Tiger Woods PGA Tour 09

Tiger Woods PGA Tour 09

Carl Thomas hadde akkurat meldt flytting til Bærum for å følge opp drømmen om å bli golfproff, men ombestemte seg da han oppdaget at årets utgave av Tiger Woods PGA Tour er en av de aller beste i serien.

Jeg er egentlig stor fan av Tiger Woods-spillene, og spilte dem konstant for noen år siden. På begynnelsen av 2000-tallet var jeg helt oppslukt, og stod på drivingrangen på Borre Golfklubb sammen alle businessgutta med stive krager og press i buksene og slo hundrevis av baller om dagen før jeg kjørte hjem og spilte Tiger Woods om kvelden. Etter noen års pause fra serien har jeg de siste dagene funnet tilbake til min gamle favorittsport, og det er et meget hyggelig gjensyn.

Før mitt golfcomeback virkelig er i gang, treffer jeg Hank Haney. Hank er Tiger Woods personlige golftrener, men i Tiger Woods PGA Tour 09 er han min veileder. Aller først må jeg slå noen enkle slag. Basert på denne lille testet setter Hank opp en oversikt over hvor god jeg egentlig er. Jeg har en dugelig drive, ok kraft, og fin putt, men er litt unøyaktig i svingen og må trene på nærspillet. Hank gir meg et utgangspunkt jeg kan jobbe videre med, og med det er jeg klar for min aller første turnering.

Jeg merker at det er lenge siden jeg har gått 18 hull, for jeg begynner med en dobbel bogey, og følger opp med en trippel bogey. 16. plass etter to hull, fem over par. Jeg var nære å restarte hele turneringen, men bet det i meg, tok meg selv i nakken, og begynte å spille golf. For alvor.

Og dette ble en føkkings Mighty Ducks-historie, hvor den urutinerte underdogen (meg selv) begynte helt håpløst, men sakte men sikkert spiste seg inn på teten. Komplett med spenning helt til siste hull og en episk avslutning med en hysterisk chip in fra åtte meter som sikret meg en avgjørende birdie, og sendte meg hjem meg den gjeveste pokalen i bagen. Jeg fikk nesten en tåre i øyekroken, så intenst var det. Jeg er tilbake i god, gammel toppform, og jeg elsker det.

Etter turneringen tar jeg en prat med Hank igjen. Han har fulgt med, og har noen gode tips til meg. Vi går tilbake til noen av banene, noen hull jeg spilte uklokt på, og øver. Står der og slår helt til jeg får det til akkurat som han sier. Og på den måten får ikke bare spillfiguren min bedre stats, jeg - som sitter i sofaen - blir bedre også. Jeg får en bedre spilleforståelse, og bedre teknikk, og det hele blir så mye mer tilfredsstillende.

I tillegg får man muligheten til å finjustere golfkøllene sine i den helt nye Club Tuneren. Har du en litt skeiv sving, kan du kompensere for det her, samtidig som du justerer ballbanen. Vil du ha god høyde, færre sprett og lite ballgang etter golfballen treffer bakken for maksimal nøyaktighet, eller vil du slå langt og flatt, mange sprett og mye rulling for å komme lengst mulig? Her kan du justere helt selv, på de ulike køllene. Kanskje mest interessant for spesielt interesserte, men det er uansett kult at det er på plass.

Men Tiger Woods PGA Tour 09 er et dypt og spennende golfspill, samme om du er entusiast, eller bare glad i gode sportsspill. Det er et enormt utvalg av moduser, både online og offline, hvor du kan skyte på blinker, spille Gris (eller Tiger, som det heter her), se hvem som har lengst drive, dere kan ha en puttekonkurranse, eller utfordre hverandre i Tiger Woods' golfversjon av Capture The Flag. Og masse, masse mer. Onlinestøtten er også helt sømløs og enkel å starte opp. Denne gang kan opptil fire spillere gå en runde samtidig online, og det betyr mindre venting, mer spilling, høyere tempo og mer spenning enn tidligere, og det kan vi like.

Årets siste store nyhet er det som heter "Instant Challenges". Via EAs GamerNet kan du hele tiden konkurrere med den store verden om å få lengste drive, chippe deg nærmest flagget, og så videre. Denne modusen lar deg enkelt og raskt lagre og dele videoer av slag du er spesielt fornøyd med, eller finne andres rekorder på nettet, og se om du klarer bedre.

Det har skjedd mye med Tiger Woods de siste årene, og faktisk en god del bare dette siste året. Tiger Woods PGA Tour 09 står som et av de beste spillene i serien, og er absolutt verdt en titt enten du er gammel traver eller helt fersk i EAs golf-serie.

Tiger Woods PGA Tour 09Tiger Woods PGA Tour 09Tiger Woods PGA Tour 09Tiger Woods PGA Tour 09
8 / 10
+