Norsk
Gamereactor
anmeldelser
The Escapists

The Escapists

Vi har latt oss fengsle av det sjarmerende spillet fra Mouldy Toof Studios, men så har vi brutt oss ut igjen...

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

I lavsikkerhetsfengselet Center Perks er hver celle utstyrt med TV, på den velstelte plenen er det satt ut solsenger - og som vaktene stadig minner deg på, det er greit å spørre om den klem dersom du føler deg litt ensom. Men til tross for at fengselet har det meste, inkludert velsmakende mat, knapt en times arbeid til dagen og et fravær av motepress, siden alle går med de samme oransje draktene, har du fått det for deg at du vil bryte deg ut. Du vil ut og svi maten etter at du har vært på jobb til dagslyset har gitt seg og brukt den neste timen på å banne til sjåfører mens du raser hjemover i gangfart.

The Escapists


Hvis du likevel bestemmer deg for å rømme, finnes det flere veier ut: du kan grave deg under muren, klippe hull i hønsenettingen, stjele en vaktuniform eller pumpe jern til du kan springe gjennom gangene som en rabiat hund og denge løs på vakter med en pisk laget av en trebit, noen ledninger og barberblader til fangene tar over fengselet.

Felles for fluktforsøkene er at de krever en gjennomtenkt plan delt opp i flere deler. Prøver du å liste deg opp til nettinggjerdet og klippe hull midt på dagen, hagler det skudd fra vakttårnene. Men om natten er du låst inne i cellen. En løsning kan være å putte et batteri i en sokk og slå ut en vakt i korridoren, slik at du kan lage avtrykk av nøklene hans.

Dette er en annonse:

Avtrykket lar deg smelte fram en plastnøkkel uten at vaktene er klar over at en nøkkel er på avveie. Du tar en jobb på vaskeriet for å smyge unna en vaktuniform og stjeler noen laken fra naborommene slik at du kan henge dem foran gitteret slik at vaktene ikke legger merke til at du er borte når du kryper opp i luftekanalen samme kveld. Hver minste del av fluktplanen må forberedes uten at du avviker fra fengselets rigide timeplan, ellers blir vaktene mistenkelige. 


The Escapists

Fluktnatten nærmer seg, men du må fortsatt sage deg gjennom nettinggjerdet. Så du gjør noen tjenester for dine medfanger, slik at du får nok pengesedler til å kjøpe en fil fra en av fangene som har gitt opp sine fluktplaner og heller selger verktøyene man trenger til tullinger som drømmer om å tilbringe en time i rushtrafikk på vei hjem fra jobb. Mangler du noe mer, finnes det trolig i en av de andre fangenes celler - det er greit å være litt drittsekk, du skal jo ikke se dem igjen. 


Men alt arbeidet kan være forgjeves. Dersom du lot nøkkelen du lagde i stad ligge i skrivebordet, kan vaktene finne den hvis de ransaker cellen. Kanskje velger en medfange å tyste på deg, fordi du stjal sakene hans eller ga ham bank fordi en annen fange var villig til å betale for det. En eneste feil er nok og vaktene som hadde en klem på lur så snart du så litt trist ut, svinger batongene så snart du gir dem den minste grunn. Skjer det, våkner du trolig opp i sykestua. Alle ulovlige gjenstander er tatt fra deg og murveggen på rommet som du har skrapt i med en plastskje over flere dager, har fått et nytt lag med sement mellom steinene.

Dette er en annonse:

Det er her The Escapists skinner - der straffer seg å trå feil, hvert skritt må planlegges. Samtiden er det i frustrasjonen etter et mislykket fluktforsøk at den straffende vanskelighetsgraden begynner å føles urimelig. Hotline Miami fungerer fordi det føles rettferdig når du dør, fordi hver etasje er liten og fordi du slipper å begynne helt på nytt hvis du kommer deg forbi en etasje. The Escapists har en tilsvarende vanskelighetsgrad, men konsekvensene er trukket ut i tid, slik at du kan bruke en time på grave ut en skjult kjeller under fengselle og fylle den med tyvegods, for så å bli fakket av en vakt som vandrer inn i cellen din midt på natten og oppdager at du er borte. Da blir du fakket og isolert fra de andre fangene. Alle forbudte gjenstander fjernes, alle hull du har hugget i vegger eller gulv tettes igjen og din styrke (som gir flere helsepoeng) og intelligens (som lar deg lage verktøy) stuper - timen du brukte på forberedelsene er bortkastet. Det kan tære på motivasjonen.

The Escapists

Men dersom du er tålmodig er det mange timer med underholdning å finne i The Escapists. Det er åtte fengsler, fra lavsikkerhetsfengselet Center Perks, til fengselsøya HMP Irongate, hvor det er kamera på hver celle, kjip kantinemat og iskaldt vann du kan se fram til å drukne i dersom du kommer deg forbi muren.

Fengslene krever hver sin strategi og kan ta flere timer å fullføre. I San Pancho gjelder det å bruke sine sosiale ferdigheter til å bli venner med de tre medfangene du deler rom med, slik at de ikke tyster på deg det øyeblikket du gnikker en fil mot nettinggjerdet. I HMP Irongate gjør kameraene det vanskelig å stjele fra medfanger og rå vold vil vise seg å være en dårlig løsning ettersom vaktene bærer strømpistoler.

The Escapists føles som første sesong av Prison Break - før de kleine konspirasjonene overskygget alt. Det er skuffende at spillet tas ut av Early Access før fengselskaperen (som lar spillerne lage nye fengsel og dele dem på Steam) er ferdig. Men tålmodige sjeler som har lyst til å bryne seg på fengsler med rigide timeplaner hvor fluktplaner må forberedes bit for bit, kan se frem til mange timers underholdning.

The Escapists
The EscapistsThe Escapists
The EscapistsThe Escapists
07 Gamereactor Norge
7 / 10
+
Prison Break, uten kleine konspirasjonsteorier, 185+ gjenstander som hjelper deg å flykte, og hvert fengsel krever en egen fluktplan.
-
Straffende vanskelighetsgrad som kan demotivere, og noe unødvendig grinding (intelligens og maksimal helse faller over tid).
overall score
er vår karakter på tvers av Gamereactor-nettverket. Hva er din? Dette er gjennomsnittskarakteren i alle Gamereactor-landene

Relaterte tekster

1
The EscapistsScore

The Escapists

ANMELDELSE. Skrevet av Fredrik Walløe

Vi har latt oss fengsle av det sjarmerende spillet fra Mouldy Toof Studios, men så har vi brutt oss ut igjen...

0
The Escapists slippes til Xbox 360

The Escapists slippes til Xbox 360

NYHET. Skrevet av Tor Erik Dahl

Mouldy Toof Studios fengselssimulator The Escapists sjarmerte oss da det ble sluppet i begynnelsen av året, og vi var tydeligvis ikke alene om å like det. Team17 kan...

0
Se traileren for The Escapists-tillegget

Se traileren for The Escapists-tillegget

NYHET. Skrevet av Tor Erik Dahl

Det er ingen hemmelighet at vi her i Gamereactor likte The Escapists veldig godt da det ble sluppet (les om hvorfor i vår anmeldelse), og det er derfor med glede vi...



Loading next content