Cookie

Gamereactor bruker cookies slik at du kan browse nettsiden vår best mulig. Hvis du fortsetter antar vi at du er fornøyd med vår cookies policy.

Norsk
Gamereactor
artikler

Tim Schafer redder verden

Adrian mener bransjen stagnerer i hendene på de store utgiverne. Er Tim Schafers innsamlingsprosjekt redningen?

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

Jeg er en av de som har vært bekymret for retningen spillindustrien har beveget seg de siste årene. Strengere alltid-online kopibeskyttelse, tredjepartsprogramvare for å få kjøre spill, brukeravtaler som tillater overvåkning og mer. Store utgivere som Electronic Arts og Ubisoft har vært mildt sagt desperate etter å kontrollere måten vi spiller på. De har selvfølgelig rett til å beskytte sine investeringer, men hvor går grensen? Vi bør spørre oss selv om det er vi som bør bestemme hvilke spill vi vil ha, og hvordan vi bør spille dem, eller om vi skal sitte og holde kjeft og la utgiverne få diktere.

Da Tim Schafer annonserte Double Fine Adventure var det nok få som kunne gjette hva dette skulle bety for industrien. Tim Schafer ville lage et pek-og-klikk eventyrspill, en sjanger som utgiverne har erklært kommersielt død. Etter gjentatte avslag fra utgivere snudde Schafer seg til fansen for å be om penger til prosjektet. Resultatet ble over to millioner dollar fra over 50 000 ivrige fans på veldig kort tid, samlet inn via nett-tjenesten Kickstarter. En utgivers våte drøm: kunder som betaler for et produkt som ikke en gang eksisterer, en ekstrem form for forhåndsbestilling. Kundene blir belønnet for å godta den lange ventetiden med en rekke bonuser: en DRM-fri kopi av spillet, en dokumentar om spillets utvikling og for de som donerte over 100 dollar, navnet deres i rulleteksten på spillet. Kongelige belønninger, spør du meg.

Jeg håper flere utviklere følger i Double Fine Adventures fotspor og satser på å finansiere drømmeprosjektene sine direkte fra kundene. Jeg tror folk er positive til tanken om å legge ned penger for å fortelle favorittutviklerne sine hvilke spill de vil ha. Drømmen min er at vi beveger oss mot en kunde-styrt spillindustri der utviklere lager spill de brenner for, i motsetning til den utgiver-styrte industrien vi har i dag med stort fokus på lettsolgte oppfølgere. Dette vil også være positivt for utviklerstudioene selv. Siden utviklingen er betalt på forhånd av kundene selv vil enhver kopi de selger ved lansering være hundre prosent overskudd. Ikke en krone trenger å gå til grådige, kontrollerende utgiver.

Schafer sier selv at han ikke har noenting imot utgivere, de gjør jobben sin og ønsker bare å beskytte investeringene etter beste evne. De er ikke onde, de bare prioriterer litt feil. Uansett synes jeg kundefinansierte prosjekt er en mye bedre idé enn det systemet vi har nå, men har det noen ulemper? Vil det for eksempel fungere for små, ukjente studio uten fanskaren til en mann som Tim Schafer? Det som er sikkert er at et mye større fokus vil bli plassert på idé og konsept. Kundene vil måtte overbevises om et spillkonsept på forhånd, noe som kan bli vanskelig for studio som ikke har tidligere titler å vise til. På den andre siden så vil kvaliteten på de fleste spill bli mye høyere, hvertfall på konseptstadie. Utviklere vil også måtte vise progresjon underveis for å forsikre kundene, og gamere er ikke kjent for å være spesielt tålmodige. Dette er noe vi har sett med fan-finansierte prosjekter som Minecraft og Project Zomboid, der enhver utsettelse blir møtt med sure fjes.

Dette er en annonse:

Et annet godt spørsmål er hva får kundene igjen for tilliten sin? Vel, i tilfelle med Minecraft, Project Zomboid og Double Fine Adventure så får de et unikt innblikk i utviklingsprosessen til spillet, noe som vanligvis blir holdt strengt hemmelig for å bygge opp forventning. Tidlig tilgang til spillet er en annet bonus, men den desidert største fordelen er nok det som allerede er nevnt, at kundene får bestemme hvilke spill som skal utvikles, gode nyheter for oss som har ønsket en spesiel type spill eller en oppfølger som aldri ser ut til å komme ut. Obsidian Entertainment, kjent for spill som Neverwinter Nights 2 og Fallout: New Vegas, og David Jaffe, skaper av God of War og Twisted Metal, har uttrykt interesse i å finansiere et spill uten hjelp fra de store utgiverne. I Obsidian sitt tilfelle har et stort antall forumbrukere etterspurt et nytt isometrisk spill i samme stil som Planescape: Torment eller Icewind Dale 2, en fristende tanke.

Det er kanskje å ta litt hardt i å påstå at Tim Schafer har reddet verden, som en slags lubben ridder i skinnende rustning. Sannheten er nok at verden fortsatt er like håpløs som før, men i det minste for oss gamere så ser fremtiden litt lysere ut. Vi blir nok aldri kvitt de store kjempene som EA, Activision og Ubisoft, som vil fortsette å utgi samlebåndstitler propfull av piratkoperingsbeskyttelse, men i det minste kan vi glede oss over Double Fine Adventure, og kanskje flere uavhengige titler i fremtiden.

Tim Schafer redder verden
Dette er en annonse:


Loading next content