Norsk
Gamereactor
forspill
Dishonored 2

Tyvstart: Dishonored II

Det første spillet imponerte stort, og med to unike hovedpersoner ligger oppfølgeren an til å bli dobbelt så bra. Dishonored II er i rute!

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

Kreativ leder Harvey Smith fra Akrnake Studios var tydelig på Gamescom-messen i år. Man vil trenger mer enn bare én gjennomspilling for å oppleve alt Dishonored 2 har å by på. - Jeg tror ikke folk vil forstå så mye av spillene våre før de har vært gjennom minst to ganger. Det er både en velsignelse og en forbannelse. Når du spiller gjennom ser du egentlig bare 20 prosent av innholdet, for hvis du velger å spille som Corvo mister du alle Emily-greiene.

Den slags uttalelser kan ofte kategoriseres som PR-snakk, men etter å ha vært gjennom to timer med en kombinasjon av sniking og massemord i "Clockwork Mansion"-oppdraget, er jeg bedret til å tro på Smith. Selv om jeg nesten finkjemmet hver eneste kvadratmeter av hvert eneste rom jeg fant, klarte jeg å gå glipp av masse.

Clockwork Mansion er en veldig intrikat herregård, bygd av den ravende gale ingeniøren Kirin Jindosh. Foruten å fungere som en fabrikk for Jindosh' armé av mekaniske roboter, hans "Clockwork Soldiers", er herregården et hinsides ingeniørprosjekt der alle rom kan endre totalt layout ved et enkelt rykk i en spak. Se for deg campingvogna til Mikke og Langbein i den klassiske tegneseriefilmen som sendes på julaften, bare mye mer avansert og sadistisk.

HQ
Dette er en annonse:

Det har gått 15 år siden hendelsene i originalspillet. I mellomtiden har Emily Kaldwin tatt over som keiserinne av Dunwall, men hun ble raskt avsatt i et kupp ledet av en mystisk skikkelse. Hun ble så kastet ut og merket som en "outlaw", og noe særlig mer skal jeg ikke røpe om historien. Hvordan dette fører deg til The Clockwork Mansion, gjenstår å se for både meg og deg.

Ikke desto mindre har oppdraget to primære mål. Du skal A) infiltrere herregården og stoppe Jindosh' planer, og B) redde den gamle vennen din, Anton Sokolov, som Jindosh har i fangenskap. Stakkars Sokolov tvinges til å jobbe for å gjøre robotene til Jindosh mer kostnadseffektive i produksjon og drift. At Sokolov reddes og overlever er viktig, men siden dette er Dishonored 2 er det derimot opp til deg hva som skjer med Jindosh. Du kan gjøre kort prosess med ham, og la ham bøte med livet, eller finne en alternativ løsning Akkurat som i forgjengeren er dette et valg som legges i ditt fang og ingen andres.

Dishonored 2Dishonored 2

For den første gjennomspillingen valgte jeg å innta rollen som Emily, selv om Corvo Attano fra originalspillet også var en mulighet. Mye av grunnen var nok at jeg var spent på å teste den nye hovedpersonen, og de nye evnene hun har i sekken sin. Det føltes som et naturlig valg, ikke minst fordi jeg synes hennes spesialevner hørtes artigere ut enn Corvos. I etterkant kunne jeg også slå fast at jeg har mer sansen for stemmeskuespillet til Emily enn Corvos. Sistnevnte er nemlig så anstrengt og brummende at han får Christian Bales "batvoice" til å høres puslete ut. Kanskje det var derfor han holdt munn gjennom hele forgjengeren?

Dette er en annonse:

Den første av Emilys krefter jeg testet ut het "Far Reach". Den er hennes motstykke til Corvos "Blink", ettersom den lar henne forflytte seg hurtig over lengre avstander ved hjelp av en slags magisk arm. Du kan også bruke Far Reach til å gripe tak i vakter og dra dem mot deg. Hvis du foretrekker å holde deg skjult kan evnen hjelpe deg til å nå områder du ikke ville nådd ellers, og den kan fint kombineres med "Shadow Walk". Shadow Walk forvandler Emily til et slags skyggelignende vesen, som gjør henne vanskeligere å oppdage.

Den tredje evnen jeg falt for var "Domino". Dette er en evne som garantert vil føre til en masse imponerende klipp på Youtube i fremtiden. Med Domino kan Emily markere flere vakter og lenke dem sammen magisk. Når man siden tar livet av én av vaktene vil de andre lide samme skjebne. Dermed er det stort rom for være kreativ mens man tar ut flere vakter på én og samme tid.

HQ

Hvis du heller vil gå for det trygge har Crovo i hovedsak de samme evnene som i originalspillet. Han kan "blinke" seg rundt og sakke ned tiden med "Time Bend". Det er gode egenskaper, men de føles litt for velkjente for meg som har spilt originalen såpass mye. Hvis du er ny i serien vil han være mer aktuell, mens eksisterende fans trolig vil ha det mest moro med Emily.

Det er også et faktum at Emily og Corvos krefter er tilpasset forskjellige spillestiler. Hvis du liker å være brutal og direkte er Corvo rett mann, mens Emily er bedre egnet til å smyge seg rundt å være snikete. Det er selvsagt mulig å være brutal også som Emily, og snikete som Corvo, men evnene er likevel tilpasset én av delene litt bedre. Å velge rett figur til din spillestil vil derfor gjøre opplevelsen desto mer underholdende.

Kampene i Dishonored 2 er for øvrig tette og hektiske. Animasjonene er myke og flotte, og både Corvo og Emily har et mektig repertoar av teknikker de mestrer. Dette kommer dessuten godt med, ettersom de nye Clock Soliders-fiendene er langt tøffere å slåss mot enn vanlige soldater av kjøtt og blod. De tåler mer skade og er mer oppmerksomme. Faktisk kan de oppdage deg selv hvis de står med ryggen til, så her gjelder det å trå varsomt. Selv fikk jeg veldig mye juling til å begynne med, før jeg oppdaget trikset med å fjerne hodene deres fra kroppene. De dør ikke av dette, men de mister evnen til å holde rede på hvor du befinner deg, og da blir det vesentlig enklere å legge inn nådestøtet.

Dishonored 2Dishonored 2
Dishonored 2Dishonored 2

Samtidig har Clock work Manison-nivået masse annet å by på utover roboter å slåss mot. Detaljrikdommen er rett og slett upåklagelig. Med såpass mange forskjellige egenskaper å leke seg med hadde spesialevnene til Crovo og Emily alene vært nok til å underholde massevis, men Arkane Studios ga seg likevel ikke der. De har også satt sammen nesten perverst lekne miljøer å utforske, der du selv kan gjøre de viktige valgene. Det er eksempelvis du som bestemmer om du først skal redde Sokolov og deretter ta deg av Jindosh, eller motsatt. Den første gangen valgte jeg å ta meg av godseieren først, og jeg gikk for den brutale metoden. Jeg stormet inn og knertet alle robotene jeg kunne se, før jeg kjørte kniven min tvers gjennom skinnbeinet til den gale professoren.

Deretter gikk jeg for noe helt annet i min andre gjennomspilling. Jeg oppdaget at herregården hadde et laboratorium med en mystisk elektromaskin. I et dokument leste jeg at maskinen var noe Jindosh hadde bygget og benyttet på Solokov, for å manipulere hjernen hans og gjøre ham mer samarbeidsvillig. Med noen små endringer kunne jeg bruke den samme maskinen på Jindosh selv, og dermed sette han ut av spill uten å ta livet hans.

HQ

"Clockwork Mansion" dekker ikke et kjempestort område, ikke egentlig, men antall detaljer gjorde likevel opplevelsen romslig. Hele herregården er designet som en lekegrind, der man alltid har massevis av muligheter til å benytte seg av de spenstige spesialegenskapene sine. Samtidig er atmosfæren og det estetiske uttrykket av ypperste klasse, akkurat slik det var i forgjengeren.

Dishonored 2 er ganske enkelt et utrolig vakkert spill, og hvis resten av reisen holder det samme nivået klarer jeg ikke å se at noen skal kunne bli skuffet av dette. Corvo føles riktig nok litt tammere å spille med enn jeg hadde trodd på forhånd, men dette gjøre Emily lett opp for. Forhåpentligvis vil også Crovos historie ta seg opp etterhvert som han lærer seg nye evner. Om knappe seks uker får vi svaret, og jeg føler meg veldig trygg på at vi har nok en mektig spillopplevelse i vente den 11. november. Dishonored 2 slippes til PC, Playstation 4 og Xbox One.

Dishonored 2Dishonored 2

Relaterte tekster

1
Dishonored 2Score

Dishonored 2

ANMELDELSE. Skrevet av Ingar Takanobu Hauge

Fire år etter at Dishonored ble kongen av snikespill er tiden kommet for nye hevntokt med Corvo Attano. Vi har testet oppfølgeren på PC...

0
Dishonored 2 utvides i september

Dishonored 2 utvides i september

NYHET. Skrevet av Tor Erik Dahl

Death of the Outsider er navnet på den kommende utvidelsen til Dishonored 2, og denne ble vist frem på Bethesdas E3-show denne morgenen. Den byr på mer historie hvor...

0
GR Norge spiller Dishonored 2

GR Norge spiller Dishonored 2

NYHET. Skrevet av Tor Erik Dahl

Eirik har ikke spilt Dishonored på en god stund, og la oss bare si at det var synlig i streamen av oppfølgeren. Den garvede spilleren fra nordvestlandets perle startet en...



Loading next content