Norsk
Gamereactor
forspill
Star Wars Jedi: Fallen Order

Vi har spilt Star Wars Jedi: Fallen Order

Respawn bryter stillheten for å la oss spille i noen få timer, og kraften er sterk med dette spillet.

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

Vi lever i en tidsalder i spillbransjen hvor hver eneste store lansering får et tilrettelagt spor av hype-brødsmuler. Trailere, intervjuer, demonstrasjoner av gameplay og masser av detaljer pakket inn i fine små nyhetsartikler. Meningen er å konstruere en følelsesmessig berg-og-dalbane som kulminerer i lanseringen.

Men for Star Wars Jedi: Fallen Order har det slettes ikke vært sånn. Presis som at en Jedi gjemmer alle sine triks i ermet, og holder på hemmeligheter som gjorde dem til dem hva de er, så har Respawn Entertainment holdt på mange hemmeligheter med dette spillet. De teaset litt mer på E3 2019, men siden da har det vært ganske stille.

EA og Respawn har brutt "hype-reglementet" med dette prosjektet, og dermed vet vi faktisk utrolig lite om spillet, og det er selv om det er under en måned til lanseringen den 15. november. Derfor var vi ganske spente da vi ble invitert over til Los Angeles for å undersøke det som skaperne av Titanfall har jobbet på.

Vi fikk tilbringe totalt fire timer i hovedpersonen Cal Kestis' sko, og vi fikk i den forbindelse mulighet til å lære oss å kjenne ham. Utover det fikk vi også bedre kjennskap til hans omgivelser, hans evner og de karakterene som også florere i historien. Spillet foregår imellom Episode III og Episode IV, og for å være mer presise kan vi bekrefte at alt skjer før Rogue One, i en tid hvor Palpetines styrker har utplasser elitenheter kjent som The Inquisition, som skal jakte på å eliminere de gjenværende Jedi.

Dette er en annonse:
Star Wars Jedi: Fallen Order

Vår karakter var Padawan, og kunne, på grunn av den grusomme Order 66, ikke fullføre sin trening, og det er noe du merker fra starten av spillet. Han er ung og fortsatt ganske uerfaren, og derfor er han tvunget til å lære mer om sine egne evner litt etter litt, steg for steg. Men det er ikke noen søndagstur det her, og Cal er tvunget til å lære på farten, alt mens han flyr fra planet til planet med inkvisisjonens medlemmer i hælene.

Etter en kort introsekvens stiftet vi for første gang kjennskap med Cal Kesits på vei mot planeten Zaffo, en verden som tok oss fra de snøkledde toppene utenfor til merkverdige Tomb Raider-inspirerte ruiner innenfor.

Faktisk er Tomb Raider-inspirasjonen ganske tilstede her, for hvis man skulle finne noen ord som best beskriver Star Wars Jedi: Fallen Order, så ville det nettopp være "utforsking" og "eventyr". Disse ordene definerer faktisk bedre selve spillopplevelsen enn så mange andre. Små plattformsekvenser, puslespill å løse og et konstant øye på spillets Holomap for å lære mer om omgivelsene. Det var det vi brukte vårt første stykke tid med spillet på. Cal kjemper ikke bare - han løper, hopper, klaterer og bruker lyssabelen på mer kreative måter enn bare å bekjempe ondskap. Det ikoniske våpenet brukes også her til å skape lys rundt ham, og sammen med hans lille droidevenn BD-1, og Kraften naturligvis, så er det en rekke mekanikker å benytte når man skal løse gåter eller bevege seg gjennom omgivelsene.

Dette er en annonse:

Vi valgte Zaffo som vår første destinasjon, men vi kunne faktisk ha valgt hvilken som helst annen planet. Friheten til å velge hvor du skal reise er det første som direkte overrasket oss. Spillet er singleplayer, men det betyr ikke nødvendigvis at det absolutt må være et lineært design. Faktisk er det masse fleksibilitet her, og spilleren kan selv avgjøre i hvilket tempo, og i hvilken rekkefølge visse oppgaver skal takles i. Det gjelder til og med for dialogen, hvor du selv kan velge en av flere muligheter.

Star Wars Jedi: Fallen Order

Som du kanskje kan fornemme, så er det å søke tilbake til tidligere utforskede områder, for å finne nye muligheter takket være nye evner og oppgraderinger ikke bare lurt, men også absolutt nødvendig. Vi vet enda ikke hvordan Respawn har håndtert dette i det fulle spillet, men i løpet av disse få timene med det fikk vi fornemmelsen av at Respawn har jobbet hardt for å sikre at opplevelsen konstant fornyer seg selv. Vi akte ned isfjell, sjonglerte med gigantiske metallkuler og kjempet mens vi hoppet gjennom vindstrømmer. Nye elementer ble konstant introdusert til det punktet hvor vi nærmest forventet det rundt ethvert hjørne. Zaffo var dessuten fylt med ekstra belønninger, hvor man kunne lære mer om universet, og oppgradere sin karakter, og takket være mekanisk og visuell variasjon var det en frys å lete etter disse tingene.

Star Wars Jedi: Fallen OrderStar Wars Jedi: Fallen Order

Og ja, la oss snakke om kampsystemet. Og selv om du kanskje synes det ser gjenkjennelig ut, så føles det som intet annet. Dets mekanikker kan ikke bare sammenliknes med dem som eksempelvis gjorde Jedi Knight-serien berømt, nei her skal du føle at du er en lærling som langsomt utvikler seg til å bli en mester, så han kampstil har slettes ikke akrobatikken fra Episode I-III. Han er lett på tå, naturligvis, men det hele er litt hardere, litt mer rått en man kanskje kjenner det.

Hver eneste kamp krever derfor fokus. Kampsystemet er meget direkte, og minner, om ikke annet til en viss grad, om det du finner i Sekiro: Shadows Die Twice. Vi bekjempet mot onde beist på Zaffo, og da havnet vi også i konflikt med Imperiets vakter, og hver eneste av disse fiendene krevde at vi var til stede hvert eneste sekund. Det skyldes blant annet at hver fiende oppfører seg ganske annerledes, men også at relativt få feiltakelser resulterer i Cals død. Takket være disse mange kampene, som forøvrig kulminerte i en kamp med en AT-AT lærte oss at her må man se nøye på hver eneste kampsituasjon, og først agere når man har funnet en strategi. Å trykke vilt på alle knappene kommer du ingen vei med.

Star Wars Jedi: Fallen Order

Selv et par Stormtroopers kan være trøblete, og etter at vi satte vanskelighetsgraden litt opp ble det kun enda mer tydelig at bak disse fiendene er det tilsynelatende en ganske intelligent kunstig intelligens, som sørger for at hvert eneste kampscenario føles nytt, og at det føles farlig for Cal. Kampene krever absolutt at du mestrer det å kunne forsvare deg ved å parere i tide, og dermed er det kanskje mer teknisk krevende enn man skulle tro. Hvert eneste angrep på en fiende svekker deres forsvar, og det samme gjelder deg om du blir angrepet, og det er denne fine balansen man må utnytte.

Samtidig fikk vi også en titt på Cals progresjonsmulligheter. Man stiger i nivå mens man spiller, og hver eneste gang får man poeng som man kan bruke på å bli mer effektiv til alt. Force Choke, Lightsaber Throw eller til og med et Dash - det er mange muligheter for å utvide opplevelsen.

Star Wars Jedi: Fallen Order

Disse poengene kan dog ikke brukes hvor som helst - du må finne en Meditation Zone, og disse gjemmer seg rundt omkring på hver planet. Her får du helsen tilbake, og spillet lagres. Men velger du å hvile deg her, så respawner alle fiender i området i nærheten, så det er faktisk et valg. Og det er faktisk også store konsekvenser hvis du dør, for skjer det mister du all XP du har samlet - og du kan kun få det igjen hvis du dreper den fienden som knertet deg.

Vi forlot vår session med Star Wars Jedi: Fallen Order, og lurte på hvorfor Respawn ikke har vist frem mer av spillet. Etter å ha spilt det i fire timer har dette fort blitt blant de spillene vi ser aller mest frem til, nettopp fordi dette singleplayer-eventyret plasserer deg i skoene på en Jedi som snart skal lære hvordan Kraften, og egne evner, fungerer. Vi kan simpelthen ikke vente til å se Cals reise utforme seg foran oss.

Star Wars Jedi: Fallen Order

Relaterte tekster

Star Wars Jedi: Fallen OrderScore

Star Wars Jedi: Fallen Order

ANMELDELSE. Skrevet av Eirik Hyldbakk Furu

Der The Force Awakens satte filmuniverset på rett spor tar Respawn spilluniverset på riktig vei også ved å blande klassisk Star Wars med Uncharted og Dark Souls.



Loading next content