The Witcher 2: Assassins of Kings

The Witcher 2: Assassins of Kings

Et dypt univers hvor historien er nødt til å utforskes. The Witcher 2 tar rollespill på alvor, og Adrian er i himmelen.

Geralt fra Rivia er tilbake, like bitter og beinhard som før. Han har fått et ansiktsløft, flere knep til å bekjempe monstre med og en ny konspirasjon å komme til bunns i, men er ellers den samme drittsekken vi kjenner fra The Witcher.

The Witcher 2: Assassins of Kings er et av de mest etterlengtede rollespillene i år, og med god grunn. Helt siden de første alfa-trailerne til spillet ble lekket på Youtube har spenningen vært stor for hva CD Projekt RED kommer til å levere. Nå er endelig ventetiden over, og tilhengere av klassiske rollespill med komplisert historie, troverdige figurer og en stor mangfoldig verden vil ikke bli skuffet. Jeg våger å påstå at The Witcher 2 også vil oppleves som et frisk pust for de mer kamporienterte.

Å være en Witcher, en monsterjeger, er nemlig en krevende jobb, noe som kampsystemet reflekterer godt. Selv ved lave vanskelighetsgrader er kamp i The Witcher 2: Assassins of Kings utfordrende, og tvinger spilleren til å engasjere seg i spillet mer enn bare gjennom knappemosing. Du må kaste deg rundt på slagmarken for å unngå fiender, blokkere og gå til motangrep. Står du stille blir du omringet og drept, for fiendene er såpass smarte at de lar ikke en åpning gå fra seg, ulikt spill som Assassin's Creed. Mot vanskeligere fiender kan du bruke list og taktikk til å få et overtak.

Du kan sette ut feller, bruke magi, bomber eller kastevåpen for å holde fienden på avstand eller splitte opp grupper. Det er et variert system som i stor grad lar spilleren styre Geralt slik man vil. Du kan gå gjennom hele spillet uten å drikke en eneste eliksir eller lage en eneste bombe, eller du kan være forsiktig og ta deg god tid til å forberede deg før hver kamp med alkymi og feller.

Det er opp til deg. The Witcher 2: Assassins of Kings belønner spillere som bruker hjernen sin, og som kan utnytte Geralt sine ferdigheter til det fulle. Selv baserer jeg meg på å bruke et magisk skjold og blokkering for å holde fiender unna, så slår jeg tilbake med magi som paralyserer og raske motangrep. Kampene er hurtige og heftige, og det er en fryd å krige meg vei gjennom historien i spillet.

God historiefortelling handler om å avsløre detaljer gradvis, og The Witcher 2 gjør dette elegant ved å fortelle historien i små drypp. Historien, som går ut på å jakte ned en morder, er direkte knyttet til Geralt sin søken etter å få igjen hukommelsen sin. Jo mer vi finner ut om fienden, jo mer finner vi ut om Geralt selv. Du blir ikke servert informasjon med teskje, og ofte måtte jeg vandre rundt og snakke med folk for å finne ut mer om ulike personer, historiske hendelser som ble nevnt i en samtale eller viktige stedsnavn. Utviklerne har på en utrolig snedig måte lagt opp spillet slik at spilleren selv må sette seg inn i det som foregår for å forstå hele handlingen, og det blir fort tydelig at det er mye bakgrunnshistorie bare man graver litt.

Der er et stort utvalg av forskjellige typer oppdrag i The Witcher 2, og spillere vil ikke føle på noe tidspunkt at spillet er repeterende eller uinteressant. CD Projekt RED har gjort en god jobb i å variere utfordringene Geralt møter på. Noen oppdrag er rene kampoppdrag hvor Geralt skal forberede seg og drepe farlige monster, andre har flere ledd og utspilles som rene Sherlock Holmes mysterier hvor Geralt må studere historie og samle ingredienser for å oppheve en forbannelse. Utviklerne har alltid vært flink til å ikke gjøre konsekvensene av handlinger åpenbare med en gang, og det The Witcher 2 er ikke noe unntak.

The Witcher 2 holder aldri spilleren i hånden, og det er opp til spilleren selv å gjøre seg opp en mening om de ulike konfliktene Geralt møter på. I andre kapittel, for eksempel, må du velge mellom to sider i en krig. Jeg likte lederen for den ene siden, men ikke Scoia'tel, en gerilja-organisasjon som støttet henne. På den andre siden likte jeg verken kongen eller hæren hans, men jeg likte de av vennene mine som holdt med dem. Dilemma. Det er lett å bli engasjert i det som skjer på skjermen, og jeg tror dette i stor grad skyldes detaljnivået i brettdesignet og grafikken.

The Witcher 2 krever en maskin med litt muskler, men det er absolutt verdt det. Visuelt får The Witcher 2 andre aktuelle rollespill som Dragon Age 2 til å se ut som forrige generasjons etternølere. Verdenen ser helt fantastisk pen ut. Den er stor, episk, magisk og der er ting som foregår overalt. Vanlige folk går på jobb, soldater patruljerer og barn leker i gatene. Det er en levende verden som det er en fryd å utforske. Du blir servert et område av spillet i gangen, men disse er store med masse kriker og kroker, og et brettdesign som utnytter all tilgjengelig plass på en effektiv måte. Det er nesten perfekt.

Men et spill er jo aldri sterkere enn det svakeste leddet. Heldigvis er det ikke mange svakheter å finne. Jeg opplevde en del småfeil i The Witcher 2, musikk som forsvant, bugs som gjorde at jeg måtte gå tilbake og gjøre ting på nytt. Ingenting sammenlignet med visse andre spill, heldigvis, og ingenting som ødela spillopplevelsen. Inkluderingen av såkalte Quicktime-sekvenser i The Witcher 2 har jeg aldri vært særlig glad for, men det er heldigvis såpass enkelt implementert at det ikke saboterer for meg.

For det meste bruker man enten mellomromtasten eller venstre museknapp. Av og til dukker de opp midt i mellomsekvenser, slik som i Mass Effect 2. En gal dame angrep meg, og et bilde av venstre museknapp blinket på skjermen. Jeg klikket i refleks, og like etterpå tok Geralt en piruett og hogget hodet av den gamle heksa. Spillet belønner oss med hurtig reaksjonsevne i slike småsnutter, og det liker jeg.

The Witcher 2 er såpass feilfritt og elegant gjennomført at du kan nyte spillinnholdet uten forstyrrelser. Her ligger også det største minuset til The Witcher 2. Du kan kun spille som Geralt, og du har ingen mulighet til å endre på utseende eller klasse. Underveis i spillet har du stor frihet til å utforske personligheten til Geralt, og mulighetene hans som Witcher. Erfaringssystemet lar deg gradvis oppgradere ferdighetene til Geralt innenfor sverdkunst, magi og alkymi.

Du kan kombinere disse tre akkurat slik du vil, og lage din egen variant av hva det vil si å være Witcher. Hvis du derimot ikke liker Geralt, er det ikke mye du kan gjøre. Han er en gretten drittsekk som aldri gjør ting gratis, og han ser ut som en narkoman syttitallsrocker. Hvis det høres ut som en person du vil hate å spille som, så er nok ikke The Witcher 2 for deg.

Konklusjon
Som spillanmelder er det vanskelig å innrømme det, men det er nesten ingenting å sette fingeren på i The Witcher 2 (som ikke føles som bagatellisering og småpirk). Jeg tror ikke det er mulig å lage et spill helt fritt for forbedringspotensial, men CD Projekt RED har gjort en utmerket jobb med å prøve å oppnå nettopp dette. The Witcher 2: Assassins of Kings kan ende opp med å sette standarden for flere kommende rollespill til PC og bør eies av alle med sans for god historiefortelling.

The Witcher 2: Assassins of KingsThe Witcher 2: Assassins of KingsThe Witcher 2: Assassins of KingsThe Witcher 2: Assassins of Kings
10 Gamereactor Norge
10 / 10