Norsk
Gamereactor
artikler

Tidenes beste spillreklamer

Husker du han hissigproppen som tvang Sega Saturn på folk på 90-tallet? Eller alle visdomsordene til PS3-guruen Kevin Butler?

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

Med unntak av den første gangen man ser dem, og ofte ikke da engang, er reklamefilmer bare irriterende. Samtidig finnes det faktisk noen reklamefilmer som er såpass minneverdige at man har lyst til å se dem flere ganger, og gjennom årene har vi naturligvis opplevd dette i spillbransjen også. Vi har derfor satt sammen en liste med noen av de beste/morsomste/mest imponerende spillrelaterte reklamefilmene vi kan huske. La oss starte.

Kevin Butlers PS3-reklamer

Slagordet til Playstation 3 var det ironiske "It only does Everything", som henspilte på at konsollen hadde wi-fi og blu-ray-spiller ved siden av selve spillene. For å poengtere dette lagde Sony en kampanje med en rekke reklamefilmer der en figur kalt Kevin Butler opptrådde. Stillingen hans varierte fra film til film (vi liker ekstra godt "VP of Enough is Enough"), men strukturen var alltid den samme. I klippene svarer Butler på henvendelser fra diverse PS3-kunder, og alle sammen spiller på humor. Vår favoritt er Grandma-reklamen, som er nummer to i denne samlevideoen på Youtube. "With a stick. Stick!"

PS2-fjellet

Dette er en annonse:

Selv om mange vil si at Sony ikke mestret online-spilling før PS4, og i hvert fall ikke før PS3, satset selskapet tungt på spilling over nett allerede ved Playstation 2-lanseringen. For å få frem dette lagde de en omfattende reklamefilm som ikke akkurat sparte på statistene. Vi mistenker at noe av det er CGI, i hvert fall mot slutten, men det må likevel ha krevd mye jobb fra mange å gjøre Mountain-reklamen til en realitet.

Tidenes beste spillreklamer
Kevin Butler - VP of Whatever You Need Him To Be

Xbox-standoff (og vannkrig)

På samme måte som Sony har også Microsoft laget reklamefilmer med store rollegallerier. For å promotere Xbox 360-slagordet "Jump in" filmet de eksempelvis en storslått krig med vannballonger, men aller morsomst var reklamen med tittelen Standoff. Den du bare se!

Dette er en annonse:

Call of Duty-reklamene

Call of Duty-serien har som vi alle vet vært blant de mest inntektsbringende serien i mange år nå, og en av fordelene med dette er at Activision har kunnet bruke store summer på velproduserte reklamefilmer som ofte inneholder profesjonelle skuespillere og kjendiser. De har også skjønt at de beste reklamene er de som får oss til å le, og derfor spiller de ofte på humor. Vår favoritt er "The Replacer"-videoen knyttet til Black Ops 2, men vi liker også The Vet & The Noob og Epic Night Out.

HQ

Segata Sanshiro

Selv hvis du ikke forsår japansk er det lett å la seg underholde av de merkelig Segata Sanshiro-reklamene til Sega fra 90-tallet. Slik vi har forstått det er konseptet såre enkelt. Hvis du ikke spiller Sega Saturn fortjener du i beste fall at Sanshiro kommer og skjeller deg ut, og i verste fall juling. De høylytte reklamene viser at humor kan fungere universelt på tvers av kulturer, og du finner selvsagt en samlevideo på Youtube

PS4 Perfect Day

For å promotere den da nye Playstation 4-konsollen, som hadde fått slagordet "Greatness Awaits", trengte Sony en reklamefilm som oppfylte en rekke mål. Den måtte ha en kvalitetsfølelse som matchet konsollen, den måtte være minneverdig, og den måtte forsterke nevnte slagord. Resultatet ble en kul liten film med tittelen Perfect Day, som legger vekt på at spilling gir helt vanlige folk muligheten til å oppleve utrolige ting, helt uten konsekvenser ellers i livene deres. Derfor kan man synge og kose seg om man vil, selv hvis man er i livsfare på skjermen.

HQ

Gameboy Micro + Nintendon't

Nintendo har rik tradisjon for å lage morsomme reklamefilmer, og en av favorittene våre stammer fra gode gamle dager. I en reklame for Gameboy Micro er konseptet at en mus plasseres i en labyrint der én vei fører til en ost, mens den andre fører til konsollen. Hva tror du musa velger? Reklamefilmen er både morsom og småfrekk, men ikke like frekk som Nintendon't-reklamen for Sega Genisis. Der legges det ikke skjul på hvilken konkurrent man er ute etter å latterliggjøre.

World of Celebrities

Blizzard Entertainment er kjent for sine mektige CGI-trailere, men de skøyt også gullfuglen med "What's your game?"-kampanjen til World of Warcraft. Kampanjen benyttet seg av profilerte kjendiser og skuespillere, som etter sigende hadde sluttet seg til alle de andre millionene som koste seg med verdens største nettrollepill. Den tittelen har spillet fortsatt, men vi er usikre på om kjendisene fremdeles spiller. Våre favoritter er uansett Mr. T, William Shatner, Ozzy Osbourne, Verne Troyer og selvsagt Chuck Noris.

Tidenes beste spillreklamer
What's YOUR game? Fool!

Angry Neeson 52

Mens vi er inne på kjendiser må vi nevne Liam Neeson, som tydeligvis spiller mye Clash of Clans. Under Superbowl i fjor dukket han opp på de amerikanske TV-skjermene, og på selvironisk vis gjorde han det klinkende klart at "Angry Neeson 52" ikke godtar et nederlag. Se klippet på Youtube.

Destiny Live-Action

Selv hvis du ikke syntes storsatsningen Destiny levde opp til hypen, tipper vi du likte den forseggjorte live-action-reklamefilmen Activision slapp i forkant av lanseringen. Den tegnet definitivt bilde av et spill det var verdt å se frem til, der man skulle få sjansen til å "Become Legend".

HQ

Sonys "Michael"-reklame

Vi har allerede trukket frem et par Playstation-reklamer her, men vi er nødt til å nevne én til. I 2011, før Playstation 4 engang var annonsert slapp de nemlig en imponerende reklamefilm som viste hva selskapet klarte å få til med moderne grafikk. Klippet kretser rundt en helt vanlig fyr, som møter en gruppe individer som overhode ikke passer til samme beskrivelse. Likevel kommer "Michael" godt ut av det.

Diablo overalt

Folk som er skeptiske til spillmediet liker å påpeke hvor utrolig farlig det er å spille, og at det skal så ufattelig lite til før man blir avhengig og mister kontakten med virkeligheten. Disse folkene fikk blod på tann da Blizzard skulle reklamere for Diablo II, ettersom den festlige reklamefilmen gikk langt i å antyde at spillet kom til å endre hverdagen din. Det er alltid morsomt med overdrivelser, ikke sant?

Mortal Kombats "Fight!"

Det skulle ikke være noe tvil om hva det på den tiden kommende Mortal Kombat X handlet om. Her skulle man slåss, og absolutt alle var invitert til å delta eller å se på. Det er vanskelig å ikke la seg rive med av det voldsomme engasjementet i denne reklamefilmen:

HQ

Det var våre favoritter. Hva er dine?



Loading next content