Trials HD

Trials HD

Trials HD er av typen spill du enten elsker eller hater. Eller elsker å hate. Eventuelt omvendt. Det er et spill som handler om presisjon, timing, planlegging og hurtighet - alt må klaffe på likt - og verst av alt: du har ingen andre å skylde på om ting går galt. Alt du kan gjøre er å prøve igjen - bare EN gang til.

Da jeg fikk høre at et trial-basert Xbox 360-spill var utviklet i Finland, visste jeg ikke helt hva jeg skulle føle. Det er denne typen spill øynene mine automatisk hopper over når jeg blar i spillhyllene i butikken. Mitt første innfall var at det kunne umulig være noe mer enn et glorifisert flash-spill. Men så startet jeg spillet i stedet for å sitte og forhåndsdømme det. Det pleier å være smart.

Og det viste seg å være smart også denne gangen, for dette spillet griper deg fra første sekund. Det vil si, etter at den aller første opplæringen er over, i hvertfall. Kontrollsystemet består av gass, brems og lening, og tar cirka fem sekunder å komme inn i. Etter det er det kun intuisjonen din som avgjør hvordan ferden fra punkt A til punkt B skal fortone seg. Hvordan du må lene deg for at ikke sykkelen skal tippe når du gasser opp en bratt bakke, eller hvordan trailerdekkene skal passeres uten at du lander med en så kraftig sprett at du mister kontrollen er faktorer en må vurdere. Det er balansen mellom hastighet og finesse som gjelder om du planlegger å fullføre et perfekt løp.

Det er ikke krise om du tryner. Red Lynx har vært så snille at de har plassert ut en rekke punkter i løypa som du når som helst kan trykke på B for å starte om igjen fra, helt fritt for lastetid. Klokka fortsetter likevel å gå, så for mange slike forsøk ender ofte opp med en lite imponerende sluttid. Om du skjønner at løpet er kjørt, kan du alltids trykke på Back-knappen og starte banen på nytt - også totalt fritt for lastetid.

Etter hvert fullført løp blir du belønnet med en medalje, og tiden din blir samtidig sammenlignet med alle på vennelisten din som også har kjørt banen. Det var dette som limte meg fast i sofaen litt for mange timer i går kveld. Det føles ikke helt riktig å være den dårligste i kompisgjengen, selv om det handler om noe så banalt som et Live Arcade-spill. Jeg har ikke en gang sjekket den globale topplisten ennå, alt dreier seg om min posisjon i forhold til vennene mine. Og det er først når man begynner å finpusse på kjøringen sin for å klippe noen ekstra hundredeler av sluttiden at man begynner å forstå hvor strategisk man må gå til verks for å bli best. Mens man kjører får man også konstant vite hvor man ligger an i forhold til nestemann på vennelisten. Jeg håper flere spill begynner å utnytte potensialet i Xbox Live-communityet i sine spill.

Det hele foregår i 2D, og det handler alltid om å kjøre fra punkt A til punkt B uten å skade seg for mye. Spillets grunnprinsipper kunne i og for seg vært presentert med strektegninger og fremdeles vært svært underholdende, men Red Lynx har gjort seg flid med å forsterke opplevelsen med pyro-effekter, eksplosjoner og annet visuelt godteri. De kreativt utformede banene gjør at en virkelig må bryne hjernen for å finne den riktige måten å angripe situasjonen på, og om du skulle føle deg i det kreative hjørnet, er det også inkludert en mulighet for å designe sine egne baner.

Selv om Trials HD er et gammeldags spill i nymotens drakt, gjør avhengighetsfaktoren at man aldri går helt lei. Det kan til tider bli fryktelig frustrerende å gang på gang på gang måtte trykke på Back-knappen fordi man holdt inne gassen et hundredels sekund for lenge eller feilberegnet en landing med et par grader. Erobringsfølelsen etter fullført løp er likevel svært belønnende, men man må ha en ganske stor del trass innebygd for å holde ut gjennom de over 50 brettene.

Trials HD kommer nok til å bli spilt i lang tid fremover i Casa de Magnus. Selv når alle banene er fullført, er det alltids sølv- og bronsemedaljer som skal oppgraderes til gull og vennerekorder som skal gjenerobres. Og i tillegg har man de morsomme minispillene i Skill Games, hvor man deltar i utenomsportslige aktiviteter som å kjøre rundt i et flipperspill, brekke så mange ben som mulig i kroppen eller hoppe på ski. Jeg kommer nok aldri til å bli helt ferdig med dette spillet. I hvertfall ikke før jeg har kjørt bare EN gang til - eller kanskje to.

Trials HDTrials HDTrials HDTrials HD
8 / 10
+