Twisted Metal Black

Twisted Metal: Black

Fjor årets dystreste opplevelse kommer forsinket og klippet til PlayStation 2

Twisted Metal serien har fra tidenes morgen på PSOne vært spillpublikumets favoritt når det kom til en god runde med bilfight. De to første pillene satdfestet seriens suksess, senere tok en annen utvikler - 989 Srudios - over og fikk laget noen seriøse riper i lakken på Incog Ink’s hjertebarn. Treeren og fireren kunne vi gjerne unngått, men nå - mine damer og herrer - tar Icog Inc nok en gang fatt, der de slapp for noen år siden, og utfallet er blitt en fantastisk 128-bit versjon av denne destruktive bilsporten.

Twisted Metal: Black er dystert, meget dystert. Det samme kan med all rimelighet sies om karakterene i spillet. Twisted Metal: Black tar overordnet sett utgangspunkt i den historien vi også kjenner fra de andre kapitlene i serien. En mørk gutt ved navn Calypso har funnet noen av de mest frika og skumle beboerne på et nærliggende galehus og lovet dem alle at han vil oppfylle derest innerste ønsker. Det er i alt 15 karakterer, hvor 10 stykker er tilgjengelige fra starten.

Stappfull av action
Gameplayet i TM: B er actionpacked pee-wee som bare f**n i hel***e. Dette spillet kan utvilsomt tilfredsstille selv de mest destruktive PlayStation 2 eiere med dets høyst altødeleggende og hardt pumpende tendenser. Spillet har tre forskjellige gamemodes. En 1-player mode som inneholder en Story, Challenge og Endurance Mode. Story-moden er kampen om å vinne Calypso’s konkurranse, i Challenge velger man en eller flere karakterer å kjempe mot til den bitre slutt, og i Endurance må man se hvor mange karakterer man klarer å kverke, før man til slutt vippes ned i graven selv.

For ikke-kjennere av serien må gameplayet kort beskrives. Kampene foregår i en rekke arenaer. Faktisk er flere av de så store, at de nok bør beskrives som landskaper. Her cruiser man rundt, kjører ned folk, smadrer hus, feller trær med maskingeværet og viktigst av alt: man jager sine motstandere gjennom landskapene og fyller dem med bly, avfyrer missiler midt i panna, utfører syke specials og gjør i det hele tatt alt, for å brekke nakken på sine rivaler.

Vi snakker altså om en i den grad heseblesende racer og dels om en 3D shoot-to-kill kjøter. Incog Inc har med vanlig overlegenhet spleiset to sjangre og endt opp med en dobbeltvirkende action tittel. Som førstegangs spiller vil kontrollen være uvant, da man både skal kjøre, bremse, skyte og skifte våpen, og det blir fort forvirret fumling på tastene. Men fortvil ei, de to minuttene du bruker til å øve deg tilbakebetales med renters rente, og så er du klar til å tre inn i denne dunkle verden av død og ødeleggelse.

8 / 10
+
Vilt, sinnsykt og tvers i gjennom vanvittig! - men fortsatt bare Twisted Metal.