Tony Hawk's Underground 2

Tony Hawk's Underground 2

Tony Hawk og Bam Margera har kidnappet Arne og truet ham til å bli med på deres World Destruction Tour. Arne er slett ikke misfornøyd med det!

Tony Hawk Underground 2 (THUG2) er det sjette spillet i denne serien som bare har eksistert i seks år, men dette ser ikke ut til å stoppe Neversoft i å pøse på med nye, sprøe spill om skatehelten Tony Hawk. Vi husker alle det første Underground spillet. Det var da serien ble litt piffet opp, noe som sikkert var til glede for mange, både nye spillere og gamle kjenninger av serien. I stedet for kun den vanlige modusen ble det nå mulig å spille en story mode som var litt mer omfattende slik at spilleren kunne leve seg enda mer inn i spillet. Det er nettopp dette THUG2 satser maks på - og det funker. Her er det bare å sette seg godt tilbake i sofaen og bli med Tony Hawk og Bam Magera på WORLD DESTRUCTION TOUR!

Det kan sikkert virke litt snodig at Bam Magera og hans relativt syke kompiser kjent fra serien Jackass er med i spillet, men så er det da ingen som har sagt at THUG2 er et spesielt seriøst spill. Nei tvert imot, dette er uten tvil det mest skrudde spillet som er å oppdrive i denne sjangeren. Selv om THUG2 byr på en god del snacks i story mode, er det ingenting å frykte om man er typen som liker å holde seg til det gode, gamle. Det går selvsagt an å spille både classic mode, freeskate og 2-player. Det er også flere forskjellige typer create-modes. Her kan du lage dine egne spillere, skateparker, grafitti-symboler, mål og triks. Så når spillet begynner å synge på siste verset er det bare å knuse på med dette.

La oss nå legge classic mode litt til siden og i stedet se litt mer på story mode. Spillet starter med at du som ung pjokk blir plukket opp av maskerte menn og dratt inn i en varebil. Når du kommer til deg selv sitter du sammen med en gjeng andre skatere som alle virker like forvirret som deg selv. Det viser seg at Tony og Bam er mennene bak denne bortføringen. De gir en liten innføring i World Destruction Tour og det blir valgt to lag som skal kjempe i "turneringen". Det ene laget blir ledet av Tony og det andre av Bam. Her er det dessverre ingen mulighet til å velge selv hvilket lag man skal være på; det blir Tony sitt. For å komme i gang starter du med å få opp de generelle ferdighetene på en treningsbane. Når du føler at du er god nok er det bare å starte på det ordentlige oppdraget. På alle de forskjellige brettene i spillet vil du få en gjennomgang i alle målene som er satt for å kvalifisere seg videre i turneringen. Det er fire forskjellige spillere på hvert nivå som alle har forskjellige mål. En proff skater, en gjestekarakter og en hemmelig karakter. For å få maksimal uttelling må du klare å gjennomføre alle målene med de forskjellige karakterene.

Det er utallige ting det går an å gjøre i spillet. Du kan hoppe av brettet og ta en tur med sprayboksen for å markere ditt territorie, kjøre en rekke forskjellige kjøretøy, snakke med folk for å få opplysninger osv. For en dreven spiller er det nesten ingenting som setter grenser for hvor syke comboer det går an å utføre, men ikke misforstå, det er ikke nødvendig å være proff for å nyte THUG2. Spillbarheten er det altså ikke noe å si på. Enkle kontroller som med litt trening vil gjøre deg til mester av turneringen. En ny ting i spillet er den såkalte "freak-out" funksjonen. Når du faller flere ganger på rad kan du ved å trykke på y-knappen få spilleren til å knuse, knekke eller kaste brettet av ren frustrasjon. Dette har egentlig ikke noen ren funksjon foruten noen ekstra poeng, men det ser kult jo ut og det er det alt handler om.

Den visuelle siden av spillet er ikke til å gå bananas over. En relativ utdatert grafikkmotor som foruten litt mer flyt i animasjonene ikke har fått noe særlig løft. Ikke det at dette spiller noen rolle siden spillet fungerer såpass bra som det gjør. Du har egentlig ikke tid til å se etter detaljer når du hopper og spretter rundt på nivåene uansett. Om ikke grafikken er det helt store er det i alle fall ingenting å sette fingeren på når det gjelder musikken. Det utrolige soundtracket som spillet leverer er egentlig mer enn nok, og i tillegg har man mulighet til å legge til akkurat de sangene man vil rett fra harddisken på Xboxen.

Så det viser seg at det egentlig ikke trengs store forandringer for at et spill som dette skal fungere. Hva er vel egentlig vitsen med å endre på noe som i bunn og grunn fungerer så bra. En ting er sikkert, med THUG2 vil du sitte klistret til skjermen i mange timer og det vil så absolutt være verdt pengene. Har du i tillegg en eller flere kompiser som også liker denne typen underholdning økes levetiden betraktelig. Spillet er nemmelig også konge å spille i 2-player, selv om dette ikke nødvendigvis byr på de helt store utfordringene. Litt synd er det at Xbox- versjonen av spillet ikke kan spilles over Xbox Live noe som ville ha vært et pluss i boka. Så hva er det du venter på? Kjøp THUG2, steng deg inne og bli kongen av World Destruction Tour!

Tony Hawk's Underground 2Tony Hawk's Underground 2Tony Hawk's Underground 2Tony Hawk's Underground 2
8 / 10
+