatt til å finnes mikrotransaksjoner i from av kosmetiske gjenstander som ikke påvirker gameplay.

Når det gjelder den mer modne visuelle stilen viste Bleszinski til en slags åpenbaring han hadde hatt. Et arena-skytespill bør være "mindre som Pixar og mer som Tarantino", forklarte han. Han hadde innsett at han ønsket å se blod og gørr hver gang han tok livet av noen.

Dette er en annonse:

Samtidig er det ingen hemmelighet at Bleszinski og teamet hans håper at Lawbreakers vil slå an som et esport-spill. De legger ikke skul på det, og som Bleszinski selv sier det: - Vis meg én utvikler som jobber med et arena-spill, som ikke ønsker å slå an som esport! Det handler altså ikke om ambisjonene til studioet, men hvorvidt spillet faktisk klarer å etablere seg som esport. For Boss Key handler det mye om å ivareta særlig ett viktig element, nemlig "de gylne øyeblikkene". Med dette mener de spektakulære, uforutsette øyeblikk som dytter publikum ut på kanten av stolsetene. Det er øyeblikk som ikke kan bli planlagt eller programmert inn. Det er øyeblikkene som oppstår som følge av tilfeldigheter, kombinert med spillernes ferdigheter og kreativitet, samt mekanikkene innad i spillet.

Lawbreakers

Så hvordan skal Boss Key Productions sikre at disse øyeblikkene kommer? Vel, i spillet har månen blitt sprengt i fillebiter etter et feilslått eksperiment, noe som igjen førte til jordskjelv og store ødeleggelser nede på jorda. Når det er sagt utspiller ikke Lawbreakers seg i nok en brun post-apokalyptisk verden. Snarere tvert imot har samfunnet i stor grad blitt bygget opp igjen, slik at jeg fikk muligheten til å spille på et fargerikt kart med vakre fossefall, grønne planter og arkitektur inspirert av japanske hus. Samtidig vil aldri jorden gå tilbake til det den var, ettersom planeten nå er preget av små områder der tyngdekraften ikke fungerer som den pleier.

I arenaen jeg fikk teste kjempet man for å kapre et batteri. Det fungerte med andre ord som klassisk "capture the flag", med tillegget at man måtte lade opp batteriet til 100 prosent før man scorte et poeng. Rundt batteriet var et felt med lav tyngdekraft som førte til at selv de tyngste Titan-soldatene kunne sveve vektløst over alle andre. Det var et skummel syn å se så store og mektige krigere fly over hodet mitt, men det var også underholdene. Jeg skjønte umiddelbart hva Bleszinski hadde ment med "de gylne øyeblikkene". Jeg klarte litt senere å sparke en fiende vekk fra meg inne i gravitasjonsfeltet, før jeg pepret henne med bly. Å se kroppen hennes sakte flyte vekk med blodet like sakte dryppende fra hodet hennes var en morbid fornøyelse. Tarantino ville vært stolt.

Dette er en annonse:
HQ

I kjernen til spillet finner vi det klassiske "politi-og-røver"-oppsettet, fordelt over gruppene Law og Breakers. Du velger imidlertid blant de samme figurene på begge sider, så det spiller egentlig ikke noen rolle hvor du havner. I begge tilfeller kan du velge mellom Enforcer, Titan, Vanguard og Assassin, og det er kun personlighetene deres som varierer med uniformen. Det kommer trolig til å være flere figurer å velge blant i fullversjonen, men foreløpig var utvalget begrenset til fire.

Enforcer er den klassiske figuren for skytespill som dette. Han er godt egnet for angrep på medium avstand med hovedvåpenet sitt, mens pistolen gjør store skade når folk kommer nærme. Han er på en måte en enkel figur som passer godt for nybegynnere, ikke mist fordi spesialvåpenet hans (som må lades opp mellom hver bruk), en såkalt Bloodhound Laucher, låser missilene sine til målet slik at de sjelden bommer.

Titan-soldaten er på sin side en treg figur, som til gjengjeld er veldig kraftig. Det er likevel fullt mulig å forflytte seg rakt med en Titan hvis man kjenner spillet godt, da alle klassene har muligheten til å legge våpenet sitt på ryggen og skyte bakover. For Titan-soldater er dette ekstra nyttig da våpenet hans har nok styrke til å skyve deg fremover innenfor et gravitasjonsfelt. Det samme skjer dog når du skyter normalt fremover, bare i motsatt retning.

LawbreakersLawbreakers
LawbreakersLawbreakers

Til slutt har vi Vanguard og Assassin, som begge er raske og smidige figurer. Ulempen deres er at de ikke tåler så mye skade, noe som gjør dem best egnet for dyktige spillere. Assassin spesielt krever raske reflekser og høy presisjon for å gjøre mest mulig ut av de kvikke bena hennes og de to sylskarpe sverdene. Hun har også en hendig gripehake, som gir henne muligheten til å slynge seg mellom avsatser som Spider-Man.

Med alt dette på det rene må jeg påpeke at Lawbreakers først og fremst er et spill om samarbeid. Som en Titan klarte jeg ofte å stjele batteriet, men jeg hadde problemer med å komme meg unna med det. Løsningen var samarbeid med de andre spillerne, og jeg husker særlig én episode da jeg fikk hjelp av en Vanguard-spiller. Han kom til unnsetting og utførte en såkalt Starfall-manøvre, som dekker et lite område med et midlertidig gravitasjonsfelt. Jeg fikk på denne måten muligheten til å sveve opp og forbi fiendene med batteriet, mens både jeg og medspilleren min gliste bredt. Igjen tenkte jeg på det Bleszinski hadde sagt om gylne øyeblikk, og det er definitivt et potensial for esport liggende her.

HQ

Som en fan av sjangeren har jeg spilt mange skytespill i førsteperson gjennom årene. Likevel ga Lawbreakers meg på mange måter en opplevelse jeg ikke hadde hatt før. Gjennom utallige skytespill har vi blitt trent opp til å sjekke alle dødsoner på det horisontale plan, men her skjer veldig mye også i det vertikale. Det har mye å si for dynamikken, og man kan jo selvsagt ikke droppe å se til siden heller. Man må gjøre begge deler. Boss Key er ikke de første som har laget et skytespill med større fokus på vertikal action, men de er de første som samtidig eksperimenterer med tyngdekraften og flytende fiender. Det briljante er at disse oppholdene i gravitasjonsfeltene ikke er gjort for enkle, men heller tilbyr nye utfordringer sammen med fordelene. Mange vil nok oppleve spilling i gravitasjonsfeltene som forvirrende og frustrerende, i hvert fall til å begynne med, men etter hvert vil man lære seg å navigere utenfor tyngdekraftens stramme regelverk.

Da jeg leste at Boss Key ville gå for en mer moden stil, altså en stil uegnet for barn, fryktet jeg at dette ville bli den eneste forskjellen mellom Lawbreakers og Overwatch. Etter å ha testet begge deler selv føler jeg meg imidlertid trygg på at dette ikke er tilfelle. Blizzard har laget et knakende godt spill, men de bør definitivt ikke undervurdere konkurransen de får her fra Boss Key Productions. Lawbreakers har fokus på å være et raskt, balansert og givende arena-skytespill, der leken med gravitasjon tilfører noe nytt og annerledes. Gylne øyeblikk forekommer rett som det er, og Bleszinski og teamet hans har utvilsomt en mulighet til å etablere seg i esporten hvis de spiller kortene sine riktig.

Lawbreakers

Relaterte tekster

0
Lawbreakers blir gratis

Lawbreakers blir gratis

NYHET. Skrevet av Suzanne Berget

Det gikk ikke så bra for skytespillet Lawbreakers, og nå har Nexon kunngjort at spillet er free-to-play, med en stor hake... Spillets servere stenges i september. Denne...

0
Boss Key legger Lawbreakers på is

Boss Key legger Lawbreakers på is

NYHET. Skrevet av Suzanne Berget

Lawbreakers, det tyngdekrafttrossende skytespillet fra Boss Key Productions, har offisielt blitt lagt på is etter at studioet annonserte at de går videre til andre...



Loading next content