Norsk
Gamereactor
forspill
The Division 2

The Division 2: Dark Zone og PvP

Eirik reiste til Washington D.C...egentlig Sverige...for å se hvilke forbedringer som er såpass store at de ikke kunne kommet med oppdateringer til originalen.

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

Det er ingen hemmelighet at jeg likte og fortsatt liker The Division veldig godt, og jeg er ikke alene. Spillet fikk generelt en meget god mottakelse da det kom for snart tre år siden. En av hovedgrunnene til dette var det spennende Dark Zone-konseptet hvor man gikk inn i et område fylt med både datakontrollerte fiender og andre spillere som kunne vise seg å være både venner og fiender. Det var her noe av spillets beste loot fantes, så pulsen ble derfor et par hakk høyere med den stadig voksende usikkerheten rundt seg.

Spillet er uansett ikke perfekt. Noen liker ikke hvordan man nærmest ikke har en sjanse mot spillere som har høyere nivå på utstyret enn dem, noen mener fiendene tåler for mye, mens andre føler spillet mangler variasjon. Spillerbasen er likevel fortsatt meget stor og generelt fornøyd, så hvorfor lage en oppfølger i stedet for å fortsette med oppdateringene? Jeg dro til Massive sitt hovedkvarter i Malmø for å få svar.

The Division 2

Hovedfokuset på turen var Dark Zone og de multiplayer-dedikerte delene av The Division, og jeg forsto raskt hvorfor de måtte dele det opp slik. Her snakker vi nemlig ikke om små endringer. Det som ble klart med en gang jeg hoppet inn i spillet var at vi ikke kan si The Dark Zone lenger, for denne gangen er det tre stykker spredd utover Washington D.C. Hvorfor? Etter en dag med spillet mener jeg svaret er variasjon. De tre sonene befinner seg i sør, øst og vest i byen, men jeg fikk bare utforske de to førstnevnte. Dette var heldigvis mer enn nok til å forstå tankegangen. Den østlige delen består av store, åpne parkområder hvor skarpskytterrifler og andre mellom- eller langdistanse våpen kommer veldig godt med. På den annen side er sonen i sør for det meste tettbebyggelse med veldig lite tid under åpen himmel, så der gikk turen til menyene for å finne fram en hagle og SMG. Da forstår du kanskje at områdene ikke bare byr på visuell variasjon, men også gameplaymessig.

Dette er en annonse:

Siden jeg for det meste har brukt en skarpskytterrifle og M16 i The Division den siste tiden følte jeg meg raskt til rette i øst. Eller, helt til rette er ikke helt riktig, for det var fascinerende å se hvor annerledes alt så ut. Å gå fra mørke og lumske Manhattan til et solfylt Washington hvor grønne trær og små bekker hadde spist seg gjennom både bygninger og asfalt var et skikkelig gledelig skifte. Solen som speilet seg i Capitol-bygningen bak statuer dekket av røtter og busker viste akkurat hvor store summer svenskene har lagt i Snowdrop-motoren, samtidig som jeg endelig ser at Massive faktisk liker farger.

The Division 2
The Division 2The Division 2The Division 2The Division 2

Gameplay er uansett viktigst, så la oss snakke om hvilke endringer det er gjort på det området. Hver Dark Zone har blitt det utviklerne kaller "normalised". Enkelt sagt er dette rett og slett nøytralisert. Nivået på ustyret ditt vil nesten ikke ha noe å si i disse områdene. Tanken bak dette er at alle skal være så godt som likestilte, og at det dermed bare handler om ens egne ferdigheter. Derfor blir det enda viktigere å velge våpen og utstyr som passer deg. Gamle favoritter som turret og seeker mine er tilbake med nye modifikasjoner om gir de flere bruksområder, mens den nye chem launcher-en og drone-variantene raskt ble slagere for min del. Chem launcher-en passer for eksempel nesten uansett for du er. Den var veldig nyttig å ha i tette korridorer da de nye selvmordsbomberne kom løpende. Med noen raske skudd limte riot foam-varianten dem fast til gulvet i de to sekundene jeg og teamet trengte for å drepe dem. Det stemmer. Fiender kan tydeligvis ikke spiste kuler som smågodt lenger.

Dette er en annonse:

Massive er åpenbart klare over at mange hoppet av skipet så snart de måtte bruke et helt magasin eller mer på fiender. I utgaven jeg fikk prøve døde vanlig fiender av en eller to skuddsalver fra et vanlig gevær, mens noen av de sterkere fiendene ble utryddet på en flekk om laget mitt fokuserte på dem. Samtidig trenger ikke de av dere som liker å brenne av noen magasiner på en fiende å frykte heller, for gruppen min kom også over noen godt utrustede fiender som var på nivå med kraftpluggen fra E3-demoen. Du trenger tydeligvis bare ikke å frykte lange kamper mot vanlige personer uten vester eller lignende med mindre ting endrer seg før lansering.

HQ

På toppen av det hele kan dere som ønsker en skikkelig utfordring begi dere inn i det som kalles Occupied Dark Zones når dere har kommet til end game. Da vil en av de tre sonene kvitte seg med såkalt "normalising", noe som betyr at styrken og nivået på alt du bruker vil ha full effekt. Plutselig holder det ikke bare å være mer talentfull enn andre spillere, for kanskje nøytraliserer de nærmest det overtaket ved å ha bedre utstyr enn deg. Siden du tar denne risikoen lover utviklerne selvsagt også at noe av det beste lootet blir å finne i disse områdene, så atter en gang viser det hvor mange valg og muligheter vi vil ha.

HQ

Kanskje vil du vurdere å bruke mindre tid på å plage andre spillere også. Dagens Rogue Agent-system skiller ikke nevneverdig mellom massedrap og noen utilsiktede skudd, men dette vil The Division 2 gjøre med sitt tredelte system. Desto verre ting du gjør, desto synligere vil du bli på kartet. Laget mitt bestemte seg for å se hvor mye oppmerskomhet det var mulig å få, og som du kan se i gameplayvideoen vår er det visst noe veldig tiltrekkende med store, gule sirkler på kartet. Vi fikk nemlig ikke fred på godt over fem minutter etter å ha skutt noen få (kremt, dusin) kuler i ryggen på andre agenter. En interessant endring det skal bli gøy å se når millioner av spillere inntar spillet den 15. mars. Denne endringen vil uansett ikke gjelde overalt, for The Division 2 fortsetter der original "slipper" på andre områder.

The Division 2 vil nemlig ikke bare komme med en historie og Dark Zones, men også to multiplayer-moduser. Noen av dere vet kanskje ikke at originalen fikk en Team Deathmatch-modus kalt Skirmish etter lansering, men den har blitt ganske populære blant enkelte. Med det i tankene kommer det nok ikke som et sjokk at The Division 2 vil ha modusen fra første stund, og i tillegg inkludere Domination. Begge disse bør være velkjent for alle og enhver som har spilt et multiplayerspill før, så det mest nevneverdige med disse i dette tilfellet er at de vil la oss dra til andre steder enn Washington. Siden vi må gå inn i menyene for å delta i disse får utviklerne mulighet til å ta oss til andre deler av verden som har blitt rammet av denne katastrofen. For all del, modusene er i seg selv greie nok siden kontrollene fortsatt er gode, men de er bare ikke hva jeg er ute etter i denne serien. Det finnes mange spill som har langt bedre kartdesign og multiplayerfokuserte mekanikker enn The Division 2, så det tok ikke lang tid før jeg hoppet tilbake til mine elskede Dark Zones. Bare for å ha det klart, dere som digger Skirmish vil helt klart bruke mye tid med disse forbedrede multiplayer-modusene også, og kanskje jeg vil endre mening etter å ha tilbragt flere timer i dem, men foreløpig føles de mer som tillegg til andre spillertyper enn meg. Ikke at det er noe galt med det, for det virker ikke som om de har ofret kvalitet for kvantitet i dette tilfellet.

HQ
The Division 2
The Division 2The Division 2The Division 2The Division 2

Faktisk virker det som om The Division 2 ikke bare vil komme med forbedringene vi ønsket oss, men også har gjort flere kule endringer i alle fall jeg ikke hadde tenkt på engang. Hvor enkelte oppfølgere har brent seg ved å friste flere spillere med endringer som har gjort fansen sinte eller skuffet virker det som om Massive har funnet en meget god balanse ved å blant annet gi oss valgmuligheter. Fiendene tåler ikke like mye lenger, men føles heller ikke som barnemat. De nye våpnene og ferdighetene gir oss på sin side enda flere valgmuligheter slik at det er lett å finne noe som passer enhver spillestil. Alt dette pakket inn i tre unike Dark Zones som byr på variasjon både visuelt og gameplaymessig, samt systemer som gjør det mindre fristende å plage andre spillere og to multiplayermoduser for de gangene du ønsker kontinuerlig action. The Division 2s Dark Zones og PvP virker å bli enda bedre enn jeg hadde trodd, så nå er jeg bare nysgjerrig på om historien og de andre aspektene av spillet vil levere like bra. Foreløpig virker det i alle fall meget lovende.

HQ
The Division 2The Division 2

Relaterte tekster



Loading next content