Cookie

Gamereactor bruker cookies slik at du kan browse nettsiden vår best mulig. Hvis du fortsetter antar vi at du er fornøyd med vår cookies policy.

Norsk
Gamereactor
forspill
Deus Ex: Mankind Divided

Vi har prøvespilt Deus Ex: Mankind Divided!

Fem år etter Human Revolution står samfunnet i Deus Ex-universet overfor noen solide utfordringer. Etter en smakebit på oppfølgeren gleder vi oss virkelig til å gå løs på dem!

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

I fremtiden er vitenskapen redningen for menneskeheten. Den helbreder de syke og gir blinde synet tilbake. Folk som er fanget i en smertefull hverdag blir løslatt fra sine biologiske fengsler, slik at de kan arve planeten. Men ér disse folkene egentlig en velsignelse for samfunnet, eller en trussel mot resten av verden? Egenskapene deres er som superkrefter å regne, og de forstyrrer samfunnets stabilitet og sikkerhet. Derfor må et slags moderne apartheid til. Personer med bio-mekaniske lemmer og andre forbedringer er forvist til ghettoer, der de menger seg med likesinnede som også har forlist sin menneskelighet. Dette er i hvert fall visjonen for fremtiden i Deus EX: Mankind Divided.

Deus Ex har blitt en bra serie, som dessuten ikke bare dekker spill. Det finnes også andre produkter som er innlemmet i det utviklerne kaller Deus Ex: Universe. De avslørte planene for dette delte universet da de presenterte spillet, og planen er å legge til bøker, tegneserier og liknende som forteller parallelle historier i samme verden. På denne måten kan mindre personligheter i spillet få sine egne historier, slik at universet vokser og blir mer omfattende og spennende. Samtidig strekker faktisk det delte universet seg lenger enn bare spill og litteratur, da Eidos skal produsere Deus Ex-klær og til og med vurderer Deus Ex-proteser. Ideen er å bringe spillverdenen og virkeligheten nærmere hverandre som et slags snedig, men omfattende markedsføringsknep. Vi tviler nemlig på at utviklerne ser for seg at forholdene man må takle i Deus Ex-universet faktisk skal gjøre seg gjeldene i den virkelige verden også.

HQ

Med alt dette på det rene må vi uansett innrømme at selve spillet naturligvis er mest spennende for vår del. Deus Ex: Mankind Divided utspiller seg fem år etter forgjengeren Deus Ex: Human Revolution, og revolusjonen endte i grunnen i tragedie. Mange mistet livet, og robotiske proteser og andre "augmentations" blir ikke lenger sett på som noe positivt for menneskehetens fremgang. Samfunnet er delt, derav spilltittelen, og de som ikke har hundre prosent naturlige (altså biologiske) kropper blir sett på som annenrangs borgere. De blir sett på som en trussel mot fellesskapet.

Dette er en annonse:

Adam Jensen, som igjen har rollen som hovedperson, er delt i sitt syn på saken, til tross for at han selv i høyeste grad har en unaturlig kropp. Han er ikke forvist til noen ghetto, men er heller ikke lik andre rundt ham. Likevel har han gradvis lært seg å akseptere mannen han ble i Human Revolution, slik at han kan finne sin plass i kaoset. Vi har ikke blitt gitt så mange hint om plottet i det nye spillet, men motivasjonen til Jensen er klar. Han ønsker å finne de som stod bak angrepet som har funnet sted. Han vil tvinge dem til å svare for handlingene sine, og dette noble oppdraget involverer en rekke moralske avgjørelser. Disse avgjørelsene kan få store konsekvenser utover i spillet, og påvirke hva folk tenker om Adam. Utviklerne har jobbet mye for å sikre at disse endringene man opplever gjennom spillet virker realistiske og i tråd med hva man kan forvente av ekte mennesker. Hvordan du velger å spiller vil på denne måten ha betydning for hele historien.

Deus Ex: Mankind Divided
Deus Ex: Mankind DividedDeus Ex: Mankind Divided

Spillet vil altså ha et tungt fokus på det narrative innad i sin egen historie, men det underliggende universet vi snakket om tidligere vil også skinne gjennom. Bare i løpet av den korte tiden jeg hadde med spillet, ble det åpenbart at historien fortelles gjennom detaljene. Historien og universet man befinner seg i dikterer alle designvalgene. Nyheter på TV og i avisene presenterer verden fra et større perspektiv og hvordan våre handlinger har ringvirkninger langt utenfor vår egen omgangskrets og nabolag. Det hjelper selvsagt at spillet ser ut til å ha sterke karakterer, som formidles gjennom godt skuespill. Produksjonsverdien til Deus Ex: Mankind Divided er i det hele tatt skyhøy. Det visuelle formidler den samme oppslukende atmosfæren som fogjengeren hadde, samtidig som alt er enda penere. Detaljrikdommen er mektig, og den mørke, ofte gylne fargepaletten er bevart. Samtidig har alt et distinkt preg av cyberpunk, slik at serien i det hele tatt har et fullstendig unikt uttrykk.

Dette er en annonse:

Områdene man besøker er ikke spesielt store, da fokuset heller ligger på innholdet. Hver eneste datastyrte figur (NPC) er det for et formål, og kan potensielt ha en rolle å spille. Eidos har valgt bort et "crowd"-system som kunne generert tilfeldig fotgjengere, og selv om dette betyr at det blir færre av dem, betyr det også at de som faktisk er der føles ekte. Samtidig er ikke områdene spesielt små heller, og brettdesignet oppleves i det hele tatt som smartere enn i Human Revolution. Denne gangen har teamet skapt langt flere ruter og velge mellom, og gitt spilleren større muligheter til å utforske omgivelsene på det vertikale plan såvel som det horisontale. Som tidligere er valgene helt opp til deg.

HQ

Denne filosofien er også innlemmet i gameplay, primært i valget mellom skyting og sniking. Om du vil gå for "stealth" eller skuddvekslinger er naturligvis opp til deg, og det er lagt opp slik at du ofte kan variere spillestilen din med korte mellomrom. Adam virket lett å kontrollere, selv om kontrollene har en viss læringskurve. Når du først mestrer bevegelsene har du derimot stålkontroll. "Augmentations" er tilgjengelige via d-paden, og en effektiv spiller vet å variere hvilke egenskaper han bruker i en gitt situasjon. I et spill som dette er det viktig at det er enkelt og smidig å bytte mellom egenskapene, og Eidos har laget et system som ikke bryter flyten i spillingen. Jeg hoppet ut fra skjulestedet mitt for en god gammeldags skuddveksling, før jeg nesten umiddelbart fortsatte med stealth da muligheten til dette viste seg.

På toppen av dette har spillestilen du velger en etisk side. Skal du redde gislene, eller gå etter terroristene? Tar du med deg dødelige våpen for å drepe folk, eller velger du ikke-dødelige våpen slik at ingen blir alvorlig skadet? Disse valgene bestemmer hvordan andre oppfatter Adam utover i spillet, og det er lurt å bestemme seg nokså tidlig for hvilken linje du vil legge deg på. Når du skal oppgradere Adams egenskaper kan du nemlig trekke i dødelig eller ikke-dødelig retning, alt etter hva du foretrekker. På tross av dette lover utviklerne at du aldri skal bli låst til én spillerstil, slik at du alltid har muligheten til å ombestemme deg.

Deus Ex: Mankind Divided
Deus Ex: Mankind DividedDeus Ex: Mankind Divided

Deus Ex: Mankind Divided legger til en helt ny spillmodus kalt Breach, som ikke vil være en del av hovedspillet. I stedet er Breach-modusen essensielt Deus Ex i arkadeform. I Breach spiller du som en hacker, som bruker et avansert VR-system for å stjele data fra en server. Dette foregår i en fargerik og pikselert virtuell verden, der kryptering og antivirus tar form som fiender og gåter. Breach tar kampsystemet fra hovedspillet og bruker det i en mer destillert utgave. Her handler det ikke om en innviklet historie, men om å sikre mest mulig poeng. Det finnes riktig nok en liten historie som binder det hele sammen, men i det store og det hele er dette en konkurranserettet variant der man kan bruke kampsystemet til å hevde seg på ledertavlene og ideelt sett bli best i verden. Breach vil følge med spillet helt gratis.

Med Deus Ex: Mankind Divided får serien det som ser ut til å bli det største kapitlet så langt. Når produksjonsverdien er så høy og historien virker såpass spennende, er størrelsen bare positiv. På gameplay-fronten har Eidos beholdt det som fungerte i forgjengeren, samtidig som de har lagt til flere muligheter og strammet opp brettdesignet. Kontrollene har også blitt mer strømlinjeformet, og går sammen med kampsystemet som hånd i hanske. Vi gleder oss til å se hvordan valgene våre kommer til å påvirke historien, og hvor det spennende Deus Ex-universet tas videre. Svaret får vi ved lanseringen til PC, Playstation 4 og Xbox One den 23. august, og vi har til og med hørt snakk om at bosskampene skal bli langt mer spennende denne gangen!

HQ

Relaterte tekster

Deus Ex: Mankind DividedScore

Deus Ex: Mankind Divided

ANMELDELSE. Skrevet av Ingar Takanobu Hauge

Fem år siden forgjengeren er Adam Jensen klar med et nytt konspiratorisk cyberpunk-eventyr i Deus Ex: Mankind Divided. Opplevelsen er like delt som tittelen ...



Loading next content