Underground

Underground

Det nystartede studioet Grendel Games åpner det nye året med sitt aller første spill. Vi har testet gåtene for å se om Underground fortjener å se dagens lys...

Grendel Games aller første spill, Underground, hørtes i første omgang ut som en veldig interessant tittel. Et originalt konsept som for min del kunne bli veldig bra. Dessverre har ikke utvikleren lykkes i å få alle bitene på plass, og jeg som er en stor puzzle-fan måtte bytte ut forhåpninger med skuffelse.

Underground utspiller seg som navnet insinuerer under jorden. Her skal vi styre to mekaniske armer som har i oppgave å rydde vei for underjordisk roboter. Underground er et spill jeg har nytt til tider, men i lengden har det blitt monotont å skulle gjøre de samme tingene om og om igjen.

Underground

Historien drives fremover gjennom animerte filmsekvenser som dukker opp med jevne mellomrom, og den handler om den lille jente Sari og hennes robot, Swank. De gjør alt som står i sin (eller din) makt for å redde sine venner. Grendel Games forsøker å skape en gripende fortelling om kjærlighet og sorg, og selv med fraværende dialog må jeg innrømme at de har lykkes. Historien grep tak i meg fra første stund og slapp aldri taket.

Armene styres med hver sin spak, og for å rydde vei bruker jeg ulike verktøy som er er tilgjengelig, verktøy som drill eller gripeklo. Dessverre mangler det litt på kontrollen, så jeg blir ofte frustrert av at mine handlinger blir for trege og upresise til at jeg får gjort det som må gjøres.

Underground

Som nevnt er Underground et ganske monotont spill. Det blir aldri noe mer variasjon i brettene ettersom jeg stort sett gjør det samme hele veien gjennom. Jeg borer i stykker steiner, løfter krystaller og smelter is før jeg venter (i evigheten hvis jeg har uflaks) på at robotene skal finne veien hjem. De velger i prinsippet den raskeste veien, men noen ganger kan de ha problemer med å velge hvilken vei det er. Dette skaper kaos, og robotene blir gående som hodeløse høner mellom to punkter. Resultatet er at jeg heller starter brettet på nytt.

Når spillet fungerer er det forstatt altfor enkelt, og jeg kan ikke huske å ha stått fast én eneste gang. Unntakene kommer i form av boss-brettene som er veldig godt gjennomtenkte og de definitive høydepunktene i spillet. Her skrus vanskelighetsgraden opp og hjernen må vekkes fra dvalen. Med alle tilgjengelig verktøy må bossen holdes opptatt mens vi ser våre nye venner komme seg helskinnet forbi. Det er enklere sagt enn gjort, og ofte har jeg blitt nødt til å spille disse brettene minst to ganger for å lykkes.

Underground

For å oppsummere det hele er Underground et middelmådig spill som ikke rettferdiggjør prisen på Wii U E Shop. Med et interessant konsept som dette kunne det ha blitt et skikkelig godt tilskudd i puzzle-sjangeren og Wii U-biblioteket. Dessverre får ikke utvikleren det helt til å klaffe, og følelsen av frustrasjon overgår gleden etter endt spilling. Jeg vil imidlertid kunne påstå at det er et utmerket gåtespill for de yngste.

5 / 10
+
Originalt konsept, interessant fortelling og utfordrende bosser.