Norsk
Gamereactor
forspill
Tomb Raider Legend

Tomb Raider Legend

Spillverdenens avdankede førstedame gjenopplives i San Francisco. Vi dro på besøk!

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt

San Francisco er en særegen by. Man merker det allerede under
innflygingen. Den gylne gatebelysningen får byen til å funkle som en
skattekiste i den californiske natten. I dagslys gir den fine disen
over San Francisco Bay byen et uvirkelig skjær som kler dens unike
personlighet godt. Fra Chinatowns spåkoner og lykkeamuletter til det
gamle hippiekvartalet Haight-Ashburys' røkelse flørtes det flittig med
det alternative i San Francisco. Hvis det er noen storby i det moderne
USA hvor det er mer mellom himmel og jord enn det som møter øyet, så må det være her.

HQ

Heldigvis, for i Menlo Park, en times kjøring fra Golden Gate
Bridge, jobber 120 mann med å utføre intet mindre enn et mirakel.
Etter en rekke tvilsomme spill og minst én tvilsom film om
eventyrersken Lara "Tomb Raider" Croft, svever spillverdenens største kvinnelige ikon mellom liv og død. Situasjonen kaller på akutt gjenopplivning, og i rollen som moderne mirakelmakere finner vi Crystal Dynamics. De har overtatt Tomb Raider-serien etter engelske Core Design som praktisk talt avlivet Lara med det håpløse Tomb Raider: Angel of Darkness.

- Folk spør meg om jeg ikke tror toget har gått for Lara Croft. Men ta
for eksempel en figur som Batman: Han har holdt koken i 50 år!,
påpeker Toby Gard optimistisk. Gard var en av de viktigste mennene bak det originale Tomb Raider, som revolusjonerte spillverden med en slagkraftig cocktail av banebrytende 3D-grafikk, medrivende arkeologi-action og barmfager sex-appeal. Marketingavdelingens flittige utnyttelse av nettopp Lara Crofts veldreide polygoner ble dog for mye for spillutvikleren, som forlot serien og investerte de neste syv årene i ulykkesprosjektet Galleon.

Nå er Toby Gard tilbake ved utgangspunktet - "for å hjelpe serien
tilbake på sporet," som han sier. Som gameplay-konsulent med særlig ansvar for spillets historie har han valgt å begynne helt forfra.
Denne gangen legges fokus på Croft-figurens følelsesmessige side. Mer vil verken Gard eller noen andre røpe, bortsett fra at Legend handler om Laras fortid. Som produsent Morgan W. Gray formulerer det: - Den offisielle linjen fra Eidos' side er at Legend er en gjenfødelse av Tomb Raider-serien. Men for meg er spillet nærmere den forrykende toeren Core aldri klarte å lage.

I Tomb Raider: Legend finner vi derfor den adelige og erkebritiske
Lara Croft i hennes rette element - grotter, huler, katakomber,
kløfter og fjellknauser. Turen går til Peru, Bolivia, Himalaya,
Vestafrika, Laras velkjente villa og to-tre steder til som Crystal
Dynamics ikke vil ut med. Akrobatiske klatreøvelser, utspekulerte
feller og nøye tilmålt action står på menyen. Hvis Core begikk den
feilen å utvikle spillseriens setting på bekostning av gameplayet, er
Crystal Dynamics fast besluttet på å gå den motsatte veien. Her er det først og fremst gameplay som gjelder.

Dette er en annonse:

Det 150 mann store spillfirmaet har ikke hentet ideen om å vende
tilbake til røttene ut av det blå - tvert imot.
- Da vi skulle i gang med å utvikle Legend, undersøkte vi omhyggelig hva Tomb Raider-fans syns var morsomt. Vi deltok på ulike fan-fora under falske dekknavn, gliser Gray.

Det skulle vise seg at folket ønsket seg tilbake til den klassiske
Lara. Og de får som de vil - om enn "i en form som vil appellere til
moderne gamere", som sjefdesigner Riley Cooper (Soul Reaver II, Legacy of Kain: Defiance) formulerer det.

På presse-eventen i San Francisco i november valgte Gray og
kompani å vise frem to av banene fra Tomb Raider: Legends. Vi fikk se noe fra en ekspedisjon til Bolivia, hvor Lara rekker over det meste: Smart dialog, dødsforaktende akrobatikk, snedig puzzle-løsning og heftige skuddvekslinger. Det er et fint utgangspunkt for å vise frem de nye tiltakene utvikleren har forsøkt å tilføre Lara. Og det er forbedringer å hente på nær sagt alle avdelinger: Styring, gameplay, grafikk og lyd.

De siste Tomb Raider-spillene presenterte oss for en dame hvor
utseende var diktert av foreldet 3D-teknologi. I Legend møter vi den
velkjente heltinnen i en ny, polygonberiket og betydelig mindre
karikert utgave, selv om Lara fremdeles har en noe urealistisk
timeglassfigur. Heltinnen matches fint av de eksotiske omgivelsene som er både detaljerte og lekkert opplyst. En vesentlig del av enerens sjarme var de Indiana Jones-inspirerte rammene - eldgamle grotter og hemmelighetsfulle ruiner - og det er den siden av Tomb Raider-universet som Legend vil gjenopplive.

Dette er en annonse:

Utviklerteamets mest prominente Skandinaviske innslag er den
entusiastiske dansken Troels Folmann. Troels startet hos Crystal som student, og har for øvrig har en fortid som Gamereactor-skribent. Nå er han musikkansvarlig for Tomb Raider: Legends, en posisjon han benytter til å tenke nytt og spennende. Forgjengerens soundtrack var spilt inn av London Symphony Orcestra, men nå har Crystal Dynamics valgt å benytte seg av et simulert orkester. Troels bruker hele åtte PCer for å lage musikken - syv av PC-ene er dedikert til hver sin instrumentgruppe, og den åttende styrer det hele. Renderingen av den komplekse orkestermusikken krever enorme ressurser: Etter å ha brakt strømforsyningen i kne tre ganger, har Folmann nå sin helt private strømkabel. Til gjengjeld er det masse energi i resultatet som elegant følger og underbygger spillets hendelser og stemninger.

Tomb Raider: Angel of Darkness hadde mange brister, men den
kanskje mest fatale var styringen, som var både treg og tung. I
klassisk Resident Evil-stil kunne Lara bare dreie rundt sin egen akse, eller bevege seg frem og tilbake - "det var litt som å styre en
mellomstor panservogn", som Morgan W. Gray treffende formulerer det. Også her representerer Legend en markant forbedring i form av en friere plattform-styring, og i tillegg kommer en rekke nye triks. Alle Laras akrobatiske stunts kan utføres både hurtigere og lekrere hvis man kan finne frem til de rette knappe-kombinasjonene, og en magnetisk "grappling hook" gir nye muligheter for å svinge seg fra plattform til plattform i klassisk Tarzan-stil.

- Et av våre helt store mål med Legend er å gjøre Laras
bevegelighet og animasjon like cutting edge som da det opprinnelige Tomb Raider kom, lyder programerklæringen fra sjefdesigner Cooper.

Mye tyder på at spillutvikleren er i ferd med å nå sitt ambisiøse
mål. Den moderniserte Lara Croft beveger seg til lands, til vanns og
på klippeveggene med katteaktig ynde. Spillet oser av rå girl power
som vekker glade minner om gode gamle dager. Selv kampscenene ser overbevisende ut i Legend. Auto-aim funksjonen er lovlig ukritisk, men spillets nye combat mode - med Max Payne-slow motion og akrobatisk nærkamp - virker lovende.

Heldigvis er ikke Crystal Dynamics tilfreds med å bare modernisere
og oppdatere et høyt elsket spill. De startet arbeidet med en helt ny
fysikkmotor tidlig i utviklingsfasen og motoren får en avgjørende
rolle i Tomb Raider: Legends endelige utforming. Under
spilldemonstrasjonen serveres en rekke eksempler: Fiender kan for
eksempel overvinnes ved å skyte på en nærstående steinsøyle, som
deretter velter ned og knuser slemmingene. Det er også mulig å flytte rundt på digre kampesteiner ved hjelp av vektstangprinsippet. Fysikken ser kort sagt veldig lovende ut.

Ingen av puzzlene vi ble vist var særlig vanskelige, men de har
likevel en forfriskende karakter. Laras bunnløse, uoverskuelige
ryggsekk, som var fylt med nøkler, koder og hva det måtte være, er
borte. Alt du får bruk for i Legend er en lykt, granater, den nevnte
grappling hooken og selvfølgelig et par skytevåpen. Morgan W. Gray
lover både pistoler, uzi'er, rakettkastere og hagler, men understreker gang på gang fokuset på problemløsing og puzzles.

- Vi vil gjerne bringe mer adventure inn i action/adventure-sjangeren. Utfordringen skal være å komme frem, ikke
finne veien, sier Gray.

Som et lite nostalgisk grep har spillets checkpoints fått form av
diamanter, og dem er det mange av, for Crystal Dynamics vil gjerne ha spilleren til å ta sjanser. Det er nemlig flere måter å komme forbi de aller fleste hindringene, om det så skulle være puzzles, bevæpnede soldater, eller kanskje en av spillets topphemmelige bosser. Ifølge Gray får spilleren belønning både for å være smart eller dyktig - i den forstand at gjennomtenkt utnyttelse av omgivelsene kan gjøre oppgavene lettere, mens smidig akrobatikk ofte er en vanskelig, men mer elegant løsning.

Da vi endelig fikk legge våre klamme fingre på kontrolleren, fikk
vi teste et brett ganske sent i spillet. Etter en interaktiv
introsekvens, hvor Lara unnslipper et kollapsende gulv til takten av
timede knappetrykk, sto jeg ovenfor klassisk problemløsing. Videre
fremskritt krever at tre store felt på gulvet holdes nede av tre store
steiner, men bare en er synlig og klar til å bli rullet på plass av
den sterke arkeologi-baben. Raskt viser det seg at den andre steinen kan hales ned fra et platå ved hjelp av Laras nye grappling hook - og i det øyeblikket den treffer sitt felt, avsløres stigen som leder opp til en tredje stein. Så snart nummer tre er på plass, er det bare et spørsmål om å springe, svinge og krabbe seg vei gjennom det neste rommet før demonstrasjonen er over.

Sekvensen er kort, og etterlater mange spørsmål, men frister også
absolutt til videre utforsking. Den avdekker også et par alvorlige
bugs. Lara gidder ikke alltid gripe tak i kanter og knauser, kameraet
skaper litt for mye trøbbel og styringen er en anelse mindre presis
enn man kunne ønske seg. Men det er problemer som kan ordnes -"og jeg er sikker på at de sitter i testavdelingen og pusser på det nå", bedyrer Morgan W. Gray. Selv om det er lørdag.

Tomb Raider: Legend er et stykke fra å være ferdig, men Crystal
Dynamics nekter å ta lett på den største og mest prestisjetunge
oppgaven det 150 mann store softwarefirmaet noensinne har påtatt seg.

- Opprinnelig satte vi utgivelsen til vinteren, men nå sier vi våren -
og det er utelukkende for å gi spillet den tiden det trenger,
understreker sjefdesigner Riley Cooper. Som resten av staben virker
Cooper fast bestemt på å gjenopplive den avdankede Tomb Raider-serien - og mye tyder på at de er på rett vei. Hvem vet: Kanskje miraklenes tid likevel ikke er forbi?

Tomb Raider LegendTomb Raider LegendTomb Raider LegendTomb Raider Legend
Tomb Raider LegendTomb Raider LegendTomb Raider LegendTomb Raider Legend
Tomb Raider LegendTomb Raider LegendTomb Raider LegendTomb Raider Legend

Relaterte tekster

2
Tomb Raider LegendScore

Tomb Raider Legend

ANMELDELSE. Skrevet av Mette Andersen

Den erkebritiske gravrøveren Lara Croft er tilbake i storform, og vi har spilt oss gjennom eventyret og satt karakter!



Loading next content