Titan Quest

Titan Quest

Ironlore har skapt et lekkert, stort og meget dypt action RPG med et nytt karaktersystem, masser av forskjellige skills og våpen, samt et stort utvalg av fiender. Vi har satt karakteren!

Jeg hater å være avhengig av andre mennesker i spill. Eller. Hater er et veldig sterkt ord da, men jeg liker i alle fall best å være min egen herre, og være mitt eget lag. Mens størsteparten av spillverdenen dreper i flokk i World of Warcraft lengter jeg tilbake til tiden man jaktet alene. Det var en tid da man kunne slakte hordrer av monstre uten å trenge hjelp fra en eneste en. Tiden da Diablo II var kongen.

Det er ikke tvil om at noen av de mest episke kapitlene i min spilldagbok er skrevet etter massive kriger mot andre menneskelige spillere i Advanced Warfighter eller World of Warcraft, men det er så mye venting! Så mye skryting, likegyldig snikksnakk og tid som går til spille. Resultatet er at jeg ikke gidder, men i stedet lengter etter spill som Titan Quest.

Titan Quest er et spill som går rett inn i Diablo II-sjangeren. Det sier en del om bransjen, når et spill fra 2000 fortsatt er kongen på haugen, for det har vært en del kloner og kopiprodukter siden den gang. Likevel har ingen, siden lanseringen av Diablo II, vært i stand til å lage et spill som kan sammenlignes med det. Spillet solgte millioner av eksemplarer, og viste hvordan konseptet ikke nødvendigvis behøver å være veldig sterkt, bare man har de rette menneskene til å utføre det. Tilfredsheten med bare å være en klon ser ut til å være det som senere har ført utallige kloner inn i glemmeboken, og samtidig det som gjør Titan Quest forskjellig fra alle de andre.

Som selvdøpt kvinne eller mann trer man inn i en verden som overraskende nok ikke tyvlåner noe fra Ringenes Herre-universet. Titan Quest henter sin inspirasjon fra legendene i det gamle Egypt, Hellas og andre, i spillsammenheng, mindre utforskede kilder. Verdenene består av fargerike skoger, sandrike ørkener, dunkle huler og mye mer, og prøver å kombinere flere forskjellige scenarier i hver verden. Dette betyr at vi banedesignet er variert, og ikke en verden bare består av en type landskap. Det åpne grafiske designet gjør det morsomt og spennende å utforske hver enkelt liten hule og kløft i spillets massive baner.

Som sine forgjengere er Titan Quest en oppdatert versjon av det gamle Gauntlet, og hovedgjøremålet ditt i spillet er å utrydde utallige typer forskjellige fiender - som alltid ser ut til å være i massivt overtall. Jakten på nytt og bedre utstyr er en av de største drivkreftene for hele tiden å skulle spille bare litt lenger, og her har folkene hos Ironlore laget en liten, men tiltrengt forbedring. Fiendene vil som oftest miste akkurat den øksen eller det sverdet de nettopp prøvde å drepe deg med, når de er slått i hjel. Dette våpenet er heretter til fri utnyttelse. Dette er et bemerkelsesverdig svar på den stemningsdreperen det var å drepe en flokk mygg eller liknende i Diablo, hvorpå myggene senere mistet en gyllen rustning. Videre gir det enda en vitamininnsprøytning til gameplayet: Jakten på spesifikke fiender som bærer et stykke fortryllende utstyr man bare må ha fatt på.

Jakten på det perfekte utstyret utgjør en viktig del av det fengende gameplayet. Men også de konstante kampene kombinert med utformingen av figuren kompletterer gameplayet perfekt, og her finnes det flere lekre nyheter. Tidligere måtte man bestemme seg for livet som trollmann, kriger, amasone eller lignende, men nå har teamet bak Titan Quest latt seg inspirere av Guild Wars. Det er derfor mulig å kombinere to forskjellige klasser, så man kan være god i nærkamp, samtidig som man fortsatt kan utrydde motstanderne på avstand med magiske besvergelser. Systemet gir uante muligheter for å lage figurer som er langt mindre sjablongformet enn hva som er vanlig i denne typen spill. Dermed får du spille sånn du har lyst til, så lenge du holder deg innenfor rammene til utvikleren. Dessverre har det ikke lykkes utvikler IronLore å skape stor nok forskjell mellom noen av de forskjellige evnene, og det virker som om noen figurkombinasjoner er mye sterkere enn andre.

Det som Titan Quest i fremtiden bør bli kjent for, er ikke den formidable grafikken som leverer flotte effekter på løpende bånd. Det er heller ikke klassesystemet som lar deg velge å slå sammen forskjellige klasser, og heller ikke måten man kan knabbe fiendenes utstyr på. I stedet bør det huskes for å være det første seriøse forsøk på å ta over tronen til en lenge sittende konge. Med lenge tiltrengte forbedringer og visjonen om å være mer enn en blek kopi er dette det nærmeste noen har kommet. Med et par mindre, men allikevel betydningsfulle feil, kan det dessverre fortsatt diskuteres hvorvidt en ny konge virkelig har overtatt. Men har du ennå lyst til å dra på monsterjakt uten å vente på trege venner - da bør du bruke pengene dine på Titan Quest.

Titan QuestTitan QuestTitan QuestTitan Quest
8 / 10
+