Norsk
Gamereactor
artikler
Need for Speed: Hot Pursuit

Vi har prøvekjørt nye NFS: Hot Pursuit

I Guildford, like ved London, finner vi hovedkvarteret til det berømte Criterion Studio. Jeg var som vanlig fylt med nysgjerrighet og forventninger - det er tross alt Criterion - og dørene åpnet seg

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

Jeg ble tatt imot av prosjektleder Craig Sullivan og sjefprodusent Matt Webster, som ga meg en omvisning rundt i studio før jeg ble ledet inn i konferanserommet, som visstnok blir kalt War Room. Sullivan starter med å plassere to lekebiler på bordet. «Den grunnleggende ideen i Need For Speed: Hot Pursuit er veldig enkel. Vi har politi og røvere. Når de to møtes er forfølging uunngåelig, og det er nettopp disse intense biljaktscenene Hot Pursuit handler om.»

Need for Speed: Hot Pursuit
Utviklerne i Criterion modellerer nå ekte bil-modeller, istedenfor å lage fantasibiler med likhetstrekk som i Burnout-serien

Det er godt kjent at fans av spillserien har lengtet i mange år for å få oppleve biljakter i høy hastighet. Å kjøre som politi og jakte ned skruppelløse skurker som ikke bryr seg om konsekvenser. Vi prøvde med Need for Speed Undercovers onlinedel å få fotfeste, men et tynt resultat begrenset opplevelsen til «en god idé på papiret», og ikke noe særlig mer. Denne gangen, derimot, skal drømmen oppfylles med overbevisning. Hot Pursuit er delt i to, som med en halvdel på hver side av loven, og skal la oss bånne gassen både i enkelt- og flerspiller.

Overraskende nok leter Hot Pursuit etter inspirasjon hos Most Wanted, ikke Undercover. «Vi har spilt en del Most Wanted her på kontoret, og vi likte det vi så. Det å kjøre fra alt oppstyret var gjort på en glimrende måte», sier Craig. Den mest opplagte referansen er varmemåleren, som fylles opp hver gang en trafikkforseelse finner sted. Desto mer måleren fylles, desto mer spesialkrefter kan begge deltagerne på hver sin side av loven benytte seg av. Politiet kan bruke helikoptre, våpen med elektromagnetisk puls og veisperringer, mens skurkene kan forstyrre radaren og benytte seg av turbofart.

Dette er en annonse:
Need for Speed: Hot Pursuit
Med biljakter i sentrum handler det både om å jage og bli jaget. Ifølge utvikleren skal det være like mye spilletid på hver side av lovens lange arm

Og når det gjelder onlinekvaliteter, forteller Webster at de ønsker å skape et miljø som holder vennene nære, selv når de ikke er online. Dette er realisert via en utrolig detaljert poengliste som oppdateres i sanntid og holder en referanse mellom venner. «Når man skal kjøre med venner, krever dette at man er online samtidig, noe som ikke alltid er like enkelt. Vi ønsker at spilleren skal føle at han kjører med mennesker han kjenner, selv om ikke de er online på samme tidspunkt. Det er dette «Comparison Play» handler om», forklarer Webster.

Nå som Criterion endelig kan modellere ekte biler, er det selvfølgelig interessant å høre hva spillerne kan forvente. «Vi er virkelig heldige som kan modellere ekte biler til spillet, og vi tror dette er et av Need for Speed-seriens ess i ermet.» Skryter Sullivan og fortsetter: «Vi ønsker å variere mellom bra biler til superbra biler. Vi ser vanlige biler hver dag, og hva er så spesielt med dem? Vi gir spillerne en overveldende jakt- og forfølgelse-opplevelse fra starten, og jo lenger inn i spillet man kommer, desto mer spektakulært blir det.»

Need for Speed: Hot Pursuit
Ingen skam å bli plassert i en sånn politibil om sjokoladenaskingen skulle mislykkes
Dette er en annonse:

Etter en del timer i War Room er tiden endelig moden for kjernen i besøket. Jeg får endelig kjøre. «Den spillbare versjonen er i en veldig tidlig fase, på en skala fra en til ti, kanskje to», påminner Sullivan raskt. Jeg får spille to oppsett med Cruise & Patrol-delen - én halvdel som politi, og den andre på rømmen. Jeg begynner med politibilen, og etter å ha observert en skurk overskride fartsgrensen hinsides alle marginer, er jakten igang. Jeg jakter kjeltringen gjennom forstader og motorveier, mens jeg dukker unna biler. Tilsynelatende ser det ut til at politibilen er hakket kvassere enn kjeltringens bil, ettersom jeg sakte men sikkert spiser meg innpå. Jeg planlegger å skubbe ham av veien med en vellplassert skubbemanøver rettet mot bakhjulet, men etter å ha utvekslet maling noen ganger, trykker drittsekken klampen i bånn med nitrofart og kjøper seg et forsprang. Jeg prøver å stoppe flukten ved å kalle inn veisperringer, men de er visst for enkle å unngå. Jakten fortsetter på stødig vis, til jeg mister kontroll og treffer en stolpe i toppfart. Bilen starter å ryke, men jeg får startet motoren på nytt, haltende etter synderen, men til ingen nytte. Han forsvinner ut av synsfeltet, og min ødelagte kjøreradar er ubrukelig. Jeg taper.

Det andre settet starter bedre med nye muligheter. Istedenfor at jeg skal jakte på noen, er jeg den som skal unnslippe. Og med noe mer erfaring setter jeg avgårde med ny selvtillit. Etter noen få skrensinger i svingene og en plutselig 180 graders snuoperasjon har jeg nesten mistet følget. Jeg begynner å bli kjepphøy, idet et stort rødt kryss dukker opp i veien foran meg. Jeg har kjørt inn i en blindvei, og purken nærmer seg! Jeg blir smelt inn i siden, og motoren begynner å hoste og ryke. Ikke igjen! Jeg prøver hardt å gi gass og holde en stø kurs, men plutselig utløser kollisjonsputen seg - samtidig som Webster holder på å le seg ihjel. I panikken trykket jeg nemlig på Playstation-knappen når jeg mistet kontroll over bilen, som naturligvis plasserte meg i en dårlig situasjon og som et lett mål for politiet. Eller en "sitting duck" som en hysterisk Webster kalte meg.

Man trenger ikke lenger personlighet, penger eller utseende, med en doning som dette sitter damene klistret som klegg i frontruta

Jeg har vanligvis såpass høyt konkurranseinstinkt at jeg kaster minst én kontroller ut fra balkongen hvis jeg taper to ganger på rad. Hot Pursuits intense biljakter var så spennende at jeg ikke brydde meg. Jeg smilte faktisk bredt istedenfor. Jeg likte spesielt godt den Burnout-aktige kjørestilen, som i alt sitt arkadepreg er utrolig morsom og underholdende. Farer nærmer seg i topphastighet, men en liten feilmanøver trenger ikke bety at festen er over. Og om Burnout-serien har lært oss noe, så er det at utviklerne i Criterion Games virkelig behersker denne dynamikken, noe som naturligvis gjør at forventningene til Need for Speed: Hot Pursuit blir høye. Vi håper spillet viser seg å bli alle fatsforbryteres våte drøm, og viser fingeren til politiet i samme slengen.

Relaterte tekster

Need for Speed: Hot PursuitScore

Need for Speed: Hot Pursuit

ANMELDELSE. Skrevet av Kristian Nymoen

Burnout-skaperne fra Criterion har overtatt Need for Speed-serien, og med brent gummi og hylende sirener serverer de et suverent og actionfylt racingspill...

Stor Hot Pursuit-konkurranse

Stor Hot Pursuit-konkurranse

NYHET. Skrevet av Daniel Guanio

I samarbeid med Electronic Arts har vi satt opp en konkurranse hvor du kan stikke av med en Ipad hvis du klarer å gruse tidene våre. Har du hva som skal til for å slå Gamereactor?



Loading next content