Twisted Metal Black: Online

Twisted Metal Black: Online

Verden ligger i ruiner, og det eneste som er igjen er merkelige missfostre i merkelige biler.

Verden ligger i ruiner, og det eneste som er igjen er merkelige missfostre i merkelige biler. Slik ser det i hvertfall ut i Twisted Metal Black: Online, som er akkurat det det utgir seg for å være, TMB på nettet. Det er selvfølgelig fint i seg selv at produktet inneholder det som står på pakken, men det hadde nå vært enda fetere hvis TMBO hadde inneholdt litt mer.

For en stund siden annonserte Sony at de ville lage en add-on til TMB. Det droppet de, fornuftigt nok, og bestemte seg istedet for å kaste perler for svin å gjøre TMBO til en gratis gevinst for de som kjøper en av Sonys nettverks adaptere. Det kunne jo vi små konsollgriser gledet oss over, hvis det ikke hadde vært for at dette tiltaket ikke gjelder i Norge, og at vi derfor i vårt lille smørøye må betale for produktet. Hva er det så vi får for pengene? Muligheten til å spille TMB på nettet mot mange andre, og det er det. Single player delen er ikke-eksisterende i denne versjonen, og TMBO er derfor en ren portaldisk inn til det forjettede online landet.

Fans av serien vil klappe i deres små hender. Et par ekstra baner og fire forskjellige former for spill, gir mulighet for å smadre kjøretøyer i bøttevis. For de uinnvidde foregår TMB ute i en hyper-urealistisk verden, hvor tyngdekraften oopfører seg som om hele verden var laget av helium, og alle biler har innebygget maskingevær. Velg deg et kjøretøy og plukk opp våpen i fleng, der alle har det som formål å holde ut litt lenger enn de andre. De fire forskjellige typene spill strekker seg over Deathmatch, Last Man Standing, Collector og Manhunt. Med en bredbånds forbindelse kan man spille opp til 8 på samme bane samtidig, og da det er tyve forskjellige av dem, samt 15 kjøretøyer, kan det drøye lenge før du finner frem til din favorittkombinasjon.

Hvis du da noensinne kommer så langt, for under de mange mulighetene, gjemmer TMB på et solid gameplay uten nevneverdig fornyelse, og et spenningsnivå langt under middels. Kanskje er det bare meg, men jeg har alltid syntes at TMB er utrolig forvirrende. Utover at grafikken er pen og detaljert, føles det som om samtlige kjøretøyer har fått ski i stedet for hjul, og det er helt på grensen til det umulige å oppnå en nogenlunde fornuftig styring. De fleste kampene blir derfor tilfeldighetenes seier over taktikken, og det får TMB til å miste pusten raskere enn en kanin som voldtar en elefant. Det at spillet foregår på nettet og at du faktisk spiller mot andre mennesker av kjøtt og blod blir til slutt uintressant. TMB klarer ikke å vekke interesse, siden det for det meste er fullstendig umulig å orientere seg i forhold til motspillerne. Forestill deg en avantgarde ballet hvor danserne febrilsk prøver å danse bort fra hverandre som om de alle er plusspoler, og du har et fint bilde av en normal TMB session. De fleste av de forskjellige våpnene minner alle om målsøkende missiler, og da er det vel ingen grunn til at de skal kalles alt mulig annet?

Det kan være gøy å knuse hverandre når man får følelsen av at man faktisk skader de andre, men heller ikke her leverer TMB varene. Det går sinnsykt fort og det er lett å utslette de andre uten at man oppdager det selv. Noen av banene foregår på plattformer hvor det er mulig å kjøre utover kanten, og her må du være en virkelig erfaren spiller for ikke å få en selvmords score på 30, etter bare fem minutter.

Alle disse problemene og litt til får du som sagt for den nette sum av ca. 300 kroner, og TMB har kanskje gitt et publikum som verdsetter det, mer enn hva undertegnede føler. Det er faktisk ganske lenge siden jeg har følt meg så distansert fra en spillopplevelse som i det minste bare skulle være en smule fengende. En grafisk pen opplevelse like over middels, til en helt grei pris. Det kunne vært værre, men det er fortsatt langt igjen til Destruction Derby!

5 / 10
+
Farten er på topp og grafikken lekker, som i det originale TMB.