Norsk
Gamereactor
forspill
Civilization VI

Tyvstart: Civilization VI

Vi vet ikke hvem som mente det var forsvarlig å gi Jostein ansvaret for en hel sivilisasjon, men han har ikke desto mindre tatt tempen på det nye Civilization-spillet...

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

Denne artikkelen er basert på en forhåndsversjon av Civilization VI med begrenset innhold.

Det første som slår meg idet jeg kryper ut av sivilisasjonens vugge i Civilization VI, er at dette umiskjennelig er et Civilization-spill. Jeg starter med en kriger og en nybygger. Kartet er delt inn i sekskantede ruter av ulikt terreng. Noen av dem har basisresusser, andre har luksusressurser. Elver slynger seg gjennom landskapet. Det første jeg gjør er å grunnlegge hovedstaden min, velge hva den skal produsere og hva som skal forskes på. Dette velkjente førsteinntrykket vedvarer også etter hvert som turene går. Ikke at dette er uvventet, da Civilizations-serien siden begynnelsen har bygget på det samme, velkjente fundamentet, med relativt små utviklinger og endringer fra iterasjon til iterasjon.

Civilization VI
I Civilization VI brer byene seg utover kartet etter hvert som de vokser, med hver sine egne distrikter og vidundre.
Civilization VI
Vidundre, som Universitetet i Oxford, tar opp et helt felt på egenhånd, og bygges dermed på bekostning av noe annet.
Dette er en annonse:

Selv om mye er velkjent er det likevel raskt tydelig at mye også er nytt. I all hovedsak er jeg veldig fornøyd med hvordan designfilosofien til Firaxis har endret seg siden femmeren. Min sivilisasjon føles mer særegen, ikke bare sett i forhold til andre sivilisasjoner, men også innad i byene mine. De føles mer unike og spesielle enn før.

Det er nemlig byplanleggingen som er den største nyvinningen for meg. Ettersom både vidundre og distrikter tar opp ett felt hver, må man tenke seg godt om før man bestemmer seg for å investere i en utvidelse. For å få plass til et teaterdistrikt må man kanskje gi opp en god rute for matproduksjon. Noen utvidelser får dessuten en ekstra bonus dersom de bygges nærme fjell eller skog, og dette bør man naturligvis ta hensyn til når man bygger distrikter. I tillegg gir bydelene deg større fleksibilitet. Bare byer som ligger direkte ved hav eller innsjø kan bygge skip, men ved å bygge et havnedistrikt kan man gi en by tilgang til havet. På samme måte kan akveduktdistrikt gi byer tilgang til ferskvann hvis de tidligere ikke hadde det. Byplanleggingen i Civilization VI er dypere og mer tilfredsstillende enn i noe annet Civilization-spill.

HQ

Andre endringer er mer subtile. Byer kan ikke lenger angripe uten at man først bygger mur, noe som gjør tidlig krigføring mindre kostbart og risikofylt for angriperen. Firaxis har jevnt over redusert unødvendig kompleksitet uten å ta vekk fra den strategiske dybden i spillet. Handelsenheter er ikke lenger delt inn i karavaner og handelsskip, men kan bytte mellom rollene. På samme måte er fiskebåter en saga blått, erstattet av vanlige arbeidere. Krigsenheter kan etter hvert slås sammen til armeer, som reduserer antallet enheter man må administrere i midt- og sluttspillet. Alle småtingene bygger seg opp, og kanskje det mest positive jeg kan si om Civilization VI så langt er hvordan antallet tidkrevende mikrobeslutninger har blitt kraftig redusert siden forgjengerne.

Dette er en annonse:
Civilization VI
Historiens største kunstnere, vitenskapsmenn, generaler og så videre har nå unike bonuser. Darwin, for eksempel, gir ekstra vitenskapspoeng dersom han brukes nær et naturlig vidunder. Jeg syntes det var passende å bruke han ved Galapagos-øyene!
Civilization VI
Det er fem måter å vinne på: Kulturell, militær, religiøs og vitenskapelig dominans. Hvis ingen oppnår noen av disse vinner den med høyest poengsum etter 500 trekk.

Med det sagt er jeg ikke like fornøyd med alle endringene. For eksempel kan man ikke lenger bygge veier direkte, da de bygges automatisk langs handelsruter. Problemet oppstår når man har lyst til å bygge vei mellom to byer, men handelsutbytter er størst mellom to andre. Et annet eksempel er at notifikasjonsloggen. Der får man informasjon om hendelser som at en barbar nærmer seg, eller at et vidunder har blitt bygget av en annen sivilisasjon, men loggen gjør veldig lite for å rette oppmerksomheten til disse viktige hendelsene. Dermed går man lett glipp av dem. I tillegg får man en konstant strøm av beskjeder fra ambassadører og utsendelser til andre sivilisasjoner, som i ni av ti tilfeller er uinteressante. Det blir for mye jobb å sile ut vital informasjon, som at noen har startet produksjonen av et bestemt vidunder, blant alt det unødvendige.

HQ
Civilization VI
Nå kan man alliere seg med andre sivilisasjoner, opprette forsvarsavtaler og gå sammen i krig. Man kan også redusere diplomatiske konsekvenser ved å ha gyldige grunner til å krige, som å ta tilbake en tapt by.

På toppen av dette er det dessverre mye ved Civilization VI som føles tungvindt og klønete implementert. Jeg er eksempelvis vant til å flytte kamera rundt ved å flytte musepekeren til kantene av skjermen, men i Civilization VI fungerer ikke dette dersom en meny er åpen. Det er pussig, ettersom man fortsatt kan flytte kamera på andre måter. Kamera flyttes heller ikke automatisk når en enhet er ferdig for turen og en annen enhet er aktiv. Dette har gjort at jeg ved flere anledninger trodde jeg skulle flytte én enhet, men i realiteten endte jeg opp med å flytte en helt annen. Dette er bare et par eksempler, men det er mange flere småting der de kommer fra. Og på samme måte som alle de gode småtingene har vært høydepunktet, så har alle de irriterende småtingene definitivt trukket ned opplevelsen. Med dette sagt er ikke versjonen jeg har fått prøve den endelige, så noe av dette blir kanskje forbedret innen lanseringsdagen den 21. oktober.

Civilization VI
Som i tidligere spill er atomvåpen et drastisk verktøy tilgjengelig sent i spillet, hvis bruk medfører sterke diplomatiske konsekvenser.
Civilization VI
Utallige, for det meste uinteressante beskjeder fyller skjermen mellom hvert trekk.

Firaxis har slitt med at hvert nytt innslag i Civilization-serien har krevd en utvidelse eller to før spillet føltes som en forbedring av forgjengeren. Civlization V, for eksempel, manglet religion da det kom ut. I denne omgang tror jeg Firaxis kan ha brutt forbannelsen. Det er ingenting jeg føler åpenbart mangler, og alle de små og store endringene hever sekseren over forgjengerne. Jeg gleder meg til å prøve den fulle versjonen, for å se om dette inntrykket vedvarer.

HQ

Relaterte tekster

7
Civilization VIScore

Civilization VI

ANMELDELSE. Skrevet av Jostein Holmgren

Firaxis har gått for mer strategisk dybde i det sjette spillet, men har de fikset på gamle svakheter? Svaret finner du i vår anmeldelse av Civilization VI...

1
Få Civilization VI gratis på PC

Få Civilization VI gratis på PC

NYHET. Skrevet av Eirik Hyldbakk Furu

Nå ødela en lekkasje en god del av moroa ved å avsløre hvilke spill som vil bli gratis på Epic Games Store i ukene fremover, men det er da uansett greit å få det...

0
Civilization VI får Battle Royale

Civilization VI får Battle Royale

NYHET. Skrevet av Silje Marie Ruud Slette

Battle Royale er noe av det mest populære i spillbransjen, og det dukker opp nye titler hele tiden, som forsøker å levere en frisk fortolkning av denne ikoniske måten å...



Loading next content