Uplink

Uplink

Uplink, hack deg inn hvor du vil. Forandre rullebladet til hvem du vil, overfør penger til hemmelige kontoer. Bare ikke bli tatt.

Jeg hørte først om dette spillet for ett år siden, men det har ikke noe å si, for det blir fremdeles oppdatert, med add-ons man henter fra nettet. Spillet er tidløst, da det ikke har noen grafisk framstilling som kan bli foreldet.

Den siste soveroms programmereren
Introversion, den siste soveroms programereren, som de kaller seg. Uplink er faktisk programert av noen kamerater, etterhvert ballet det på seg og de har nå et kommersielt spill ute.

Plottet er lagt til internettet i 2010, hvor data-kriminalitet og spionasje virkelig har tatt av. Du starter som en nybegynner hos firmaet Uplink, et firma som distribuerer hacke-jobber til agentene sine. Du starter med litt penger til å kjøpe software og en dårlig data. Etterhvert som du klarer jobber kan du kjøpe bedre og bedre dataer og programmer. Det er utrolig mange jobber; fra å cracke et passord hos et lite selskap, kopiere en datafil til en rival, til å komme deg inn i bank systemer som blant annet har stemmegjennkjennelse i sikkerhetssytemet sitt. I den siste patch\add-on som kom for ikke så lenge siden, kan du nå også ta deg inn i LAN systemer som er det vanskeligste systmet å trenge gjennom. Det utrolig rått, hvis du f.eks trenger en stemmeprøve for å komme inn i et system, så må du først kjøpe opptaksutstyr, deretter må du gå inn på hjemmesiden til banken, finne en adresse til sjefen, for så å lete i kataloger og finne en IP til den adressen, ringe opp denne og ta opp stemmen til en trøtt banksjef som akkurat er blitt vekket midt på natta. I andre jobber må du spore pengeoverføringer. Da må du hacke deg inn i banker, finne kontonummerene til personen du skal finne info om og så sjekke saldoen på kontoene. Det er med andre ord et utall forskjellige jobber. Det er alltid en jobb som er hardere og tøffere å gjennomføre.

Genialt spill
Uplink er et genialt spill, jeg har aldri før satt pris på et spill som ikke har noen flott grafisk framstilling, men i dette spillet er det akkurat slik det skal være. Du får en enkel testjobb i begynnelsen hvor du får din basis opplæring. Men etter det er det ut på egen hånd. Gjør du en liten feil i begynnelsen av spillet, kan du etter å ha spillt i tre uker, plutselig bli tatt for den feilen. Så det gjelder å holde tunga rett i munnen og gjøre alt riktig. I spillet er det også mange "easter eggs". Ved å hacke seg inn i forskjellige bedrifter kan du få tilgang til spesielle ting. F.eks. på cd`en du får spillet på, ligger det en Zip fil, denne filen er passord beskyttet, passordet finner du ett sted i spillet. Jeg vet ikke hvor det er, men det finnes der ute.

Når du spiller har du tøff musikk i bakgrunnen, men det hindrer ikke sikkerhetssytemene dine å pipe ut i full alarm hvis de du hacker deg inn hos, kommer for nærme. Du har mange muligheter å komme deg inn i bedrifter på, spørsmålet er bare hvor sikkert du vil gjøre det og hvor sikkert du har råd til å gjøre det. Som sagt, en feil i spillet kan gjøre at du blir slettet fra alle Uplink listene, og du eksisterer bare på en ranking liste - hvis du var god nok vel å merke. Så blir du tatt er det bare å begynne fra scratch igjen.

Du har også noen underoppdrag du kan få etterhvert. Da det er to rivaliserende multinasjonale bedrifter som holder på å utvikle hvert sitt livsfalrige virus, som hvis det blir fullført, kan ødelegge utenkelige mengder data. Undertegnede spilte selv en dobbeltagent mellom disse to bedriftene. Jeg tjente rått på det i begynnelsen, men ble avslørt og kastet ut. En sur lærepenge.

Utmerket
Jeg har ingenting å klage på. Jeg kan bare rose Introversion med et solid og utmerket spill. På cd`en finnes også linux versjon av spillet. Og de har akkurat lansert en mac utgave av spillet også. Det er også lagt opp til at brukerene kan gjøre sine egne modifikasjoner i spillet. Du kan f.eks. lage egne skins, som kan forandre hele oppsettet. Er disse gode nok, kan de postes på Uplinks hjemmside. Man kan også lage sine engne LAN systemer og hive opp i spillet. Jeg anbefaler dere å gå inn på www.introversion.co.uk -her finnes mye mer info og en god demo.

TRUST IS A WEAKNESS

9 / 10
+