Norsk
Gamereactor
forspill
Titanfall

Titanfall

Spillet som går i strupen på Call of Duty, og er lagd av tidligere Call of Duty-utviklere, skal straks inn i beta. Vi har tyvstartet og forteller hva du kan forvente av debutprosjektet til Respawn.

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

2014 ligger an til å bli året da verdens utviklere i det minste prøvde å utfordre Call of Duty og Battlefields jerngrep på FPS-sjangeren. Med Evolve forsøker Turtle Rock og gi store bosskamper en ny vri, mens mens debutprosjektet til Respawn, Titanfall, mikser opp 6 vs. 6-oppskriften til CoD med jetpacks og digre roboter. Evolve skal etter planen slippes til høsten, mens Titanfall skal lanseres om en snau måned. Før det skal imidlertid betatesting gjennomføres, og vi i Gamereactor har allerede fått sjansen til å teste robotene.

Det første vi legger merke til at det er mye å absorbere innledningsvis. Spillerlagene får hjelp av en rekke datastyrte soldater, man kan bruke jetpacks til å hoppe og løpe på veggene, og etter en stund kan man som kjent tilkalle sin helt egen Titan-robot. Heldigvis har utviklerne lagt til tutorials, som for en gangs skyld føles nødvendige, slik at man får oversikten over hva som foregår relativt raskt.

Titanfall

I vår test av betaen fikk vi sjansen til å teste tre moduser på to kart. Begge kartene, Angel City med sine firkantede bygninger og Fracture med sine trange tunneler, er kompakte arenaer, men man spiller likevel på helt forskjellige måter. Bygninger av variert størrelse gjør Angel City til et kart der hopping og wallruns fra hustak til hustak er den beste fremgangsmåten, mens de mer åpne omgivelsene i Fracture oppfordrer deg til å bruke cloak-egenskapene dine på vei fra gjemmested til gjemmested. Med mindre du sitter i en Titan da. Da skal det godt gjøres å gjemme seg, og det trenger man ikke heller.

Dette er en annonse:

Når det gjelder modusene var disse Attrition (første lag til å nå 250 poeng), Hardpoint (capture the flag med tre stadier) og Last Titan Standing (der alle starter med hver sin Titan og man slåss til kun vennlige roboter er igjen). Felles for dem aller er at moroa ikke er helt over når det ene laget taper, da de beseirede er nødt til å holde ut litt ekstra mens de venter på et dropship som skal plukke dem opp.

Til å begynne med har man to klasser og velge mellom, både for soldatene og Titan-robotene deres. Deretter lesses det på med en tredje klasse og et hav av tilpassingsmuligheter etterhvert som man levler opp. Nye våpen, nye loadouts, nye challenges (som gir deg tilleggsutstyr eller perks hvis du klarer dem), nye såkalte Burn Cards (engangs-addons som gir deg et overtak i neste match) og så videre. På dette området fungerer spillet som Call of Duty, da du stadig blir belønnet med nye godsaker slik at du fortsetter å spille. Velutprøvd og velfungerende. Man blir rett og slett litt hekta.

Titanfall

Med unntak av i Last Titan Standing-modusen, får man ført tilgang til robotene et par minutter inn i matchen. Frem til da må du klare deg som en god gammeldags fotsoldat, som er ekstra smidig takket vare jetpacken på ryggen. Denne lar deg ikke fly rundt fritt, men den gir deg en boost slik at d kan hoppe høyere og løpe langs vegger. Etter noen minutter får du imidlertid beskjed om at Titanen din er klar, og kan kalles ned fra oven. Den faller bokstavelig talt ned fra himmelen, trolig fra et romskip av et slag, derav navnet Titanfall.

Dette er en annonse:

Disse digre robotene endrer kampbildet, men heldigvis endrer de ikke spillet på en radikal måte. Robotene er heller dynamiske, kraftige våpen du kan bruke, men de gjør deg ikke sjanseløs som vanlig soldat. I stedet tvinger de deg til å endre taktikk underveis i matchen. Når det er sagt er det jo selvsagt fett å dele ut juling i en svær kamprobot.

Titan-robotene har på samme måte som soldatene forskjellige loadouts. De har raske chainguns og trege, men kraftige raketter som hovedvåpen, i tillegg til egenskaper du velger og tilpasser selv. Eksempelvis lar Vortex Shield deg ta imot innkommende kuler og eksplosiver (disse kan deretter sendes i retur), mens Auto-Eject gjør det navnet antyder og skyter deg ut fra førersetet automatisk når du har fått for mye juling. Du kan for øvrig også skyte deg ut tidligere hvis du ønsker og fjernstyre roboten din i James Bond-stil. Alternativt kan du sette den guard-modus inntil videre.

Titanfall

Som nevnt er heldigvis ikke Titan-robotene uovervinnelige, selv om de er kraftige og farlige. Det finnes flere måter å sette den ut av spill på, men den enkleste er naturligvis å angripe den med din egen Titan. Hvis denne skulle være utilgjengelig av en eller annen grunn må du ty til ekstra kraftige Anti-Titan-våpen, som du finner rundt omkring på kartet. Har du ingen slike heller, er den beste muligheten å fysisk borde den fiendtlige roboten, altså hoppe oppe den, og pepre den med bly fra koss hold.

Alt i alt var det mye info og mange inntrykk å fordøye fra våre to timer med betaen, men vi hadde utvilsomt mersmak. Titanfall er intenst, hektisk og skikkelig morsomt, og jeg kan virkelig anbefale dere å meldere opp til den offentlige (dog lukkede) betaen. I verste fall må man vente til lanseringen den 14. mars, som heldigvis bare en måneds tid til. Vent nå litt, én måned er faktisk litt lengre ventetid enn jeg er komfortabel med.

Relaterte tekster

9
TitanfallScore

Titanfall

ANMELDELSE. Skrevet av Ruben Jones

Med Xbox One tilgjengelig er det endelig på tide å sette en karakter på årets beste skytespill så langt. Dette er anmeldelsen av Titanfall...

TitanfallScore

Titanfall

ANMELDELSE. Skrevet av Gillen McAllister

Titanfall er et skikkelig godt skytespill som er verdt både tid og penger - så lett kan det sies. Vi har satt karakter på Respawns debut...

0
Respawn søker folk til nytt actioneventyr

Respawn søker folk til nytt actioneventyr

NYHET. Skrevet av Tor Erik Dahl

Vi visste allerede at utvikler Respawn jobber for fullt med oppfølgeren til Titanfall, et spill som bidro til å gi sjangeren en etterlengtet vitamininnsprøytning. Skal vi...



Loading next content