Tokyo Jungle

Tokyo Jungle

Advarsel: Dette spillet bør ikke spilles av personer med høyt blodtrykk, stressrelatert hyperventilering og/eller dårlige nerver, eller personer som er medlemmer av PETA.

Overlevelsesspill er veldig i vinden for tiden, og Tokyo Jungle er intet unntak. Spillet er et overlevelsesspill med stor O, et slags Day Z, bare uten zombier og free-roaming. Målet med spillet? Overlev så lenge du kan. Høres enkelt ut, ikke sant? Feil.

Tokyo Jungle

Det hele foregår i en forlatt storby, nærmere bestemt Tokyo. Skyskrapere og butikker står i ruiner, gress og trær gror vilt og dyr vandrer fritt i gatene. Du får vite at menneskeheten har forsvunnet, men ikke noe om hvordan eller hvorfor. Det minner en god del om filmen I am Legend, men istedenfor en riflebærende, sportsbilkjørende Will Smith med en lojal schæfer til kompanjong, er du en bjeffende pelsball med en antenne teipet fast til hodet, eventuelt en liten hjort med stråhatt. Og dine motstandere? Så langt har jeg møtt alt fra kyllinger og kaniner til løver og flodhester, samt ett og annet vesen som ikke hører hjemme i noen dyrehage jeg har hørt om.

Spillet har to forskjellige moduser: Overlevelse og historie. Historiemodusen er delt inn i flere forskjellige kapitler som du låser opp ved å fullføre utfordringer og finne forskjellige dokumenter i overlevelsemodusen. Når du har fullført et kapittel i historiedelen, låser du opp nye ting som kan oppdages og utforskes i overlevelse, og slik fortsetter runddansen til du er konge på haugen og alle mysterier er oppklart. Når du bytter fra overlevelse til historie må du lagre fremdriften din - dette gjør du ved å sove i redet ditt. Men du kan kun sove hvis du er alene, og før du får avkom. Skal du lagre etter at du har produsert en ny generasjon må du okkupere et nytt området og finne deg et nytt rede, for du kan jo naturligvis ikke sove sammen med foreldrene dine. Det ville vært sykt...

Tokyo Jungle

Hvis du kun bruker redet ditt til reproduksjon og aldri har tid til å sove, eller ikke har tenkt over at det burde man kanskje teste ut, kan dette fiktive, helt hypotetiske scenarioet hende deg: Du har greid å overleve i 44 år og har fostret opp åtte generasjoner med valper, og er nå i stand til å knerte hyener over en lav sko, for så å løpe rett inn i kjeften til en ventende krokodille en natt det er svært dårlig sikt på grunn av tåke. Hva skjer da? Jo, du må begynne helt på nytt. Med én lusen valp. Valpen er riktig nok fortsatt åttende generasjon, og har fortsatt alle evner den har arvet av sine forfedre, men likevel. Følelsen du sitter igjen med etter å ha funnet ut av dette med soving og lagring etter at denne hypotetiske hendelsen har funnet sted, er mildt sagt frustrerende.

Som nevnt tidligere er ikke overlevelse bare bare. Du er en liten pelsdott på størrelse med en fotball, og du skal klare deg alene i den store verden uten menneskene dine. Du må ha mat, og gjerne hvert femte minutt. Blir du for sulten mister du liv. Du må ha vann, ellers mister du liv. Du må finne deg en trygg plass å sove. Du må skaffe deg ditt eget revir, så du kan tiltrekke deg damer. Du må jakte mye og bygge muskler så du kan tiltrekke deg ordentlige damer som ikke gir deg lus. Du må få deg unger før du blir for gammel og dør (noe som egentlig ikke tar mer enn en time. Ting går veldig, veldig fort!)

Tokyo Jungle

Når du har fått unger spiller du som en av dem i stedet og må gjøre alt på nytt, helt til du får etterkommere som er sterke nok til å gjøre mer enn å bare overleve. Og i tillegg til alt dette må du passe deg for større dyr som vil spise deg, ekle sykdommer som vil infisere deg og forurensninger som vil forgifte deg. Innimellom all overlevingen skal du også prøve å finne ut av hva som egentlig skjedde med menneskene, men jeg merket veldig fort at akkurat det ble nedprioritert. Menneskene kan ta seg en bolle, jeg må finne kaniner.

Det bør også nevnes at du selvfølgelig får tilgang på flere og bedre dyr etter hvert som du fullfører utfordringer og stiger i gradene. Og dette hadde ikke vært et japansk spill hvis du ikke hadde fått muligheten til å kle ut dyrene dine også.

Alt i alt er dette en merkelig blanding av Nintendogs, Fallout New Vegas (i hardcore-mode), Viva Pinata og Metal Gear Solid. De som spiller som planteetere vil kjenne seg godt igjen i det sistnevnte. Og det er sært nok til å være morsomt og underholdende. En stund.

Tokyo Jungle

Musikken i spillet hører hjemme i en technoklubb fra 90-tallet, grafikken var grei for to år siden, og det lille som er av historie er ikke så himla spennende at det gjør noe. Det er til tider ganske vanskelig å se hva som skjer, både fordi det er veldig mørkt om natta, og fordi masser av tall og beskjeder har en tendens til å dukke opp på skjermen når du minst trenger det.

Spillet skal derimot ha pluss for at det er mulig å spille co-op med en venn, selv om mangelen på delt skjerm og litt dårlig markering av hvilket dyr som faktisk er ditt gjør det noe vanskelig å holde styr på venn og fi. Og det skal sies at jeg følte en viss stolthet og tilfredsstillelse når jeg skaffet meg en ordentlig flokk, og vi streifet rundt i Tokyos gater og gjorde byen utrygg. Eller utryggere... Og selv om spillet til tider kan være litt kjedelig og gjentagende, er det forbannet vanskelig å legge fra seg kontrolleren.

6 / 10
+
Flerspiller, morsomt konsept, lett å sette seg inn i, og ganske avhengighetsskapende.