Cookie

Gamereactor bruker cookies slik at du kan browse nettsiden vår best mulig. Hvis du fortsetter antar vi at du er fornøyd med vår cookies policy.

Norsk
Gamereactor
artikler
Star Wars: Republic Commando

Tidligere Generasjoners Perler: Star Wars: Republic Commando

I dette gjensynet med artikkelserien om knallspill fra konsoller vi sjelden bruker lenger, tar vi turen til skyggesiden av en galakse langt, langt borte...

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

Star Wars-spill har vært et enormt marked nesten like lenge som dataspillene har eksistert. Det er dog noe uenighet om når det første Star Wars-spillet egentlig ble lansert. Det første offisielle spillet så dagens lys i 1979, men allerede året før hadde Apple Computers sneket seg til å lansere et ulisensiert simulatorspill til sin nå legendariske Apple II-maskin. Siden den gang har det blitt kvernet ut over 100 spill basert på stjernekrigsagaen, av ymse kvalitet og omdømme til en rekke plattformer.

I mylderet av Star Wars-spill som ikke er lisensspill basert direkte på filmene, kan flesteparten kategoriseres i en av to kategorier: Enten får man en lyssabel i hånden og kjemper med Kraftens evner for den lyse eller den mørke siden (eksempelvis Knights of the Old Republic, The Force Unleashed eller Jedi Knight-spillene), eller man blir plassert på slagmarken i den store krigen mellom opprørsstyrkene og imperiet (eksempelvis Battlefront, Empire at War eller X-Wing/TIE Fighter-spillene).

Å leke seg med jedi-krefter eller zappe folk med lyn mens en tar kvelertak på dem som ond sith-fyrste, kan være moro nok det. Samtidig er det også slik at uten variasjon går man til slutt lei. Derfor er det godt at noen spill forsøker seg på noe nytt og forteller andre historier fra galaksen langt, langt borte. Et av de klart beste spillene innenfor denne kategorien er førstepersons-skytespillet Star Wars: Republic Commando, som ble lansert til Xbox og PC for ti år siden.

La meg trekke frem fem grunner til at Star Wars: Republic Commando fortjener litt ekstra oppmerksomhet.

Dette er en annonse:
Star Wars: Republic Commando

Gutta på gølvet
Enten det er snakk om Knights of the Old Republic eller Battlefront, er det få Star Wars-spill hvor man ikke støter på en jedi eller sith i det hele tatt. På en eller annen måte klarer så å si alle Star Wars-historier å kretse rundt dem, og selv om det som regel er moro, finnes det heldigvis unntak som forteller historier fra de mer rufsete hjørnene av galaksen. I bokform er Star Wars: X-Wing-serien et glimrende eksempel, der man følger et kobbel av høyst forstyrrede individer med varierte personligheter og bakgrunnshistorier. Blir jediene for pene og pyntelige for deg, samtidig som du ikke helt har lyst å dra den ut til det like ekstreme som sithene gjør? Da er dette bokserien for deg.

Om du derimot søker noe av det tilsvarende i spillform, er Republic Commando et godt utgangspunkt. Her tas vi med til klonekrigen, og gruppen vi følger består av fire krigere i den store klonehæren. Vi får nærmere bestemt følge fire soldater i Delta-gruppen, og kloner som de er, blir vi kun kjent med dem gjennom deres kodenavn: RC-1138 (eller Boss, som du styrer), RC-1262 (Scorch), RC-1140 (Fixer) og RC1207 (Sev).

Ettersom du spiller som fotsoldat i et galakseomspennende krigsmaskineri, kan man trygt si at man befinner seg temmelig langt nede på rangstigen. Man er unnværlig, man vil ikke bli savnet når man dauer, og man vil ikke skrives inn i historiebøkene som følger av store seiere. Kort sagt, i dette spillet får man spille Star Wars-utgaven av gutta på gølvet. Man er riktignok en commando, en soldat spesialdesignet for vanskelige oppdrag, men fortsatt er man bare en soldat med Clonetrooper-hjelm som glir inn i mengden. Det komplette fraværet av jedier (med unntak av et hologram av Yoda mot spillets slutt) og slemminger med lyssabler gjør at Republic Commando oppleves forfriskende og unikt.

Dette er en annonse:
Star Wars: Republic Commando

Humoren
Man skulle tro at alle kloner var like og at dermed var blottet for personlighet. Republic Commando tegner et bilde av det stikk motsatte. Gruppen på fire Delta-soldater viser raskt at de hver og én har sin særegne personlighet, noe som ofte resulterer i vittige dialoger og bakgrunnsprat. Scorch er eksperten på eksplosiver som til stadighet foretrekker å blåse ting opp i lufta, Fixer er datahackeren og paragrafrytteren i gruppa, og Sev er den kaldblodige snikskytteren med en morbid humoristisk sans. Når man slenger sammen en gruppe som dette, er det duket for uenigheter, konflikter og ikke rent sjelden humoristiske episoder.

Humoren i spillet kommer særlig til syne dersom man ender opp med å gå tom for liv og ligge hjelpeløs på bakken. Nærmest umiddelbart utbryter nemlig Scorch «3-8 is down ... can I be in charge now?». Samtidig kan Sev, med sin iskalde og rufsete stemme, finne på å si «Hold on to your guts, boss, while I rip out theirs.» Sistnevnte representerer en særdeles røff del av et fiksjonelt univers som normalt fremstår som både pyntelig og ordentlig. Republic Commando viser oss den mørke, røffe og rufsete siden av den galakseomspennende krigen. Og det er jo gjerne det krig også er, i sitt sanne vesen.

Star Wars-versjonen av Black Ops
Den mørke tonen, de røffe dialogene og de forstyrrede personlighetene passer godt inn i det som utgjør kjernen av Republic Commando: Hemmelige og lyssky militæroperasjoner. Man kan si at Republic Commando er Star Wars-varianten av black ops-skytespill. Her må man infiltrere fiendens rekker og eliminere dem innenfra, og hverken luftstøtte eller jedier kan forventes å komme til unnsettning der du ferdes. Som regel betyr dette oppdrag i galaksens mørkeste avkroker, mot overveldende odds og med få andre enn dine lagkamerater å stole på.

Star Wars: Republic Commando

Kunstig intelligens og lagarbeid
Lagkameratene dine er det aller viktigste våpenet du har i Republic Commando. De fire medlemmene som utgjør styrken din har hver sine spesialfelt, noe som må utnyttes til det fulle for å oppnå målet. Og her kommer det taktiske finspillet inn.

Med enkle tastetrykk kan man som lagkommandør gi ordre til sine medsoldater. Ordrene kan være noe så enkelt som å hacke en dataterminal eller sprenge en hindring, hvorpå man sender den soldaten som er spesialist på sånt. Men det stopper ikke der. Samme tastetrykk kan benyttes for å posisjonere hver enkelt soldat på ønsket sted i omgivelsene.

La oss ta et eksempel. Du kommer inn i en hangar, hvor det står en del kasser rundt omkring. Midt i hangaren står fiendene dine. Du gir hver enkelt av lagkameratene dine ordre om hvor de skal plassere seg i rommet. Så, på signal fra deg slår dere til og klapper fella sammen.

Det er elegant, det er morsomt, og takket være en overraskende god kunstig intelligens fungerer dette kollektive lagarbeidet utmerket. Republic Commando er noe så unikt som et singleplayer samarbeidsspill, et konsept som fungerer overraskende bra med tanke på hvor gammelt spillet er.

Star Wars: Republic Commando

Unikt lydspor
Det siste punktet som bør trekkes frem er ett som er lett å glemme i forbifarten, nemlig lydsporet. Man kan nesten gå så langt som å si at musikken i spillet er blant den mest unike i noe Star Wars-spill. Hvorfor? Fordi Republic Commando velger å gå bort fra den originale filmmusikken til John Williams, som så å si alt annet av Star Wars-materiell tar utgangspunkt i. Spillet åstarter ikke med flytende tekst og åpningstemaet slik som nær sagt alle andre Star Wars-produkter, men presenterer deg i stedet for musikk i mandalorisk stilart. Mandalore er, som noen kanskje allerede vet, hjemplaneten til blant andre Jango Fett, altså krigeren som utgjør DNA-kjernen til klonetroppene i Star Wars. I likhet med resten av spillet gir dette et mer dystert og alvorlig preg enn det vi ofte er vant med å se (og høre) i Star Wars-sammenheng. Det er som om selv musikken forsøker å fortelle deg: Glem jedier, glem sither, bare konsentrer deg om én ting: Eliminer separatist-svina!

Star Wars: Republic Commando slutter dessverre noe brått, og det forblir noen uløste tråder ved spillets slutt. Noen oppfølger fikk vi dessuten aldri, dessverre. Om ikke annet ville en oppfølger lansert i dag betydd at originalen ville blitt for Disneys nye Star Wars-kanon å regne, og det fortjener spillet absolutt.

Relaterte tekster

0
Star Wars: Republic CommandoScore

Star Wars: Republic Commando

ANMELDELSE. Skrevet av Carl Thomas Aarum

Vi gamere er ikke akkurat skjemt bort på gode Star Wars-spill før nå i det siste. Republic Commando fortsetter med den høye standarden



Loading next content