Tiger Woods PGA Tour 12: The Masters

Tiger Woods PGA Tour 12: The Masters

Golfesset Kim Kristiansen har pendlet ivrig med kølla på tigerens nyeste interaktive gressplen. Vi anmelder Tiger Woods PGA Tour 12...

Det har vært mye omdiskutert køllebruk fra Tigerens side den siste tiden. Mange putter på stadig nye baner har lagt en dyp bunker og to i veien for hans sportslige fremmarsj. Han har selv heller ikke lagt skjul på at det er blitt senket flerfoldige baller i hull på tvers av kontinentene, men hvorvidt det har vært hole-in-ones, tettbarbert green, lengre rough eller upløyd mark levner historien få svar på. Fakta er imidlertid at tigergutt har blitt fjernet fra coveret for første gang i spillseriens historie, og har blitt erstattet av "MASTERS" i lysende grønt.

Det er nemlig "The Masters" som er hovedfokuset i år. Den gjeveste av de gjeve turneringer, toppen av kransekaken og daimtoppingen som størkner på vaniljeisen. Her møtes de 100 beste på golfrankingen for å kjempe om den ærverdige grønne jakken. Veien til The Masters er spillets hovedmodus, men det er selvfølgelig ikke så enkelt som å spasere bort og hente seg en passende jakke i størrelse L. Du må naturligvis vise deg verdig gjennom å kvalifisere deg for stadig nye nivåer. Du begynner i en amatørturnering, før du må komme til topps på nationwide-touren, kvalifisere deg til PGA-touren gjennom kvalifiseringsturneringen Q-School og til sist slå deg inn blant topp 100 på rankinglisten. Da kan du endelig delta i din første Masters.

Spillmekanikken har ikke forandret seg stort siden forrige utgave, men det har kommet én viktig forandring. Nå har du en trofast caddie ved din side, klar til å fiske opp slagtips fra golfbagen til enhver tid. I begynnelsen er forslagene denne kommer med så som så, men ettersom du lærer deg de ulike banene bedre å kjenne, gjennom å tilfredsstille en hel rekke krav, vil køllebæreren din virkelig glimte til.

For en erfaren golfentusiast med god kjennskap til spillserien, vil nok ofte caddien føles noe overflødig, men for nybegynneren er denne taktiske bistanden gull verdt. På en enkel måte kan du gjennom å observere sidemannens forslag lære hvordan vær, vind og underlag påvirker ballbanen, og unngå mang en tur ut i ulendt terreng. Caddien kan selvfølgelig slås av i valgmenyen om ønskelig.

Underveis i spillets gang opparbeider du deg rutinepoeng. Alt det brukbare du presterer gir resultater. Lange utslag, det å treffe fairways, birdies, lange putter og så videre vil gi deg poeng du kan benytte for å oppgradere spilleren din. Sakte men sikkert går du fra å være en upresis svekling til å bli et hardtslående beist med finjustert presisjon og fingerspitzengefühl.

Sponsorer og utstyr er en viktig del av golfsporten, og slik er det selvfølgelig i årets golfspill fra EA også. Ved å fullføre egne sponsorutfordringer får du stadig vekk tilgang til nye klær, køller og annet utstyr som i tillegg til å se heidundrende flott ut, også gir ferdighetene dine et lite dytt i riktig retning.

Som om ikke utstyrs- og sponsorjaget var stort nok, har EA virkelig presset grensene hva kjøpepress angår denne gang. I karrieremodusen "Road to the Masters" har du 16 spillbare baner, men i tillegg hele 20 golfbaner som kan lastes ned mot betaling. En sesong på PGA-touren inkluderer en hel rekke turneringer som foregår på disse grønne, utilgjengelige gressplenene. Dette resulterer i at du må hoppe over en stor del av konkurransene dersom du ikke ønsker å koste på deg betraktelige summer for å øke utvalget.

De andre konkurrentene dine på rankinglistene deltar imidlertid i alle disse turneringene, noe som gjør det vesentlig vanskeligere å hevde seg dersom en avstår fra kjøpepresset. Jeg syns dette er smakløst av EA. En karrieremodus på en spilldisk bør kunne spilles på lik linje uavhengig av om en bruker et lass med ekstra skilling eller ei.

Om veien til Masterturneringen blir for hullete, krokete eller alt renner ut i sanden, finnes det selvfølgelig en rekke alternative golffinurligheter for både enslige og flere spillere. Modusen 'Tiger at the Masters' lar deg ta kontroll over mesterens kølle, og det er deretter opp til deg å følge hans bravader fra hull til hull gjennom hans karriere på Augusta National Golf Club. Videre kan du utfordre venner og kjente til en av de utallige formene for golfrelaterte konkurranseformer, enten det gjelder å bruke færrest slag, slå lengst eller å komme nærmest forhåndsbestemte mål.

Dersom du føler for å ta steget ut fra stuegulvet og ut på den interaktive, verdensomspennende gressplenen, tilbyr årets versjon nok av muligheter for internasjonal dominans. Daglige utfordringer, en stor mengde turneringer og mulighet for å måle seg mot de ypperste av virtuelle golfere burde være tilstrekkelig for de fleste. Det eneste minuset må være at det tar lang tid å bygge opp tilstrekkelig med rutinepoeng for å bygge opp en golfer som kan hamle opp med de virkelig store guttene.

Konklusjon
Alt i alt fremstår Tiger Woods PGA Tour 12 som et enda mer finpusset produkt enn tidligere. Det finnes ingen irriterende småfeil underveis, banene er flotte og The Masters er en flott tilvekst til en god karrieremodus. Den nyankomne caddien gjør spillet mer tilgjengelig for nybegynnere, samtidig som den gir erfarne spillere en god samtalepartner mellom slagene.

At spillet har omtrentlig tre millioner små utfordringer og oppgaver som gir deg gevinster av ymse slag, er en herlig bonus for golfentusiaster med en sykelig trang til å låse opp lukkede dører. Tiger Woods PGA Tour 12 oser av kvalitet lang vei. Det er kun den grådige tankegangen til EA Sports som stinker, og dessverre legger den igjen en flau ettersmak på et ellers deilig spillmåltid.

Tiger Woods PGA Tour 12: The MastersTiger Woods PGA Tour 12: The MastersTiger Woods PGA Tour 12: The MastersTiger Woods PGA Tour 12: The Masters
8 / 10
+