Transformers: Fall of Cybertron

Transformers: Fall of Cybertron

Krigen mellom Autobots og Decepticons trappes opp. Vi har kjempet side om side med Optimus Prime og satt karakter på High Moons nyeste...

Cybertron er i ferd med å gå under. Den evig lange borgerkrigen mellom Autobots og Decepticons har sørget for at planeten ikke lenger kan fremstille det livsviktige Energon. Dette tvinger robotene til å dra ut i rommet for å lete etter et nytt hjem blant fjerne stjerner. Men de onde Decepticons er hakk i hæl, og de har ingen planer om fred.

Transformers: Fall of Cybertron fortsetter akkurat der det forrige spillet i serien, Transformers: War for Cybertron ga seg. Transformers: War for Cybertron høstet svært gode kritikker, men Transformers-spillene som har kommet siden har ikke vært noe å skryte av. Transformers: Fall of Cybertron derimot, kan godt være det beste spillet med Transformers-merkevarenavnet noensinne.

Transformers: Fall of Cybertron

High Moon Studios fleipet ikke da de sa at spillet ville være meget variert. Hvert av spillets 13 kapitler har en egen Transformer i hovedrollen, som igjen har unike evner og egenskaper. Det er nettopp derfor hvert brett føles unikt og friskt, og det skal godt gjøres å kjede seg. Optimus Prime kan for eksempel kalle inn artilleriangrep, Cliffjumper er ekstra flink til å holde seg skjult, mens robosaurusen Grimlock spurter inn i kampen med sverd og skjold, før han transformerer seg til en enorm tyrannosaurus. Er du i humor for å gjøre litt onde gjerninger kan du også ta kontroll over Decepticons som Megatron. Kombinerer du i tillegg de fete Combaticons, vil du få tilgang til den knuseglade kjemperoboten Bruticus.

Enspillerdelen er ikke spesielt lang, og for en typisk spiller vil det nok ikke ta mer enn sju timer å fullføre spillet. Spillet er ganske utfordrende, men urettferdige dødsfall og bunnløse hull derimot blir mindre irritasjonsmomenter. Man lærer også relativt tidlig i spillet at fiender med hagler skal holdes på god avstand til enhver tid. Heldigvis får du et regenererende skjold i tillegg til en standard helsemåler som krever påfylling.

Transformers: Fall of Cybertron

Kontrollen er tung nok til at det føles ut som du styrer en diger mekanisk skapning, men samtidig er også solid og nøyaktig. Det er ofte en god idé å transformere seg, da du både blir raskere og får mer krutt å rytte med. Kjøretøykontrollen krever en god del tilvenning, og spesielt bilene sliter med en lite realistisk kjørefølelse.

Transformers: Fall of Cybertron byr også på fem forskjellige flerspillermoduser. Denne gangen får vi ingen samarbeidsmodus, men til gjengjeld har High Moon Studios slengt med en modus kalt Escalation, som fungerer på lik linje med såkalte Horde Mode fra Gears of War. Den største nyheten er derimot muligheten til å velge mellom fire figurklasser, for så å bygge din egen fra en rekke forskjellige deler. Disse delene låser du opp ved å ta del i flerspillerkamper, så ikke forvent å få snekret sammen drømmebotten med én gang.

Men flerspillerdelen i Transformers: Fall of Cybertron er ikke like polert som enspillerdelen. Det er tydelig at High Moon har fått inspirasjon fra andre onlinespill, med tillegg som nivåer og perks, samt ekstrautstyr som kan låses opp. Alt er på plass, men flerspilleren klarer ikke å fange oppmerksomheten min, og det kan virke som utvikleren rett og slett ikke fikk nok tid og penger for å sørge for at flerspilleren var på topp.

Transformers: Fall of Cybertron

Transformers: Fall of Cybertron er spillet fansen har ventet på. Det overgår forgjengeren på alle mulige måter, og gjør det på en måte som kommer til å få din indre tiåring til å hoppe av glede. Spillet har sine problemer, og spesielt de som ikke bryr seg om flerspillerdelen kommer nok til å irritere seg over den korte lengden. Flerspillerdelen prøver alt for hardt å etterligne andres oppskrifter, uten å gjøre noe spennende med sine egne ideer. Likevel er dette et av de absolutt beste Transformers-spillene noensinne, og er du en fan har du ingen grunn til å ikke gi det en sjanse.

Transformers: Fall of Cybertron
8 / 10
+