The Lego Batman Movie

The Lego Batman Movie

Batmans opptreden i The Lego Movie (2014) var for god til at man kunne la den ligge. Nå er han heldigvis klar med sin egen film...

The Lego Movie var en av de beste filmene i 2014, og Batman var en av de beste delene ved The Lego Movie. Batman var derimot ikke best på grunnlag av hans supre helte-egenskaper. Nei da, her møtte vi en Batman som var til å le og gjøre narr av. Vi møtte en eksepsjonelt narsissistisk Batman som ikke nølte med å understreke hvor super han er, hvor mørk og mystisk og rasende han er hele 10 000 prosent av tiden, hvor mye bedre enn Superman han er, og ikke minst hvordan han er så mørk at han bare bygger Lego med svarte klosser (og noen ganger veldig, veldig mørk grå).

Nå har den samme Batman fått sin egen film, og spørsmålet melder seg: Kan Batman bære en hel film alene? Svaret er heldigvis et ja, skjønt han bærer den ikke alene, for Batman har mange gode hjelpere (og skurker) med seg på laget som drar det hele i havn.

The Lego Batman Movie
Batman er tilbake, denne gangen i en litt mer klossete form enn vi er vant til å se ham på det store lerretet. // Foto: Filmweb.no

Batman (Will Arnett) har på ingen måter forandret seg siden sist gang vi møtte ham, noe han demonstrerer allerede i sin første scene i filmen. Dette er den selvsikre Batman som er så overlegen og super at ord umulig kan beskrive hvor fantastisk han er. Samtidig påpeker den alltid så trofaste Alfred (Ralph Fiennes) at det er en ensom og relasjonsløs Batman vi møter, noe som kan se ut til å endre seg når Batman ved et uhell adopterer Dick Greyson (Michael Cera). Kanskje greit at Batman får et far-sønn-prosjekt å jobbe med, ettersom nyutnevnte politisjef Barbara Gordon (Rosario Dawson) forbyr kappekledde borgervernere og får puttet samtlige av Gothams skurker bak lås og slå.

Selv om man har en helhetlig historie som spenner gjennom hele filmen, er det ikke her filmens styrke ligger. Tvert imot oppleves denne delen av filmen som noe svak, i hvert fall hvis man sammenligner det hele med The Lego Movie. Den er på ingen måter dårlig, men den kommer litt til kort, spesielt i andre akt. Likevel tjener den mer enn godt nok til sitt formål, og er fortsatt langt bedre enn det man ellers ser i familiefilmer av denne sorten.

Styrken i The Lego Batman Movie ligger derimot i den evige harseleringen og latterliggjøringen av Batman, både tegneserieuniverset i sin helhet og rollefiguren mer konkret. Ikke bare det, men her kommer vitsene som gjør narr av både tegneseriene og de forskjellige Batman-filmene som perler på en snor, enten man snakker om Adam West-filmen fra 1966 eller fjorårets middelmådige film Batman v Superman: Dawn of Justice. Sistnevnte får sammen med Suicide Squad faktisk gjennomgå utrolig mye i løpet av filmens gang, og det så hysterisk morsomt hver bidige gang at denne filmen nesten overgår Deadpool i meta-harselas.

The Lego Batman Movie
Batman må håndtere en ny og uventet problemstilling i filmen: Rollen som adoptivfar for Dick Grayson (også kjent som Robin) // Foto: Filmweb.no

Med Batman har filmskaperne et 78 år gammelt univers å hente inspirasjon fra, noe de har utnyttet til det fulle. Her spiller man på alt fra Batmans spede begynnelse i 1939 til det nyeste og mest aktuelle Batman-stoffet, og det skorter på ingen måter på referanser og detaljer. Selv i den utsøkte filmmusikken fra Lorne Balfe er det mange små detaljer og spor til tidligere Batman-produksjoner. Det hele er gjennomført på elegant og morsomt vis, men det har også en eventuell slagside: Det er stygt mulig at denne filmen oppleves som morsommere for de av oss som er litt eldre og kan vår Batman-lære enn for det yngre publikummet. Med tanke på at dette tross alt er en familiefilm kan man jo diskutere hvor lurt det er, men dette er nok en film foreldre over hele verden ikke vil ha problemer med å se flere ganger med barna sine.

Stemmeskuespillet fortjener også ros. Will Arnett tolket Batman på mesterlig vis i The Lego Movie, og gjør fortsatt en utmerket jobb. Med tanke på at Arnetts gjennombrudd kom med TV-serien Arrested Development er det morsomt å høre hvordan han og Michael Cera, en annen skuespiller fra samme TV-serie, nok en gang får jobbe sammen på settet og tolker rollene som Batman og Robin. Samspillet sitter som et skudd, og det mangler ikke på morsomme replikker fra verken den ene eller den andre i løpet av filmens gang. Skal man trekke noen for forestillingen sin må det nesten være Zach Galifianakis sin tolkning av Joker, skjønt sammenlignet med fjorårets versjon av Jared Leto er dette absolutt flere steg i riktig retning.

The Lego Batman Movie
Joker er også med i filmen, og sliter med mindreverdighetskomplekser over at han ikke regnes som Batman erkefiende. // Foto: Filmweb.no

The Lego Batman Movie kunne fort blitt klossete (unnskyld, én Lego-vits må jeg kunne tillate meg i anmeldelsen), men heldigvis ender filmen opp med å være akkurat så morsom og underholdende som jeg hadde håpet på forhånd. Skal du se filmen vil det naturlig nok være en fordel at du har noe kjennskap til Batman fra før og/eller likte The Lego Movie. Om du derimot er i målgruppen som kan krysse av for begge disse faktorene, står du overfor en av vinterens mest underholdende filmopplevelser.

8 / 10
+
En til tider hysterisk morsom film som gjør narr av Batman-universet, herlig stemmeskuespill, massevis av detaljer i både lyd og bilde.