Norsk
Gamereactor
forspill
UFC 2009: Undisputed

UFC 2009: Undisputed

Vår tids gladiatorer inntar for alvor spillkonsollene. Hva kan vi forvente oss av THQs kommende UFC-satsing, som er snaue to måneder fra butikkhyllene? Vår egen huskjempe, Kim Roar, forteller.

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

Da den første Ultimate Fighting Championship-turneringen (UFC) ble avholdt i Las Vegas i 1993 var det for å avgjøre hvilken kampsport som var den beste. To mann, ett bur, ingen regler - det skulle gi svaret på det store spørsmålet. Det var et sirkus som foruten blod og brukne lemmer serverte en uventet seierherre. Det var ikke den gigantiske sumobryteren, den muskuløse bokseren, eller den to meter høye karatemannen som stakk av med seieren. Det var Royce Gracie, en normalt bygget brasilianer, som beseiret resten av verden med sin Jiu-Jitsu. Det var et epokeskapende arrangement.

Mye har skjedd med UFC siden de dager, og både arrangementenene, atletene og ikke minst reglene har endret seg. Borte er de rendyrkede stilartene og de halvtrente tøffingene. Mixed Martial Arts (MMA) er den moderne betegnelsen på en innarbeidet sport der deltagerne er toppidrettsutøvere. UFC er et varemerke som er i ferd med å spre seg utenfor USA, men det er ennå en stund til MMA og UFC blir like kjent som boksing for mannen i gata.

I mai kommer UFC 2009: Undisputed til Xbox 360 og Playstation 3. Spillet utvikles av THQ, som legger seg på en veldig realistisk linje med grafikk og gameplay. THQ har også avtale med World Wrestling Entertainment (WWE), men selv om de har erfaring med å lage wrestlingspill, så bruker de et annet designteam på UFC 2009: Undisputed. Med andre ord utvikler de en helt ny spillmotor. Heldigvis.

Gameplayet skal være ulikt noe vi har sett i tidligere kampspill, ettersom one-hit-knockouts, eller submissions skal kunne forekomme når som helst i en kamp, uavhengig av noen helsemåler. Målet med dette er å forsøke å gjenskape noe av dynamikken i MMA som nettopp kjennetegnes ved uforutsigbare kamputfall, og kreative kamper. THQ vil rett og slett gjenskape det beste ved UFC gjennom en spillmotor og et gameplay som vektlegger dynamikk.

Dette er en annonse:

UFC 2009: Undisputed ser ut til å bli så komplekst at man nesten blir svimmel. Det finnes så mange kampgrener i MMA, og bruken av disse under kamp er så vekslende, at man kan spørre seg om det virkelig er mulig å gjenskape det på en dynamisk måte med utgangspunkt i eksisterende håndkontroller? En ting er å lage et realistisk boksespill, men hva med å inkludere en rekke andre kampgrener i samme spill, med samme kontroll?

Utviklerne har løst dette ved å gi figuren man spiller AI nok til å gjøre forskjellige slag utfra posisjon og avstand til motstanderen. Det blir en knapp for venstreslag, en for høyreslag, og det samme med spark. Så hvis man hamrer avgårde på venstre slagknapp vil figuren slå en jab, eller spinne avgårde en albue utfra hva som egner seg best i den gitte situasjonen.

Noe av det mest interressante styres av høyre spake - den tar seg av "clinch" og "grappling" som mest sannsynlig blir den vanskeligste delen for THQ å gjøre troverdig. Kontrollene er ennå ikke spikret i forhold til det endelige spillet, men de som har prøvd det sier at kontrollen er rimelig intuitiv. Det skal visstnok være lett å spille, men det skal ikke være mulig for en knappemoser å gi juling til en som har satt seg inn i det. En perfekt blanding mellom det enkle og det komplekse vil være avgjørende for spillets suksess.

THQ har sagt at spillet vil inneholde minst 80 autentiske fightere fordelt på fem vektklasser, i tillegg til en rekke kjente personer fra UFC-arrangementene, som dommere, kuttmenn, kommentatorer, ringpiker og så videre. Grafikken ser så langt veldig bra ut. Tilgjengelige snutter fra spillet viser at alt fra bevegelser, utseende og tempo til arrangement og kommentatorer er tett opp mot virkelighetens UFC.

Dette er en annonse:

THQ har en solid utfordring i UFC 2009: Undisputed, men de som har prøvespilt det uferdige produktet er fulle av lovord. Utviklerne legger i hvert fall lista høyt, så gjenstår det å se om spillet klarer å flytte noen grenser, eller om det er blir nok et middelmådig produkt som flyter på sin tilknytning til et kjent varemerke.

UFC 2009: UndisputedUFC 2009: UndisputedUFC 2009: UndisputedUFC 2009: Undisputed
UFC 2009: UndisputedUFC 2009: UndisputedUFC 2009: UndisputedUFC 2009: Undisputed
UFC 2009: UndisputedUFC 2009: UndisputedUFC 2009: UndisputedUFC 2009: Undisputed

Relaterte tekster

UFC 2009 UndisputedScore

UFC 2009 Undisputed

ANMELDELSE. Skrevet av Kim Roar Spørkel

Utviklerne bak Smackdown vs. Raw-spillene har kastet seg over en av verdens raskest voksende sporter.

UFC 2009: Undisputed

UFC 2009: Undisputed

FORSPILL. Skrevet av Kim Roar Spørkel

Vår tids gladiatorer inntar for alvor spillkonsollene. Kim Roar har kikket nærmere på THQs kommende UFC-spill.



Loading next content