Norsk
Gamereactor
anmeldelser
UEFA Euro 2004

UEFA Euro 2004

EM er allerede i gang i Portugal, og våre kjære naboer Sverige og Danmark har rukket å imponere. Gjør EA Sports det samme?

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt

EM er allerede i gang i Portugal, og våre kjære naboer Sverige og Danmark har rukket å imponere. Det må sies at europamesterskapet har hatt en litt treg start preget av feilpasninger og nerver i helspenn. Vi har for kort tid siden anmeldt xbox-versjonen av spillet Euro 2004, så det er på tide å ta en titt på PC-utgaven. Førstnevnte versjon var grei nok, men preges av hastverksarbeid og for dårlig spillbarhet. FIFA 2004 var hakket bedre til PC enn til konsoll, så det forventes dermed at også Euro 2004 er bedre grafisk og rent teknisk til PC. Dette er en noe omskrevet tekst av omtalen av Xbox-spillet.

HQ

EA Sports proklamerer høylytt for nyhetene i sine spill. Når jeg tar avspark i Euro 2004, ser spillet faktisk ut som FIFA 2004. Vi så relativt klare endringer fra FIFA 98 til World Cup 98, fra FIFA 2000 til Euro 2000, og sist fra FIFA 2002 til World Cup 2002. Denne gangen har utviklerne valgt å fokusere på å forbedre flere aspekter fra høstens utgivelse. Det framfor å lage et helt nytt spill. På den ene siden fungerer EA Sports’ forsøk godt; Euro 2004 er et bedre spill enn FIFA. På den andre siden er dette uheldig; utgivelsen er mer en oppdatering enn et nytt spill. Er det da rettferdig å betale full pris for fotballglade håndkontrollvirtuoser? Et kinkig spørsmål jeg naturligvis ikke kan gi noe fullgodt svar på. La oss imidlertid se på forbedringene fra FIFA 2004.

Det største problemet med spillbarheten er fortsatt hemmende bevegelsesbegrensninger. EA Sports’ oppfatning av hvordan fotball fungerer, virker virkelighetsfjern og merkelig. Det går knapt an å sette fart rundt forsvarsspillere. Ballkontrollen begrenses altfor mye når farten settes opp, og raske spillere klarer ikke å springe fra sine angivelig tregere motstandere. Alle vet at Thierry Henry lett hadde parkert Henning Berg i virkeligheten, men så er altså ikke tilfelle i Euro 2004. EA Sports benytter anledningen til å skryte av at ballkontrollen reduseres når spillerne springer, men dette bør heller beklages. Spillerne bykser framover slik at det ikke går an å rykke gjennom luker i motstandernes forsvar. Vi mister helt kontrollen over spillerne om vi prøver å spurte fra forsvarerne. Det fører gjerne til at vi springer på keeperen før avslutning er mulig. Tidligere var det lett å runde keeperen i FIFA-serien. Innleggssystemet med avslutning på mål fungerer derimot svært godt, og det er kanskje for lett å skåre ved hjelp av denne angrepsmetoden.

Cornersystemet som er videreført fra FIFA 2004 er irriterende og urealistisk. Vi får velge blant bestemte balldestinasjonspunkter, og en spiller fra hvert lag skal da kjempe om å vinne ballen. Idet hjørnesparket går, skifter spillet kameravinkel til forvirring og unødige irritasjon. Svært ofte er det lett for keeperen å fange ballen. Frisparksystemet er greit, men ikke godt nok. Vi kan bestemme destinasjon, skru og skuddkraft for ballen, men det hele virker uansett vilkårlig. Det er sjelden ballen går dit vi ønsker.

Grafikken er ikke spesielt imponerende i forhold til Xbox-versjonen, noe som er under enhver kritikk. Den er selvfølgelig noe bedre, men EA Sports har ikke klart å utnytte PC-ens overlegne spesifikasjoner. Det er også mangler i flere av spillertroppene. For eksempel er verken Henrik "Henke" Larsson eller Christian "Chippen" Wilhelmsson å finne i den lange listen over svenske spillere. Heller ikke Ledley King, som storspilte mot Frankrike, kan letes opp blant Englands mange reserver - selv om uviktigheter som Michael Tonge og Matthew Upson er til stede. Ingen av Nederlands spillere er representert ved navn, kun ved utseende i spillet. De er bare kalt opp etter sine draktnumre. Henrik Larsson ble riktignok overtalt til å delta i årets mesterskap i siste liten, men EA Sports burde ha inkludert denne sentrale profilen uansett.

Dette er en annonse:

Euro 2004 kan by på flere stygge taktiske glipper. Blant annet er det ikke mulig å markere motstanderne ved innkast. Når en stopper raider framover, forstår ikke de andre spillerne at hullet bakover må tettes. Det er om å gjøre å slavisk holde plassene en på forhånd er tildelt. I profesjonell fotball må spillere til stadighet vikariere midlertidig på uvante plasser for å opprettholde balansen i laget. Forsvarslinjen ligger også unormalt lavt. Det er altfor stort strekk mellom midtbaneleddet og forsvaret. En skulle tro at samtlige forsvarere var sweepere. Ofte når tilsynelatende siste forsvarer rundes, oppdager vi forsyne oss at hele forsvarsrekken står intakt på 16-meterstreken.

Når det gjelder andre "nyheter" i Euro 2004, vil jeg kalle dem endringer fra FIFA 2004. Det er slett ikke snakk om nyheter da vi allerede har sett vendingene i tidligere FIFA-versjoner og i andre fotballspill. "Ny skuddfinte", "ny lobb", "nye brassespark og stupheadinger". Vi har opplevd alt dette i bl.a. FIFA 2002, så hvorfor disse aspektene i utgangspunktet har vært fjernet, vet bare EA Sports svaret på. Det er et billig salgstriks å først fjerne slike selvfølgeligheter, for så å "klare" å implementere dem igjen. Imidlertid er det godt at de er tilbake. Den høyre analogspaken kan by på flere finter i forhold til FIFA 2004. De største stjernene kan sjonglere ivrig med ballen overfor fortvilte forsvarsspillere med betydelig lavere lønnsslipper. Keeperne kan faktisk lage straffespark, men jeg har ikke opplevd at de har fått kort ennå.

I år er det mulig å slå tunnel på motstandere, noe som er riktig gøy. Likevel er det en nedtur også med denne delen. Når spillet bestemmer at en tunnel skal bli vellykket, klarer ballføreren bestandig å nå igjen ballen etter den første berøringen. Det vil si at det ikke er mulig å avverge ydmykelsen selv om en forsvarsspiller kommer til unnsetning. Da krysser han bare ballen uten å kunne få kontroll over den. Elendig programmering er årsaken til denne latterligheten. En tunnel blir i så måte nesten å anse som en av "out of play"-sekvensene - et annet eksempel på slike filmsnutter, er protester mot dommeren etter idømt frispark.

Euro 2004 gjør seg best til konsoll, og det kan virke som om EA Sports prioriterer dette markedet høyest. Onlinespillingen fungerte dårlig hos meg, i motsetning til hva jeg opplevde i FIFA 2004. Onlinelobbyen var relativt lite populær, og EA Sports forkastet onlinedelen til PS2-utgaven. Dette kan tyde på at EA Sports har hatt problemer med implementeringen av internettstøtten, uten at jeg kan konkludere med noe. FIFA 2004 hadde ikke Internett-muligheter for xbox, så ingen forandringer er gjort i forhold til Euro 2004. Dette spillet er et typisk budsjettspill - det kan være greit å kjøpe det på tilbud, om interessen er stor nok. Mislikte en FIFA 2004, vil ikke følelsene endre seg for denne utgivelsen. Er FIFA 2004 i samlingen, vil jeg ikke anbefale et kjøp av Euro 2004.

Dette er en annonse:
06 Gamereactor Norge
6 / 10
+
Framskritt siden FIFA 2004
-
En tilleggspakke i forhold til FIFA 2004, ikke et nytt spill til full pris. Taktiske glipper.
overall score
er vår karakter på tvers av Gamereactor-nettverket. Hva er din? Dette er gjennomsnittskarakteren i alle Gamereactor-landene

Relaterte tekster

0
UEFA Euro 2004Score

UEFA Euro 2004

ANMELDELSE. Skrevet av Kåre Brekke

EM er allerede i gang i Portugal, og våre kjære naboer Sverige og Danmark har rukket å imponere. Gjør EA Sports det samme?



Loading next content