Cookie

Gamereactor bruker cookies slik at du kan browse nettsiden vår best mulig. Hvis du fortsetter antar vi at du er fornøyd med vår cookies policy.

Norsk
Gamereactor
forspill
The Elder Scrolls IV: Oblivion

The Elder Scrolls IV: Oblivion

Bethesda har aldri mislyktes tidligere, og dette er definitivt ikke noe unntak. Helvetes porter åpnes i det første rollespillet til neste generasjons konsoller.

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

Med en merittliste som The Elder Scrolls-seriens Arena, Daggerfall og Morrowind trengs ingen flashy misvisende filmer, vidløftige løfter eller overivrig hyping. Vi vet at Oblivion kommer til å levere en opplevelse vel verdt vår tid. Vi trenger selvfølgelig ikke vente så lenge nå, og Bethesda Softworks bød på en hel del godteri under årets E3-messe. Nok til å stille sulten en god stund fremover.

På E3 kan alles drømmer gå i oppfyllelse, i alle fall føles det slik når noe av det vakreste vi har sett startet opp foran ansamlede spillskribenters øyne. Bethesdas visninger i det lille møterommet hadde dratt mer enn fulle hus, ikke helt uventet med tanke på at det er en av de mest interessante titlene under årets E3. The Elder Scrolls IV: Oblivion begynner som vanlig i en fengselscelle, og folket fra Bethesda kunne ikke gi en forklaring på hvorfor det har blitt slik i deres spill. Tanker om tidligere spill forsvinner dog ganske fort, og jeg innser kjapt at vi nå ser frukten av neste generasjons konsoller. De kalde veggene i den dunkle cellen byr på fantastiske teksturer og effekter når faklenes skinn når dem. Atmosfæren er høyst påtagelig og når spillets fysikk fremvises gjennom at Bethesda setter lenkene, som utgjør cellens sparsomme møblement, i bevegelse, er det mange som fornøyd mumler blant de fremmøtte spilljournalistene. Samtlige 9000 objekter i spillet har virkelighetsforankrede fysiske verdener som får dem til å opptre deretter, og demonstrasjonen viste tydelig mulighetene.

Visningen fortsetter, og snart dukker en gruppe mennesker opp i fengselscellen med keiseren av Tamriel, spilt av Patrick Stewart fra blant annet Star Trek: Next Generation, i spissen. Han jages, og fluktruten går gjennom din celle, en lykkelig tilfeldighet som gir deg din frihet. Når vaktene som ledsager keiseren lirer av seg forulempende kommentarer reagerer jeg bare med et dumt glis. Jeg hører knapt hva de sier, i stedet fortaper jeg meg i smilegroper og rynker - ansiktsanimasjonene er helt utrolige. Dessverre for keiseren dør han kort etter og portene til Oblivion, helvete, åpnes på vidt gap og gir demonene som dveler der nede muligheten til å spre kaos og fordervelse. Det blir din oppgave å finne den rettmessige arvingen til tronen, den eneste som kan stenge igjen portalen. Effektivt sprer den uttalte utfordringen en iling av lengsel blant oss nærværende og Bethesda fortsetter visningen med å fortelle om spillverdenen vi har i vente.

Det meste av spillet foregår i området Cyrodiil, hjertet av Tamriel, og akkurat som forgjengerne er spillstørrelsen massiv, omtrent 26 kvadratkilometer, og av det er omtrent halvparten av området dekket av en magisk skog. I den kan man blant annet jage dyr og plukke legende vekster for å styrke seg på sin reise gjennom området. Det finnes totalt ni større byer samt massevis av mindre byer å utforske og for å slippe de enorme vandringene som gjorde at mange la The Elder Scrolls III: Morrowind på hyllen kan man nå transportere seg gjennom et enkelt klikk på kartet. Reisene fungerer omtrent som i The Elder Scrolls II: Daggerfall med andre ord, men det er bare steder du allerede har besøkt som du kommer til å kunne transportere deg til på denne måten.

Dette er en annonse:

Når vi er inne på skogen så skal det sies at Bethesda virkelig har lykkes med å skape en utrolig realistisk sådan. De verktøyene som bruker for å generere skogene tar hensyn til jordarter, erosjon, regnmønster og lignende for å få til en utrolig vakker og levende plass. Resultatet er faktisk så bra at man risikerer å gå seg vill i alt det vakre, og for å kompensere for dette har et kompass som viser vei til nærmeste plass av interesse kommet til.

I demonstrasjonen pekte kompasset til noen alveruiner og etter en kort spasertur ankommer vi dem bare for å finne ut at de er bevoktet - væpnet strid er uunngåelig. Stridssystemet blander magi og nærstrid sømløst og du kan blande ulike magier med både forsvar og angrep. I det som ble vist var bare lynmagi inkludert men det var uansett uhørt imponerende når lynene ble avløst av brøl og ubehagelig spraking.

Når det gjelder fiendenes AI, og selv vennligsinnede byborgeres, er grunnpilaren at karakterene har egne personlige mål som de senere prøver å nå via ulike handlinger. En fiende kan eksempelvis flykte fra strid dersom han eller hun føler seg underlegen, bare for å komme tilbake en stund senere med nyinnkjøpt sverd. Det er blant annet dette som skal gjøre The Elder Scrolls IV: Oblivion mer levende enn noe vi tidligere har sett, og av det som har blitt vist på E3 tror jeg definitivt at det kommer til å lykkes.

Etter visningen av spillet, som allerede tidligere hadde en plass i mitt hjerte, kan jeg nok ikke si annet enn at ventetiden til vinteren kommer til å bli lang og uutholdelig. The Elder Scrolls IV: Oblivion ser ut til å kunne knuse alle andre spillopplevelser hittil og kommer nok til å kunne selge Microsofts Xbox 360 til selv den mest skeptiske. Det er for tidlig å snakke om årets spill, men her ser vi i alle fall en sterk kandidat til tronen.

Dette er en annonse:
The Elder Scrolls IV: Oblivion
The Elder Scrolls IV: Oblivion
The Elder Scrolls IV: Oblivion
The Elder Scrolls IV: Oblivion
The Elder Scrolls IV: Oblivion
The Elder Scrolls IV: Oblivion
The Elder Scrolls IV: Oblivion
The Elder Scrolls IV: Oblivion
The Elder Scrolls IV: Oblivion
The Elder Scrolls IV: Oblivion
The Elder Scrolls IV: Oblivion

Relaterte tekster



Loading next content